Jump to content
roeier

Knoflook seizoen 2019-2020

Recommended Posts

De wortels lijken nog wel goed. Vaak krijgt schimmel de hele bol al snel te pakken, zeker als de tenen bloot liggen en de wortels al weg zijn. Misschien dat met de buitenste vliezen weghalen en dan goed de wind erdoor om te drogen ze niet helemaal verloren zijn.

Ze hadden natuurlijk al voor de regen eruit gemoeten, als het loof al weinig groen meer had. De vliezen rond de bol zijn de onderkant van de bladen. Als er helemaal geen groen meer te zien is dan worden de vliezen erg kwetsbaar in vochtige grond. Dit is een goed artikel o.a. over wanneer te oogsten: https://www.nytimes.com/2020/06/24/realestate/grow-garlic-garden-organic.html.

Dan is je knoflook in deze pot dus een beetje mislukt, Saalk, maar het lijkt erop dat goede knoflook telen in jouw grond wel mogelijk is. Je had het over bollen van 6+ cm bij Purple Haze of Morada, dat is helemaal goed. Is dat gewoon de wâldgrûn daar waar die bollen uit zijn gekomen?  

Die van 6 cm eerder zijn echt heel goed gelukt roeier. Komen ook uit pot. Alle potten zitten vol met compost.

Alles wat nog in de volle grond staat, ziet er gewoon nog goed uit. Dus die staan nog. Misschien komende week ergens eruit halen.

Ik ga dus al wel nu alle potten alvast leeghalen dan. Zitten paar hele stevige stengels bij. Heb goede hoop daarvoorZ

On 6/21/2020 at 9:02 PM, Arja said:

[..]solo bolletjes vind ik veel handiger en lekkerder dan die kleine tenen met al hun velletjes. 

Wat berichten terug heb ik het over het telen van solo bolletjes gehad, ik heb trouwens zelf nooit één gegeten of gekocht, maar het kan best zijn dat je gewoon het ras lekker vindt waar die solo bolletjes van gekweekt werden.

Als je gewoon kleine teentjes onpraktisch vindt, iets wat ik volkomen met je deel, dan hier in elk geval twee tips voor de 'gewone' teelt:

1) Neem geen zachthalzen/Artisjokken; die maken teentjes in meerdere lagen, daarom heten ze ook Artisjokken, en die maken wel grote bollen en grote buitenste tenen, maar binnenin zitten veel kleintjes. Neem hardhalzen.

2) Poot laat, dan krijg je minder tenen. De tenen worden in de oksels van de bladen gemaakt, en bij later poten krijg je een kortere teelt waarin minder blad wordt aangemaakt, en daardoor verschijnen er ook minder tenen. Er is niet een 1 op 1 verhouding tussen bladen en tenen, maar gemiddeld genomen zie je minder tenen bij later poten. De bollen zullen er niet kleiner door zijn, de oudste bladen zijn al weg als de bolvorming begint, dus kunnen geen energie meer naar de bol sturen.

Zelf zie ik het duidelijk bij het ras Pskem, want dat teel ik al 3 seizoenen, pootte eerder in Oktober of November; Oktober resulteerde in 8 - 12 tenen per bol, grofweg, als ik me goed herinner, November gemiddeld 8 per bol, en dit seizoen heb ik 4 December pas gepoot, en nu hebben ze als standaard 6 tenen per bol. Bij een bol van 6 cm zijn dat grote tenen. Dit is een bol Pskem, ik heb vrijdag geoogst, je hoeft de bol niet open te breken om hier 6 tenen te tellen:

Pskem6.jpg.aafea1c6b12699e4ad9b1523fbbab579.jpg

@Saalk86, Purple Haze komt uit de Rocambole groep, die heeft maar een korte houdbaarheid, wordt na een paar maanden al minder. Morado gaat heel lang mee; zou wel een jaartje goed moeten blijven. Wonha heeft ook een goede houdbaarheid, mits er niks mis is met de bollen natuurlijk, en Pskem zit er wat tussenin, maar die haalt het volgende kalenderjaar niet. Zodat je dus weet welke je het beste eerst kunt gebruiken...

• Thanks 1

Ik kan getuigen dat de Morado een jaar bewaren volhoudt. :mrgreen:

@Nasuada Je vlecht dan ook met gedróógd loof... en dan ook nog eens van de softnecks en niet van de hardnecks. ;)

En ook ik neem mij voor om de knoflook in oktober iets verder uit elkaar te zetten dan de 10 cm van nu (en voorgaande jaren).

Hoe kun je knoflook die je net geoogst hebt, het beste schoonmaken. De bollen zijn behoorlijk bedekt met zand.

Afspoelen zie ik wel eens voor bij komen, maar is dat slim?

Het kan wel. Even op en neer halen in een emmer water of wat afspoelen onder de kraan. Zolang je het maar met net geoogste knoflook doet die daarna goed wordt gedroogd. Goed drogen is wel cruciaal voor de bewaarbaarheid - niet in de zon, liefst wel op een plek waar tocht is.

Als de knoflook al mooi droog uit de aarde komt zou ik het niet zo snel doen.

Persoonlijk ga ik mijn knoflook niet schoonmaken dit jaar. Deed ik vorig jaar wel met een belangrijk deel, maar toen het eenmaal gedroogd was kon ik niet meer zien wat ik nu schoongemaakt had en wat niet. Als knoflook eenmaal droog is ziet het er toch al veel schoner uit dan als het nog nat is. 

Bovendien kun je het er makkelijk af wrijven als het droog is. Zeker zand.

