Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ook in de winter het zomerseizoen niet loslaten: tips voor indoorgardening

Beukwood

Recommended Posts

Beste forumleden,

Aangezien ik het altijd zo jammer vind dat rond deze tijd mijn groenten het minder goed gaan doen en uiteindelijk het seizoen voorbij is wil ik dit jaar weerstand bieden.

Ik ben van plan met een aantal groenten (o.a. Madame Jeanette, peper, paprika, komkommer, tomaat, bayam) in de winter volledig kunstmatig door te groeien.

Mijn vriendin is niet zo fan van mijn plantjes helaas. Ik heb gelukkig een ruimte in mijn zolder waar zij niet komt en waar ik Anne Frank style (wel met haar toestemming) ongeveer 4 m2 heb om dit plan door te zetten. Deze ruimte heeft geen daglicht.

Om dit te compenseren heb ik 2x een LED groeilamp aangeschaft.

https://www.mars-hydro.com/buy-mars-sp-200-led-grow-lights-for-for-sale

Daarnaast heb ik groeimatjes die een aangename temperatuur zouden moeten kunnen verzorgen. Mijn vriendin houdt van de thermostaat en ik verwacht daar standaard rond de 21 graden als temperatuur te hebben.

Ik ben ook van plan de ruimte goed te ventileren om luchtvochtigheid relatief laag te krijgen om schimmelen te voorkomen.

Hebben jullie enige ervaring met in de winter planten kweken die dan niet horen te groeien? Wat voort soort problemen moet ik verwachten? Hebben jullie tips?

Ik ben me ervan bewust dat de stroomregeling pijnlijk gaat worden maar ja... hobby hè

Ik mik op tussen de 50 en 60%. Heb in het verleden gezien met niet-ventilerende broeikassen en een straalkachel in februari dat er zoveel waterdamp in de lucht komt dat bladeren en vruchten kunnen gaan rotten. Ik verwacht hier hetzelfde tegen te komen. Met 2x per dag de lucht volledig verversen vermoed ik dat tegen te kunnen gaan.

Zal volgende week ff foto’s posten van de eerste stappen

Ik was begin dit jaar heel vroeg met een gedeelte van de tomaten en wat ik geleerd heb is dat ik ze veel eerder had moeten verpotten in grotere potten (en dan dus echt al flink groter). En dat de stagnatie niet eens zozeer aan de temperatuur / lichtingeving lag.

Ook ik werkte toen met led lampen, dat wel dus.

Dus mijn advies: let erop dat ze goed genoeg kunnen wortelen en ik vermoed dus (goed) voeding bij geven!!

Weet je wat trouwens ook heel interessant is? De planten ‘weten’ dat ze op een gegeven moment vruchten moeten gaan geven omdat de dagen korter worden (vanaf 21 juni). De ‘opbouw’ mbt de lichtintensiteit gaat dus niet op voor de complete teelt vermoed ik. Ook in de wietteelt, joh, je staat ee versteld van hoeveel kennis en know how er over dit soort dingen is.

Maargoed, 12 uur per dag de lamp er boven moet volgens mij voldoende zijn.

Dat is een goede tip over het korter worden van de dagen waar ik nog niet over had nagedacht! Dankjewel daarvoor.

Mijn madame Jeanette en pepers groeien al in water met voedingsstoffen (hydroponics) in mijn moestuin. De madame Jeanette is nog relatief klein en ga ik overzetten op mijn zolder in hydroponics. Met de paprika’s ben ik van plan een stek van mijn volwassen planten te nemen en deze te laten wortelschieten op mijn zolder. Deze planten zijn al te groot en krijg ik er niet heel uit. Stekken schijnen (ooit gelezen) ook eerder te rijpen in vergelijking met planten uit zaad.

Weet je wat trouwens ook heel interessant is? De planten ‘weten’ dat ze op een gegeven moment vruchten moeten gaan geven omdat de dagen korter worden (vanaf 21 juni). De ‘opbouw’ mbt de lichtintensiteit gaat dus niet op voor de complete teelt vermoed ik. Ook in de wietteelt, joh, je staat ee versteld van hoeveel kennis en know how er over dit soort dingen is.

In de wiet teelt is het de eerste 6 weken 18uur licht, en 6uur donker, geld voor zaailingen en jongen planten. De laatste 4 weken staan de lampen 12uur aan 12uur uit. Je kan de tijd er tussen 18uur en 12uur in stappen laten verlopen, of direct aanpassen.

