Jump to content
paddestoelengek

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020

Recommended Posts

rogge gedorst door kleinkids, wannen lukte niet zo vanwege windstil

zaaigoed droogbonen geselecteerd door mij en kleinkids

(die konden het niet laten telkens met hun hand door de bak boontjes te roeren, "voelt wel apart opaRob" )

Edited by RobO
  • Like 2

Wanderlijk Wonderlijk Rob0pa, uitgerekend die ene dag van het hele jaar dat het eens windstil was...

Ik heb de mussenflat neergehaald, er kwamen mezen op af. In de schuur een nieuw begin met de nieuwe mussennesten gemaakt. Vandaag verder: nog enkele gaten in de wand van het schuurtje maken en daarachter de nieuwe houten nestkasten. De druiven en de wilde wingerd groeien ervoor dus waarschijnlijk iets meer beschut dan midden in de tuin op een paal. Afwachten of dit slaagt.

Te doen:

Kalebas die buiten de schutting op de P groeit, wegsnoeien, er groeit daar alleen blad, geen vruchten.

Peper en paprikaplanten snoeien, potten en binnenhalen.

• Like 1

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

Heerlijk van alles geknipt en opgeruimd in de kas. De hele achterwand ontdaan van verlepte komkommer-, en meloenplanten. En een ontzettend frisgroene luffa die dit jaar nog veel meer meters had gemaakt als ik niet al vaker had gesnoeid. En kwamen nu wat vruchtjes te hangen, maar die groeien nooit meer hard genoeg om ze te kunnen oogsten. Dus weg met dat ding! Heeft het iig wat compostmateriaal opgeleverd :roll:

Ik heb dus lekker wat van die flexibele manden vol met groen spul in de compostbak gegooid, en Joep heeft wat kruiwagens koeienpoep (van de buurman) geschept om ook te composteren. En de achterwand van de kas was redelijk groenig en vies, die is nu weer blinkend schoon! :thumbup:

Op 1-10-2020 om 13:52, Jorieke123 zei:

Ik ben zo blij dat ik zie dat ik niet de enige ben. Ik heb dit ding aangeschaft Maar dan van Gardena, voor de appels en peren en walnoten.

ze hebben mij hier vierkant uitgelachen maar ik vond het de aankoop van het jaar. Vond het belachelijk veel geld ( welkoop was iets duurder nog) maar tjeeeee het is het nu al dubbel en dwars waard.

Een aanrader voor al je fruit! Walnoot is wel het kleinst de eikels vallen erdoor,

https://www.toolmax.nl/gardena-cs-fruitverzamelaar.html?gclid=Cj0KCQjwuL_8BRCXARIsAGiC51DIn7CnQmrjvrsSl35ImEyRLkNJEJi3u6D4MY0xRgN-io4CwZ1R3P8aAp6sEALw_wcB#

Zo, gisteren, na de eerste nacht met vorst, de tuin opgeruimd. Dahliaknollen uit de grond, tagetes weggeruimd en het tuinhuis winterklaar gemaakt. Het enige wat nog staat is boerenkool en andijvie.

Yacon is eruit en wat dahliaknollen. Er staat nog zo veel te bloeien en die elk jaar blijft staan, dat ik de rest maar laat.

Ook knoflookbedden gemaakt en de Wonha, Thai, ophio, Amish en een paarse erin. Deze had ik afgelopen maand binnen gekregen. Moet nu nog de knof van afgelopen jaar erin stoppen. Zag ook dat de olifantenknoflook die ik er niet uit getrokken kreeg en ‘later’ eruit zou halen, inmiddels alweer een flinke prei is geworden. Maar dat terzijde. Hier ook 4 saffraankrokussen geoogst. Is de eerste x in oktober. Ik heb ze tot nog toe steeds in feb/maart bloeiend gehad.

Kippenhokken schoongespoten. Kippen ingespoten en verhuist naar de kas. Ziet er zo gemoedelijk uit en het ruikt heerlijk naar hooi.

Ow ja en samen met mijn 6-jarige heb ik de tulpenbollen geplant. Een aantal maar hoor. Ik heb er nog zeker 200 liggen, slik... ander keertje weer. Maar was heel gezellig saampjes.

En@Mellie , nog veel oogst van de Yacon gehad?

Vandaag deel 2 van de zoete aardappels oogsten. Ben in dit stuk al wat meer grotere zoete aardappels tegen gekomen gelukkig.

Edit: oh ja, nog 6 grote vijgenbladpompoenen geoogst, tot de kruiwagen vol was.

Knoflook gepoot, 3 soorten

Raapstelen gezaaid

Tuinbonen Aquadulce

Oerprei uitgepoot

Spinazie gezaaid

Aardbeien uitgepoot

Knoflookzaad gezaaid

Raapstelen gezaaid

Nog bezig met 250 tulpen in de grond te boren

En geconstateerd dat we muizen in de tuin hebben. Overal holletjes. Precies op de plekken waar de katten altijd aandachtig zitten te staren. 

En@Mellie , nog veel oogst van de Yacon gehad?

Voor zo laat aanplanten, viel het me eigenlijk helemaal niet tegen. Was ze vergeten hè? Dus pas laat geplant. Viel me op dat ik veel ‘broedoogjes’ heb. Meer dan normaal in elk geval.