Vandaag de knoflook eruit gehaald. Veel geleerd dit seizoen. Knoflook is voor mij wel echt iets van ‘erbij’. M.a.w. Ze worden geplant en ik kijk er niet teveel naar om. Ik heb alles op 10/10 geplant en sommige hadden blijkbaar (veel) eerder gemoeten. En ook het ‘toppen’ wist ik niet, dus ook daar was ik enigszins laat mee. 

Hier onder de Wohna van @roeier komen uit de volle grond. Niet super dik maar ik heb ook veel verkeerd gedaan, komen op 2e plaats qua dikte bollen.

2E64860B-56D6-43A8-A090-ABBD4CEB386D.thumb.jpeg.8d535303fc29a480a8ac5f1af72f49bb.jpeg

Purple Haze. Uit grote cementkuip met compost. Paar joekels tussen van 5-6 cm!

34523FD1-B962-4D4B-BDD4-75C8A0C54941.thumb.jpeg.554fefe8eb8d7a65c43f4b19710b84bf.jpeg

Hieronder Morado. Komen uit volle grond. Aan de kleine kant, stonden ook niet ideaal.

585C29B6-8129-4159-A6FF-03EB2FC87BDC.thumb.jpeg.1e09951f009e25956f3f2b3f47dec340.jpeg

Purple Glazer uit volle grond. Ik heb was 1/2 stuks vergeten om te toppen / bloem eruit te halen en die zijn meteen een flink stuk kleiner qua bol!

51BC697B-93BE-485E-8700-E293908F1FC1.thumb.jpeg.aff1eb70842e35813865cf8287405551.jpeg

Misschien wel de beste. De knoflook in een cementkuip met compost. Therador. Eentje had een omtrek van maar liefst 19 cm!! Leek wel een tomaat! 

C5D0F2E0-B5B9-43A5-8461-2F9727DAF29D.thumb.jpeg.2b0f9c689a60477f42969b4f8bd11061.jpeg

Edited by Saalk86

niet verkeerd toch? ik vaag me af of ze niet nog even hadden kunnen groeien?

hier doen we ze ook 10/10 in, met wat kali en koemest, verder genoeg water geven zeker als de bollen zwellen, (hier mei, juni)

Ik vind de planttijd nogal ras-afhankelijk, en van de Wonha heb ik eens opgemerkt dat die er eind September haast wel in mag. Ik denk dat Saalk daarop reageerde, maar als 10 Oktober goed is gegaan, dan is dat dus een goede tijd.

Het is alleen zo dat toen ik het eerste seizoen de Wonha had, ik half Oktober pootte, waarop ze pas in Maart boven kwamen en geen goed resultaat meer gaven; bolletjes van maar 3 cm. Het seizoen deed ik ze er een paar weken eerder in, toen kwamen ze in Januari boven en gaven mooie bollen. Dus ja, dan houd ik vast aan 1 Oktober of daaromtrent, maar het was wel zo dat dat eerste seizoen Wonha een erg koude maand Maart had, want Maart 2018 was nogal een barre maand, dat kan natuurlijk ook de ontwikkeling van de Wonha dat jaar hebben tegen gezeten.

Bij een normale, zachte Nederlandse winter vind ik Oktober poten te vroeg voor de meeste rassen. Dan hebben we nog temperaturen tegen de 20°C, de knoflook schiet naar boven, staat er prachtig bij in November en December, maar kan dan niet lekker doorgroeien richting volwassenheid, want dat kan in April of zo pas, dan zijn er langere dagen en betere temperaturen. Daar wachten ze dan eigenlijk op in Januari, Februari, Maart, maar die stilstand is niet echt goed; het loof wordt alleen maar ouder en kwetsbaarder in die tijd. Zeker roest krijgt meer kans.

Ik probeer te vermijden dat de knoflook meerdere groeifases heeft; eerst een herfst-groei, dan stilstand, en dan weer door in het voorjaar. Ik zie liever de knoflook opkomen na de korste dag, waardoor het meer één geleidelijke ontwikkeling kan doormaken. Onder meer daarom pootte ik rond 1 December, en dit is me goed bevallen. Ik had minder roest dit jaar dan voorgaande jaren, en grotere bollen dan vorig jaar - niet groter dan het jaar daarvoor, maar toen was de winter veel beter; knoflook houdt van winterkou.

Maar ook het aantal tenen per bol bepaalt bij mij de planttijd. De Choparsky, omdat die weinig tenen maakt, had ik er half Oktober in gedaan. Twee planten had ik maar, één daarvan produceerde een bol met maar vier tenen. Ik wil niet nog minder tenen per bol, dus dan moet ik niet later poten. Choparsky gaat er komend seizoen ook weer half Oktober bij mij in. Maar andere rassen half December of later.

@Saalk86, die Pskem van jou lijkt helemaal niet zo dikbuikig. Een stuk of wat mensen hier op de volkstuin die ik bollen had gegeven hadden ook zo'n omgekeerde trechtervorm erin, waardoor ik de bollen helemaal niet als Pskem herkende. Gek is dat.

Die Therador; de zwaarste knoflook in het record topic is ook een Therador, dus dat ras kan er wat van. Het is een Artisjok, die zijn vaak groot - teentjes in meerdere lagen, dus ook kleine teentjes binnenin.

• Like 1

beste knoflooktelers,

ik ben op zoek naar paar kilo oosterdelknoflooks te koop. voor consumptie en om te poten.

wie o wie heeft teveel over .waar ik het kan van kopen

aseel