Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en Paprika Topic 2020


Erny

Aanbevolen berichten

Mijn pepers hebben het ff moeilijk gezien in de natte periode de slakken het nodig vonden heel veel van het blad en ook verschillende pepers aan te vreten. Dus moeten ze daar nu ff van bijkomen. Hopelijk straks weer volop Padronnetjes te oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dagelijks aan het smullen van verse pepers en sinds een week eten we ook eindelijk rijpe bell paprikas. Ik heb elke x door een vakantie nooit een Bell paprika gegeten, maar de tuinoppas. Zo veel leuker ze zelf te eten!

Ik weet alleen niet wat ik met al die pepers moet doen... dit weer is eigenlijk perfect voor chilivlokken. Maar geen zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie als je ze niet wilt drogen, kan je ze direct snijden en invriezen, als je dan weer van die soort hebt, stop je het bij het zelfde zakje. Als je dan bij een maaltijd wat nodig hebt, pak je er wat uit. Vorig jaar pepers gedroogd, maar dat is niks voor mij. Heb de helft daardoor weggegooid vorig jaar... Vind ze 'vers' lekkerder. Smaak blijft beter behouden. 

Zo vries ik de zakjes in. 

DSC_3689.thumb.JPG.b84d154ebbe3fe301014aeb853e34cc2.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraag over Spaanse pepers. Ik heb dit voorjaar Spaanse pepers, Jalapenopepers en een soort paprika gezaaid. Allemaal zijn dit nu gezonde en goed groeiende planten geworden. De paprika's zijn prima, de eerste al geoogst en meerdere op komt. De Jalapenopepers prachtig: Vele zitten er aan en zijn bijna klaar om geplukt te worden. Prima tot dusver. Maar de Spaanse pepers vallen me tegen. Er zitten er heel veel aan, maar ze stellen niet veel voor. Ze blijven klein, zijn zacht, ofwel hol en hebben een heel dun wandje, eigenlijk meer een velletje. Als ze rood zijn scheuren ze zo los van het steeltje. Het ziet er allemaal niet zo prettig uit. Wie weet wat hier aan de hand is? Ik zou gewoon frisse, meer dikwandige pepers willen oogsten en niet van die dunne, vaak ook misvormde en veel te kleine pepertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@D_SDennis misschien is het zaad wat je gebruikt hebt oud en moe om het simpel te zeggen? 

Straks komen de echte pepertelers en zullen vast een foto willen want die vertelt zoveel meer. Zou je dat lukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook een vraag. Mijn paprika oogst is dit jaar het beste ooit voor me. Normaal zit ik met 2 paprika’s aan een plant. Dit jaar wel 6 of meer. Maar! Waar een peper bloemen blijft aanmaken, zie ik dat bij de Bell paprika’s helemaal niet gebeuren. Komt er normaliter nog wat aan bij bell of kunnen ze eruit na de oogst? De puntpaprikas hebben dat niet. Gaat dus expliciet om de Bell paprika’s

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Mellie zei:

Komt er normaliter nog wat aan bij bell of kunnen ze eruit na de oogst?

Bloeit deze helemaal niet meer, want als groeicondities goed zijn, moeten ze gewoon weer gaan bloeien.

Zou misschien wel door de warmte kunnen komen, te heet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, D_SDennis zei:

Ze blijven klein, zijn zacht, ofwel hol en hebben een heel dun wandje, eigenlijk meer een velletje. Als ze rood zijn scheuren ze zo los van het steeltje. Het ziet er allemaal niet zo prettig uit.

Heb je daar nog een foto van? Ik heb een aantal pepers uit de hete zon moeten zetten, omdat het fruit eerder zacht werd, voordat ze afgerijpt waren, drogen daarna snel uit, en worden rimpelig. In andere woorden, de plant stoot de pepers af om daar geen energy meer aan te spanderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, rorror zei:
Bloeit deze helemaal niet meer


Nope Niet 1 bloem eraan. Wel bij de puntpaprika maar niet een bij al die andere bell paprika’s. Is al sinds de eerste paprika’s zijn gevormd overigens, niet specifiek nu. Hmm... handje mest en wat dreigementen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Saalk86

Helaas niet bekend. De eerste planten kreeg ik ooit van een professionele duitse vollegrondteler waarmee ik tijdens een vakantie een praatje maakte. Jammer genoeg heb ik er toen niet aan gedacht te vragen welk ras het is. Het is in ieder geval geen hybride want de eigenschappen van de huidige paprika's zijn nog steeds gelijk aan de paprika's  van  de oorspronkelijke planten.
 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten er nog paprika's aan? Fototje van de planten? Buiten of binnen in de kas?


Ze staan binnen tussen de pepers. Pepers zitten wel vol. Groeien door elkaar met als opvallend verschil: bloemloze paprika’s.
Puntpaprika wel. Alleen de Bell niet, maar dat zijn toch wel een stuk of 10/12 planten...

e97604558822c1d1a7c018855d6f1949.jpg

06dbd6a7d632190d14a877b40032e9c6.jpg

Overzichtje van de kas
1c742d06dccb6f5d1075a7de3b433005.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie als ik de foto zie, zie ik beginnende nieuwe paprika hangen, en ook nieuwe bloempjes.

Bij mij bloeien de wedstrijd pepers al twee weken niet meer, maar wel de andere pepers. 

 

Van jalapeno zaad vorig jaar, krijg ik af en toe verassingspeppers. 

Ik gok dat dit een gekruisde jalapeno met orangje bell parika is. Aangezien ik nooit jalapenos met die kleur heb gehad. Maar vorig jaar wel die kleur paprika. 

De peper is verrassend heet. 

DSC_3722.thumb.JPG.384dd3c1400e22cd85077043e733c0b3.JPG

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker, peppertje heeft inderdaad een dikke vruchtwand en lekker sappig, heb hem in zijn geheel op. Smaakt niet naar jalapeno, maar naar paprika. Is er één die ik volgend jaar ook wil. 

 

Ik zag trouwens ook dat sommige paprika's 'getopt' lijken te zijn. Dan moeten er zijtakjes gaan groeien voordat je bloemen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...