De 18uur is bedoelt voor het snel opgroeien van de planten, de 12uur is om de groei te stoppen en de plant meer aan productie te laten doen.

Om een idee te geven: zo zag mijn huis er van februari tot mei uit dit jaar (zie volgende post wegens ruzie met forumtools)

..stiekem hoopte ik al dat de politie zou binnenvallen want ik heb nog een nieuwe voordeur nodig.

Nu is dit overigens het licht: (foto 3)

En als je er indirect inkijkt zie je pas echt hoe fel het is: (foto 4)

Edited by Guest

zo snel staat er geen bordje te koop als je plantjes teelt.

ik wil niemand op ideetjes brengen, maar ik las afgelopen dagen toevallig dit bericht:

https://www.nu.nl/achterklap/5986935/vader-van-yuri-van-gelder-gaat-akkoord-met-taakstraf-na-drugsvondst.html

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Of je betaald wel netjes je stroom en je tapt niet illegaal af.

Ik ken er verschillende die kweken voor zichzelf (dus geen kilo's per ronde) en die betalen gewoon netjes hun rekening zoals elk gewoon huishouden.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Of de buren konden toch het paarse licht niet waarderen en hebben besloten te verhuizen paddestoelengek

Mijn hele huis is nu spaarlampen en betaal 400 EUR per jaar aan stroom. Deze 2 LEDlampen gaan er helaas toch 1300 kWh per jaar bovenop leggen (gerekend met de lampen 12 uur per dag aan x 365 dagen. Is het ergste scenario) Dit zou neerkomen op 262 EUR aan stroomkosten erbij.

Ik vind, ten eerste, dat je wel een extreem dure lamp hebt aangeschaft om groenten te overwinteren/verbouwen (doet me een beetje denken aan die ook erg prijzige opzet van de Ikea die ook inhaakte op de "binnengroenteverbouwrage"). Maar ok, als je het geld er voor hebt. Hoop dat blijkt dat ie het waard is.

Maar het kan dus ook veel en veel goedkoper (even voor de mensen die ook binnen willen gaan telen, er zijn alternatieven ).

Luizen moet je voor oppassen. Eventueel komen er al eitjes mee met de plantjes die je van buiten naar binnen haalt. Dus wees hier attent op.

Mijn huis licht ook paars op gezien ik ook een ding heb hangen. Op dit moment staan daar de Perzische Slaapboompjes onder de lamp. Deze zijn nog klein en hebben het buiten duidelijk niet naar hun zin, te wisselvallig misschien? Onder de lamp lijken ze zich beter te voelen.

Ondertussen staan er nu ook drie kleine peperplantjes bij wegens weinig zon in de achtertuin.

Inderdaad, luizen, binnen de kortste keren plakte hier alles van de luizensap.

Erny, de hoeveelheid licht die nodig is wordt vaak onderschat vergeet niet dat je normaal met een 600W Sodium HPS lamp werkt of een 400W ceramic en dan komen ze aan met tien, twintig Watt aan LED, nee dat werkt niet. Met LED zit de besparing niet zo zeer in Watts, want PAR en doordringings diepte is bij kLassieke HPS lamp nog het grootst, maar in de mogelijkheid om licht op teelt af te stemmen en zo kortere groeicycli te realiseren,of meer/betere productie in zelfde of kortere tijd.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Deze 2 LEDlampen gaan er helaas toch 1300 kWh per jaar bovenop leggen (gerekend met de lampen 12 uur per dag aan x 365 dagen. Is het ergste scenario) Dit zou neerkomen op 262 EUR aan stroomkosten erbij.

Dat is wel erg ruim gerekend (gesteld dat je verlichting voldoende is), want je gaat dit toch alleen in de winter en het voorjaar doen?

Aan de andere kant mis ik de stroomkosten voor de verwarming. Matjes verbruiken vrij weinig en zijn prima voor de ontkieming en de allereerste groei, maar grotere planten hebben een goede omgevingstemperatuur nodig. Zeker pepers, en helemaal de madame Jeanette (want Chinense).

Problemen door luis (en ander ongedierte zoals varenrouwmug), dat is al genoemd.

O ja: de kosten van een nieuwe hardhouten voordeur moeten er natuurlijk vanaf.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Goeie tip van het op eitjes van luizen checken Erny! Dankjewel.

