Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2019-2020


roeier

Aanbevolen berichten

Klopt t dat de knoflook minder scherp / pittig is dan die uit de super? Niet dat ik dat erg vind, ik vind juist de supermarkt knoflook wel eens overactief. Maar vroeg me af. 
 

Ik vermoed dat ik wat verkeerd heb gedaan met t drogen? 😅

aangepast door Saalk86
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om knoflook bloot te stellen aan zonlicht wordt over het algemeen als de grootste fout beschouwd die je kunt maken bij het telen van knoflook.

Pootknoflook mag wel worden blootgesteld aan zon, daar kan de straling kan zelfs eventuele virusen doden, dus daar is het prima, zolang het niet te heet wordt en je de knoflook stoomt, maar bij consumptie-knoflook worden enzymen gedood die voor de smaak moeten zorgen, dus die mag niet in de zon.

 

En ja, er zijn zoveel verschillen tussen rassen... ik denk dat je alleen die Morado ook in de winkel kunt tegenkomen, dus dat je alleen daarbij een vergelijking met je eigen knoflook kunt maken.

Die Purple Haze hoort een heel volle smaak te hebben, dat is echt een smaaktopper, maar die zul je nooit in de winkel tegenkomen, want die bewaart heel slecht.

Pskem vind ik een kruidige smaak hebben, maar net als Purple Haze niet echt scherp.

Therodor heb ik nooit geproefd, maar als grote Artisjok zal die wel mild zijn.

Wonha vind ik nogal gemiddeld.

Smaak kan ook veranderen, naarmate de knoflook langer bewaard wordt en verschillend per ras, net als elk voedselproduct eigenlijk, maar dan moet je een echte kenner zijn als je daar voor knoflook een goed overzicht van hebt. Dat zullen niet veel mensen hebben.

 

Er zijn wel hete knofloken, maar die had je dacht ik niet, en zelf heb ik die ook wat vermeden; als ik een ras als 'Ontario Triple Inferno' tegenkwam dacht ik van ach, nog maar even niet. Maar het lijkt me wel leuk om eens zo eentje te doen.  

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle duidelijkheid: Ik heb de knoflook binnen laten drogen met steel en al. Ik ben niet zo’n vlechter en t begon ook een rommel te worden dus heb vandaag overal de stengels afgeknipt vanaf zo’n 5/10 cm vanaf de bol (net als roeier ze mij had geleverd, ietsje langer nog). 
 

Verder geen klagen hoor! En heb er slechts 1 soort geproefd dus niet echt goed vergelijkbaar. Maar als ik knoflook snijd die uit de supermarkt komt dan kan die geur nog wel een dag aan m’n handen zitten (zelfs na t douchen nog). En nu was t gister en vandaag echt aanzienlijk minder, vandaar. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het scherpste deel van een teentje knoflook is de kiempunt, maar bij verse knoflook is dat nog nauwelijks ontwikkeld. Als een teentje al duidelijk begint te kiemen haal ik dat binnenste groene er ook meestal eerst uit. Het schijnt wel juist supergezond te zijn, die kiem, maar scherp.

 

Chinese knoflook in de super kan zelfs twee jaar oud zijn, bij een bewaartemperatuur tegen het vriespunt aan (net eronder of net erboven; dat weet ik niet meer) maar dan hou je behalve scherpte weinig over. Niemand die een beetje aandacht gaat besteden aan knoflook is te spreken over die Chinese. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...