Jump to content

Brandschade aan kweepeer boom

citroen

Recommended Posts

Breek het hout door op verschillende plekken, dan zie je of er nog groen of wit weefsel is lang het hout dat een sapstroom kan verzorgen. Als dat zo is, dan kan na de winter de boom weer terug uitlopen, ja. Maar dat is dus afwachten...eerlijk gezegd zie ik dat er somber uitzien.

Kwee kan vrij gemakkelijk ook van uit de wortels weer uitlopen (lees: opschot maken) en kan ook vanaf wortels gestekt worden. Stel dat bovengronds alles is verbrand, dan kan er dus nog degelijk wel leven in de wortels of onderste deel van de stam zitten...daaruit kan terug weer iets gaan groeien.

Maar "niet-helemaal-dood" is niet hetzelfde als weer het begin van een mooie, gezonde en dragende boom. Dat zou wel eens vele jaren kunnen duren, als dat al mogelijk is....en dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Dan ben je waarschijnlijk beter uit met aankoop en aanplant van een nieuwe kwee. En als je bij een kweker naar een meerjarige vraagt, heb je al enkele jaren voorsprong.

Nog een overweging: Je hebt de brand zelf, maar ook het opruimen en herstellen van wat er na de brand nog ligt. Kijk ik naar de foto, dan zie ik toch graafmachines of trekkers en vele laarzen daar lopen en gaan wroeten in het hogere stukje waar ook de kweepeer staat. Zal dat allemaal angstvallig voorzichtig en zorgzaam rond die verbrande boom heenwerken en hem echt ontzien om die die klus te kunnen klaren???

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

De boom moet eerst beseffen dat hij verbrand is. Daarna laat hij misschien nog stukken die gedeeltelijk leven afsterven. Daarna gaat de boom bepalen waar opschot mogelijk is. Gezien de tijd van het jaar zal dit waarschijnlijk pas in het voorjaar gebeuren wanneer er nog levende gedeeltes zijn. Ik zou de boom geheel met rust laten. In het voorjaar zie je dan vanzelf of hij opschiet. Hij schiet inderdaad goed op vanuit de wortels, maar als het een ent op een andere kweepeer onderstam is krijg je misschien een andere kweepeer.

Het was een grote en sterke boom, dus er is een redelijke kans dat hij weer uitschiet. Hij is ook niet tot de grond afgebrand, dus misschien dat de takken redelijk dicht bij de grond nog in leven zijn.

Zodra de boom uitloopt moet je wachten totdat je jonge opschot afgehard is (ze zullen heel kwetsbaar zijn). Je kunt de boom waarschijnlijk terug knippen rond juni-juli. Je kunt dan ook kiezen welke takken je wilt houden. Geef de boom vooral ruimte om op te schieten, want anders verzwak je de boom nog verder.