Edit: ow jaaaa.... en ineens hebben we zo’n 10 molshopen in de tuin. Leuk. Moet maar weer eens carbid bestellen.

De man heeft alle restant druiven geoogst. Deel naar de kliko, deel naar de kippen, deel naar de koelkast. Alles door moi opgeruimd en schoongespoten. Semi Witte tegels met druivensap combineert heel slecht...

vergeten groente knoflook bij geplant want nu al een beetje weinig voorraad

beetje zwavel bij kwarrende blauwe bes gedaan

thaise kruidenplanten gechecked, kan nog even in de kas, ga proberen ze over te houden van de winter want we blijven toch voorlopig thuis

Een stuk of 6 winterbloemkool Eva, speciaal voor kaskweek, in de kas uitgeplant.

Er staan nog een stuk of 15 plantjes te wachten in trays. Even kijken wat het gedierte in de kas doet !!

Touwtjes die in de kas gebruikt worden om tomaten en paprikas op te binden gesorteerd.

Het systeem, ‘ onderin de pot zitten de korte, daarboven de langere’, is puur theorie.

Tegen de tijd dat je die dingen gaat gebruiken, is het een grote kluwen.

Nu zitten alle touwtjes, met een lusje samen aan een ijzeren ring. Kunnen in principe niet meer in de knoop raken.

Effe afwachten tot mei. 

• Like 1

Whoehahaha. Oh ik ben dus niet de enige met een waardeloos touwtjes-systeem. Loop ook altijd te wroeten naar het juiste stukje draad, onderwijl met de andere hand de tomaat / paprika in kwestie in balans proberen te houden.

Vandaag hebben we de bloemenweide goed kort gemaaid. Dat doen we maar 1x per jaar, en dan alles wegharken, zodat volgend jaar alles weer mooi kan bloeien. Vanaf februari de eerste bolletjes, doorlopend tot aan de orchideeën en de hekkensluiters cosmos & co. Erg mooi.

Kregen wel, toen we bijna klaar waren, een enorme regenbui op de dakpan. Dat je eerst nog denkt: ach ik laat me niet kennen, en daarna: ach in ben toch al doorweekt. De hond probeerde onder mij te schuilen. En was oh zo dankbaar toen we naar het huis liepen. Alleen... had al dagen geleden bedacht dat ze weer es gewassen moest. En ze was al doorweekt. Dus ipv warm binnen, kwam ik met de shampoo naar buiten en ziet ze er nu weer keurig uit.

Verder insectengaas over de kolen vervangen door vogelnetten. Die zijn toch wat duurzamer.

wees bevriend met kleine dingen

Ik moet nodig onkruid weg halen,en dan mest op de moestuin leggen.

Was er nog niet van gekomen.man niersteenaanvallen.en het regende voortdurend.nu een kleine vakantie naar Nederland bij mijn dochter.daarna gaan we weer aan de slag

Een deel van het physalis-oerwoud uitgetrokken, omdat alle omringende plantjes geen licht meer kregen. Op een gegeven moment kwamen twee geschrokken roodborstjes eruit fladderen. Het is de enige beschutte plek voor vogels in mijn tuin, realiseer ik me. Volgend jaar laat ik de physalis dus staan tot het  voorjaar , maar wel op een ruime locatie. Of naast schaduwminnende planten.

Bij de eerste echte vorst zijn de planten kapot dus jouw vogels zul je toch iets anders moeten aanbieden.

gereedschap opgehaald en teruggebracht want onderhoudswerk bij kennisje

daar staat heul veul laurierkers...

en er zaten twee wespennesten met best wel agressieve tiepjes

had ook veel plezier van het scheve appelboomtopic hier op het forum

Vanochtend weer 2,5 uur in de tuin bezig geweest met zoete aardappels uit de modderpoel graven. Zwaar werk die verzadigde kleigrond. Nog steeds niet klaar..
Daarna wat vijgenbladpompoenen geoogst

Nog meer knoflook in de grond gestopt. Bedjes gemaakt, nog 3 zakken tuinaarde erover en flink opgehoogd. Veel onkruid ook verwijderd.
Heb nu alleen nog wat german extra Hardy’s over waar ik geen tijd meer voor had ivm het ophalen van de kinderen en een pot vol met olifantenknoflook die ik over het hoofd had gezien. Vroeg me al af waar die was. Nou, gevonden heur. Vrijdag nieuwe ronde nieuwe kansen.

Laatste bietjes geoogst. Gewied, blad verzameld en deel perceel hiermee afgedekt.

Dit blijf ik doen, zodat ergens in december, mijn tuinen , op wat wintergroentes na, schoon zijn en afgedekt.

Spaart een hoop werk in het relatief koude voorjaar.

laatste bewaarpompo uit de kas meegenomen, was al aan het instorten; schoongemaakt en weggegeven aan de thuiswerkende buren

thuis even gechecked, er stort er nog 1 in, die gaat vandaag in stukjes op de grill en in de vriezer dan maar

wat vaste planten afgeknipt voordat de boel gaat verhouten en knippen lastiger wordt, smeerwortel geknipt en als mulch weggelegd

Opgekomen vogelvoerzaad opgeruimd hier en daar en wat stukjes grond losgewoeld, om eindelijk eens de knoflook te poten. Moest dat nou op deze druilerig dag? Ja, anders komt het er helemaal niet van.

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel