Jump to content
TomP

Tomaten Topic 2020

Recommended Posts

Als de tomaat eenmaal beschadigd is, dan komt er van alles en nog wat binnen. Ik dacht dat ik hier met mijn terpbedden meer pissebedden had, maar jij hebt ze dus ook al. Die zie ik echt in groepjes binnen zitten. Maar ook vliegjes komen erop af, en wat niet eigenlijk.

Tomaten die net iets hoger hangen worden veel minder aangevallen door slakken en pissebedden, dat zie ik wel duidelijk. Een paar jaar terug had ik ook wel muizen eraan, als de tomaten op de grond hingen.

Als de tomaten wat hoger hangen, en in zon en wind, dan scheelt dat een stuk. Tomaten als Friesje en Esmeralde Golosina hebben bij mij niet of nauwelijks last van vraat, want die groeien als vrij rank, daar hangen de tomaten onbeschut, en dat is een voordeel.   

Kan ook een combinatie van meerdere dieren zijn. Die knaagbeten van de linkertomaat lijkt zelfs op een rat (ik heb ze ook helaas...) en als er dan vervolgens ook nog wat wespen bij komen heb je die mooie afgeronde putten zoals op rechts. Slak kan ook, vooral die middelste doet aan slak denken (oppervlakkig en in een 'spoor') Dus misschien heb je van meer beesten last?

Hmmm... ratten???? Daar word ik niet zo blij van. De rillingen lopen over mijn rug aan we speak’. Maar ik woon aan het water. Geheel onwaarschijnlijk is het niet, ware het niet dat ik afgezien van slakken, pissebedden en vogels nooit ander overlast van heb gehad. Maar ja. Kan niet altijd feest zijn natuurlijk. Ze moesten de weg naar de tomaten toch een x leren...

Goed tomaten jaar gehad. Er zijn nog wat planten die produceren, maar de meeste zijn inmiddels dood of nagenoeg dood door phytophtora. We hadden alleen vleestomaten staan. We hebben veel tomaten geweckt. Helaas lijken vleestomaten toch minder goed te wecken. Ik denk dat er te weinig zuren in zitten. De laatste potten hebben we met zout erin geweck, zodat ze hopelijk dichtblijven en tot nu toe lijkt dit goed te gaan. We hebben gelukkig toch tientallen liters aan geweckte tomaten staan en een aantal liters van drie soorten ketchup. 

Volgend jaar kijken dat we misschien om een iets sappiger tomatenrassen ertussen te telen, zodat we minder potten hebben die open gaan, want het blijft toch pijnlijk. Gek genoeg ruikt de uithoud niet eens heel vies. We geven het ook nog gewoon aan de varkens, dus helemaal voor niks geteeld is het niet.

• Thanks 1