Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Winterui

Plotiemoos

Recommended Posts

Gisteren bij de welkoop winterui gekocht.

Dan heb ik in mei nieuwe uien.

Leuk!! Geen zachte uien meer.

Hebben jullie nog tips hiervoor, moet ik ze bij vorst afdekken, helemaal de grond in of een puntje boven de grond etc.

Normaal heb ik pootuitje en die druk ik 2 mm de grond in. Dus eigenlijk staan die op de grond. Dit jaar veel uien van 12 cm.

Ik vind het echt leuk dat ik winterpootgoed heb, hopelijk gaat het lukken.

1 zakje is voor dit jaar genoeg, misschien volgend jaar meer.

Hier in Frankrijk worden wel meer winteruien gekweekt en ook veel wintersjalotten ( sjalot gris onder andere).

Op een Franse website geven ze de volgende instructies nadat er eerst heel lang gepraat werd over het klaarmaken van de grond, losmaken, en voeden, enfin dat weet je zelf wel:

Druk de uitjes in de grond 2,5 tot 5 cm diep. Je kunt ze een beetje dieper plaatsen op zandgrond dan op kleigrond.

Als je het bed goed bewerkt hebt is je grond los en kunt je de uien in de aarde duwen zodat alleen de punt boven blijft. Wees echter voorzichtig met vogels die hun uiteinden kunnen verwarren met regenwormen en ze opgraven. In dit geval is het beter om de uien te bedekken met insectennetten die, wanneer het weer opwarmt, je uien ook tegen de vlieg zullen beschermen.

Plaats de bollen 15 cm uit elkaar en 30 cm tussen de rijen

Mulch de uien lichtjes met blad of compost zodat de aarde vochtig en warmer blijft.

Succes!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Makkelijker dan uien die je in het voorjaar plant. Is je bodem nat, dan best op ruggen. Wat compost geven. Eind maart/begin april een klein beetje extra kalium. Moeilijker is het niet. Ik heb ze al jaren. Oogst in mei, enkele maanden te bewaren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.