Jump to content
jootje

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2020

Recommended Posts

Vandaag lekker aan het zaaien geweest.

Buiten:

- Flowering pak choi

- Nieuw Zeelandse spinazie (een tweede plaats in de verhoogde bakken, hebben we zeker genoeg)

In de vensterbank van de garage (geïsoleerd, onverwarmd):

- spaghetti-pompoen

- baby-pompoen (uit de MM collectie)

- Courgette Dunja F1

- Muskaatcourgette

- Komkommer (geen idee welk ras)

- Pronkbonen

Voor in de verwarmde bak binnen (27 graden):

- spaghetti-pompoen

- baby-pompoen (uit de MM collectie)

- Courgette Dunja F1

- Muskaatcourgette

- Komkommer (geen idee welk ras)

- Tomaat Money maker

Zoals te zien gaan meerdere soorten tegelijk in de verwarmde bak binnen als op de vensterbank in de garage. Dat is ter lering en vermaak, kijken of het uiteindelijk uitmaakt. Uiteraard zullen de soorten in de verwarmde bak eerder boven komen, maar wellicht geven de zaailingen uit de garage sterkere planten. We gaan het beleven.

Jij bent wel vroeg met de komkommers, pompoenen en courgettes!

Die groeien behoorlijk hard en hebben al snel veel ruimte nodig. Zelf wacht ik daar (heb ruimtegebrek in huis en in de kas) nog een paar weken mee. Dan is ook de kans op nachtvorst een stuk kleiner. Ben zelf ook superongeduldig en heb ook heel vaak (en nog steeds) te vroeg gezaaid. Maar bij pompoenen, komkommers en courgettes heb ik mij dat toch afgeleerd. Die houden ook niet zo van verpotten, dus hoe sneller je die kan uitplanten op de definitieve plek, hoe beter.

De vensterbank van 2,5 m lang in de garage is geheel voor wat ik nu gezaaid heb. Het zijn van ieder 3 planten, dus verwacht dat ik ze daar wel even kan houden. Ook warmt mijn garage niet zo snel op, dus ze zullen niet supersnel groeien (hoop ik). Anders is dat een wijze les geweest.

Een rij spitskool van onder glas buiten geplant, nog wel onder cloches. 

Ook twee rijen wonder van vier jaargetijden sla zaailingen verplant.

Van onder glas sla Larissa verplant naar buiten, maar wel onder bescherming van een stuk polycarbonaat plaat dat van het dak van mijn kasje komt.