Om in te gaan op de dure lamp: ik heb vorig jaar dus al getest met blauw/rode LED stripjes en een 25 EURO 20W LED lamp met volledig spectrum of de sla wilde groeien. Aangezien het een van nature compleet donkere ruimte is zag ik toch dat deze een stuk van het spectrum misten en in het tweede geval intensiteit. De sla begon lang en slungelig te worden alsof je ze in het donker opkweekt. Ik ben lang aan het zoeken geweest naar de goedkoopste oplossing maar wilde qua intensiteit zeker goed zitten. Vandaar deze lamp. Graag hoor ik de goedkope alternatieven mocht ik ooit mijn plannetje willen uitbreiden.

@Henkg: het is inderdaad ruim gerekend maar een aantal weken zal de lamp 18 uur per dag aanstaan. Hoogstwaarschijnlijk dat de lamp van Oktober tot Mei aan zal staan. Ik hoopte met een stabiele 21/22 graden geen extra warmte te moeten genereren. (In dezelfde ruimte zit ook onze CV ketel die hopelijk ook wat bij zal dragen.) Heb ik met een Madame Jeanette dan net de verkeerde pepersoort gekozen? (ik had wel al door dat deze in mijn kas langzamer groeit dan de andere pepersoorten (o.a. Aji Limo, Aji Amarillo, Rocata, Big Black Mamma)).

Om heel eerlijk te zijn gooi ik heel oneerbiedig alle pepers op dezelfde hoop qua behoeften maar het klinkt alsof ik het toch moet nuanceren.

.. .met de Deur van de kosten afgetrokken heb ik een winstgevende eerste 4 jaar

Graag wil ik nog even inhaken op de aanschafprijs van de lampen.

Die zijn, op het eerste oog, hoog. Inderdaad ‘voor wat groente’ zo’n pak geld voor lampen! Dat is dus ook wat ik op een gegeven moment dacht, en wat iemand in m’n omgeving op een gegeven moment zei, “Hoeveel groenten kun je daar wel niet voor kopen?”.

Wel, ten eerste gaan de lampen natuurlijk wel een hele tijd mee! En ten tweede: in mijn ogen is de investering het waard tegenover alle smakeloze, bespoten en ‘gerommelde’ zooi uit de supermarkt!

En ook ik heb ervaren dat er niet heel veel verschil zit in bijv lampen van 10/50 euro. Dan moet je dus, zoals topicstarter, echt het betere spul in huis halen want aantoonbaar betere resultaten geeft.

Mijn ervaring dit jaar met opkweken binnenshuis:

led-lamp-groeistrip-uitleg-tomaten-project-t25005.html

Draadje van ADOPEG, soort gelijk:

zin-en-onzin-van-goedkope-led-voor-groeiondersteuning-t24884.html

Al is HenkG dus al veel gevorderder hiermee evenals Frans

Dankjewel voor het delen van jouw ervaring in het begin van het jaar Saalk86 (jammer dat die uiteindelijk niet zo succesvol uitpakte).

Jouw verhaal bevestigde een beetje mijn ervaringen aan het begin van het jaar.

Draadje van ADOPEG ook nuttig. Woensdag hoop ik mijn constructie klaar te hebben op zolder...

Zorgwekkend ook dat terwijl ik dit bericht tik de weerman het heeft over vorst aan de grond vannacht...

Zo de basis is gelegd voor het kweken op zolder.

Lampen zijn opgehangen en het buizenstelsel is aangelegd voor het groeien van de plantjes via hydroponics. Ook een overstroombeveiliging aangelegd die het water afvoert naar het riool mocht er teveel water inkomen en in de ‘reservoirbuis’ zitten 2 vlotters die het waterpeil meten.

Het idee is als volgt: arduino chipje gaat water elke 10 minuten circuleren met behulp van een 12 volt 900l/h pompje. Daarnaast zal deze PH en temperatuur meten in de buis om idee te hebben van deze waarden. Ook zet deze de ventilator 2x per uur aan voor de circulatie.

Een ander chipje gaat het waterniveau in de gaten houden. Als beide vlotters naar beneden staan betekent dit leeg en zal deze de kraan openzetten net zolang tot beide vlotters weer drijven. (Mocht dit mis gaan dan hebben we overstroombeveiliging dus). Aan de hand van de tijd dat de kraan openstaat zullen er daarna 2 peristaltische pompjes de hoeveelheid voedingsstoffen in het systeem pompen zodat deze waarde ook min of meer stabiel blijft.

49D9EB9E-261B-49CE-B34A-FEDFBF1C6B7549521568527623.jpeg

6103B29D-ACE0-499C-988B-DC69A710718741991568527622.jpeg

De komende week ben ik naar het buitenland maar volgend weekend gaan we de elektronica aansluiten.