Jump to content
paddestoelengek

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020

Recommended Posts

Valt dan tegen hè achteraf voor je lijf. 

Hier heeeeeel veel onkruid verwijderd, zal ik morgen vast ook wel voelen!

🤣 maatje D... wij plukken ze bij B

snoeien kan ook vanop een krukje

kool geoogst voor de zuurkool, 2 filderkrauts voor pot 3 en 4

had de vijg flink gesnoeid begin dit jaar, is nu een leuke boom met 3 stammetjes geworden

droogbonen in de kas gehangen, zal wel snel gaan als ik buienraaier mag geloven

In Brabant de tuin van mijn ouders op orde gebracht. Ze zitten in Turkije en 3 boeven waren zo vriendelijk geweest hun huis leeg te halen en een puinzooi achter te laten.

Buiten was de natuur zijn gang gegaan. Die wanorde vond ik een stuk minder erg.
Ik ben met de voortuin begonnen orde in de chaos te scheppen. Ik heb alles gesnoeid of weggehaald. Kweekgras, gewoon gras, uitgebloeide gladiolen en andere bloemen... na heel veel snoeiwerk kwam er een courgette te voorschijn. 1 mega courgette om precies te zijn!

Ook heb ik voor het eerst in mijn leven calla zaden gezien. Knalgeel, dat doen mijn Callas nou nooit.

7bbc6366b8bab2e6c7b926db699b883f.jpg

Alles aangeharkt, geveegd en vervolgens water gegeven.
De tuin blij. Ik nog niet. Maar dat komt wel vermoed ik zo.

Ik heb de sperziebonen verwijderd, was geen succes dit jaar, te laat gezaaid gewoon.

En water gegeven.de rest.nog steeds 30/34 graden.tomaatjes rijpen goed af

18 minuten geleden, Jeanne heijmans zei:

Ik heb de sperziebonen verwijderd, te laat gezaaid

Zo dacht ik vandaag mijn snijbonen op te ruimen, maar tot mijn verbazing zag ik dat ze aan het bloeien zijn.

Hopenlijk met volgende week mooi weer dat de boontjes er nog aan willen komen.

• Like 1

57 minuten geleden, Jeanne heijmans zei:

Ik heb de sperziebonen verwijderd, was geen succes dit jaar, te laat gezaaid gewoon.

En water gegeven.de rest.nog steeds 30/34 graden.tomaatjes rijpen goed af

Bij mij waren de bonen ook geen succes ik denk bij mij eerder te vroeg gezaaid ik heb 3x geoogst en toen was het voorbij☹️

Pepers en tomaten geplukt. Water gegeven aan wat planten oa de ashwaganda en de webii. Met de kleine tuinopzichter 2 komkommers opgeknabbeld en heel veel, maar dan echt heel veel framblijtjes gegeten. De tuinopzichter dan vooral. Maar zoveel vrolijkheid die dan van dat koppie afstraalt, daar wordt een mens ook zonder een framblijtje wel blij van

• Like 1

Zaterdag en zondag de tuin flink onder handen genomen, heel veel onkruid verwijderd, gras gemaaid, uitgebloeide bloemen verwijderd en begonnen met het slopen van een schuurtje (wat erg tegen viel, veel staal en triplex platen van 4cm dik.. dus dat project is nog niet afgerond. 

Vanavond nog even snel in de kas bezig geweest, alle blad van de tomatenplanten verwijderd ij de hoop dat met het mooie weer van deze week de boel nog goed afrijpt. Ook de paprikaplanten wat blad verwijderd, dat was inmiddels een oerwoud geworden.

3 siergrassen uit de voortuin gehaald. Schaduw en droogte op klapzand vinden ze niet tof, weinig wortels eraan en nauwelijks groei. Dus die verplaatst naar de achtertuin (zon!) en daarvoor in de plaats een boel liriopes gezet die ik nog in potjes had staan. Ook wat koeienkorrels erdoor gegooid en komende periode er wat mulch tussengooien om de grond maar wat te verbeteren. Is doder dan dood. Geen pier te bekennen. Hopelijk slaan de liriopes wel wat aan anders moet er toch wat meer geinvesteerd worden in die grond. 

Verder de klimop wat beteugeld, cosme teruggesnoeid (oerwoud!) en wat uitlopers van de aardbeien aan mijn mama meegegeven. Die heeft ook de amaryllissen meegenomen om bij haar in de koude garage te laten afsterven. Dat is tot nu toe de enige methode die hier bloemen geeft. Ik heb geen droge plek die onder 10 graden is (hoera voor nieuwbouw).

boerenkool geplukt en ingevroren

spruiten geplukt en ingevroren

slakken geplukt

laatste filderkraut geplukt en gezuurkoold

rupsen geplukt van de spitskool in het kolenhok

appels geraapt en geplukt ivm halsbandparkieten

bonen geplukt en te drogen gehangen

rode kool geplukt en bekeken en weggegooid ivm knolvoet

mais geplukt en geblancheerd

peren geplukt en binnengehaald ivm hbp

hortensia geplukt met rode pompondahlia en in vaasje gezet

salie geplukt om te drogen...pfff...nu even op de bank, kijken hoe moe ze worden in de alpen 😁

• Like 1

Weer tomaatjes geplukt, rijpen zo goed af bij 33: graden.morgen nog zo'n dag dan gaat het minder worden met regen en onweer en temperatuur van 23/25 graden.

Dan haal ik ze eruit tis mooi geweest ketchup, chutney, soep ervan gemaakt.

Dan heb ik nog 6 stuks boerenkool die naar hun vaste plek moeten.dat doe ik als ik weer in de grond kan, momenteel kurkdroog.