Jump to content
TomP

Prei

Recommended Posts

Prei is wel moeilijk zonder gaasdoek, ik heb ze hier ook open staan en gebruik normaal niks van middelen in mijn tuin alleen voor deze maak ik een uitzondering, anders heb ik niks.

IMG_20200718_160459.thumb.jpg.a0d2bba6d7f62d2dec9219847f2fb875.jpg

Bij het nemen van de foto is mijn labrador mee binnen geglipt, daarom liggen er een paar plantjes plat, de afsluiting op de achtergrond moet normaal verhinderen dat ze binnen geraakt. 

Conserve is wel een natuurlijk biologisch product maar is ook schadelijk voor insecten die je wel wil hebben, het is natuurlijk een afweging.

Op 22-7-2020 om 22:57, appelvrouw zei:

Wat denken jullie van het afknippen van de prei bladeren die lang zijn? Een vriendin doet het hier en haar buurman ook, iedere week of iets dergelijks worden de bladeren ingekort🧐

Ik zou het ook wel willen weten, ik kan me voorstellen dat het misschien roest kan schelen. 

Als je ze uitplant, of zo koopt zijn ze ook vaak getopt.

die van mij groeien goed maar al tegen het gaas aan, dus zou het wel willen weten hoe dat gaat.

Onkruidmanager 1.0

Een tuin vriend die vanmorgen langs was zegt dat hij het altijd doet en dat het het dikker worden van de preien bevorderd. Verder schijnen er plaagbeesten te  zijn die op de lange einden van de bladeren hun eieren leggen.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Ik volg dit met belangstelling. Heb net mijn eerste preien gepoot, kocht ze bij de Welkoop. Ze waren al getopt, voorlopig laat ik ze zo, verder onthoofden kan altijd nog. 🪓

• Like 1

Ik zou juist denken dat elke beschadiging (en dus afgeknipte bladeren) die plaagbeesten aantrekt? Maar als hij er al zo lang succes mee heeft... :) 

Ik heb die van mij ook geknipt voor het poten, maar blijf er vanaf nu vanaf. Die van mij staan dan wel onder anti-insectendoek want anders mislukken ze sowieso ;) 

Gevonden op het www een 27 jaar oude (maar wel betrouwbare) handleiding voor de teelt van prei waarin ook een proef met het inkorten van wortels en bladeren wordt beschreven.

Inkorten van bladeren en wortels

Uit oud onderzoek van Fr. v.d. Assche (Tuinbouwschool Mechelen) is gebleken, dat onder Belgische omstandigheden de prei een hogere opbrengst gaf en eerder oogstrijp was als de wortels en bladeren vóór het uitplanten niet werden ingekort. Hiermee werd bewezen dat het niet wenselijk is om het gewas in te korten.
Om dit in Nederland na te gaan, werd door het voormalige PGV te Alkmaar op vijf plaatsen gedurende twee jaar een proef opgezet met de objecten niet inkorten, alleen wortels inkorten, alleen blad inkorten en wortels en blad inkorten. Voor dit onderzoek zijn 10 tot 12 weken oude planten gebruikt. Na het inkorten waren de wortels 3 en 4 cm en de bladeren nog 15 à 17 cm lang. Opvallend was dat ondanks het soms droge warme weer, de aanslag van de niet ingekorte planten steeds het beste was. Ook bij verdere ontwikkeling gaven de niet ingekorte planten steeds een betere indruk. De gemiddelde  relatieve opbrengst van de vijf plaatsen was als volgt:
- wortels en bladeren ingekort, relatieve opbrengst 100;
- alleen blad ingekort, relatieve opbrengst 104;
- alleen wortels ingekort, relatieve opbrengst 106;
- niet ingekort, relatieve opbrengst 113.

Wel moet bij deze conclusies worden aangetekend, dat bij deze proeven nog niet het systeem van het open plantgat werd toegepast en dat de ingekorte planten naar huidige begrippen erg kort zijn gemaakt. Minder drastisch inkorten is wellicht ook minder schadelijk, zeker indien de planten nogal lang en slap zijn. Desondanks pleiten we voor niet ingekorte, stevige planten. Verder is bij het planten in ponsgaten het inkorten van de wortels wel aan te raden. Het plant gemakkelijker en verbetert de aanslag.

Bron: https://edepot.wur.nl/252312

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

MAar das bij het uitpoten van prei.

Ik ben benieuwd voor als de prei al 3 kwart volwassen is zegmaar 

Onkruidmanager 1.0

Ik vind het magisch dat mijn preitjes, die na het planten allemaal lekker plat lagen te liggen, zich nu keurig opgericht hebben!