Jump to content

vraag over snoeien Conference peer laagstam


Merel
 Share

Recommended Posts

Vorige winter hebben we een paar oude Conference perenbomen gekocht van een productiekweker. Ze zijn goed aangeslagen en hebben gelijk het eerste jaar al peren gegeven. Nu moet ik ze voor het eerst snoeien. Het zijn echt oude laagstambomen waar afgelopen jaar heel veel eenjarige verticaal groeiend hout aan is gekomen. Die eenjarige twijgen zitten vol met blad/vruchtknoppen. Hoe moet ik met dat eenjarige hout omgaan? Inkorten, uitdunnen, weghalen? Wie helpt me? Ik hoop dat de foto's wat duidelijkheid geven.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hi harms1,

 

Eerlijk gezegd niet. Ik heb een snoeiworkshop gevolgd, ik gebruik een boek waar alle regels over snoeien staan en ik heb natuurlijk ook gezocht op internet. Maar de plaatjes die ik vind, lijken naar mijn mening niet op de vorm van de bomen die we in de tuin hebben staan. Vandaar dat ik de vraag ook stelde.

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Dat een overgeplante boom veel bloeit is niet gek, aangezien ze een flinke wortelsnoei heeft gehad door het verplanten. Bovendien heeft een fruitteler - en dat is te zien - al zo gesnoeid dat de boom vol op vruchthout heeft gemaakt....dat mag je niet te veel gaan verstoren denk ik.

 

Jammer dat je alleen detailfoto's laat zien en geen overzicht van de boom. Want de boomvorm is essentieel als je gaat snoeien. Hoewel een commerciële teler niet op mooi zal letten en alleen goede opbrengst. Dat is overigens niet alleen zo veel mogelijk peren, maar ook mooie en gezonde peren...daarom zal hij dus dunnen (waarschijnlijk met hormonen na de zgn. juni-rui (vanaf eind mei vallen een aantal vruchten vanzelf nog). Jij zult dat met de hand doen....ergens rond half juni, alle aangetatste, misvormde en kleine vruchtjes haal je weg met een fijn schaartje steeltje doorknippen en in een boom van deze grootte blijven hooguit een 75 a 100 peren, goed gespreid, staan.

 

Sommige mensen zullen nu roepen dat je moet gaan uitbuigen, maar dat heeft voor een al gevormde boom niet zo veel zin meer. Bovendien zal een dragende appel of perenboom met een goed gestel de vruchttakken vanzelf laten buigen door het gewicht van het fruit...vaak is dat uitbuigen danoverbodig.

 

Beste snoeitijd voor deze boom is overigens in de zomer (juli, augustus ca.) Want als je dan snoeit, zal dat meer de vruchtzetting bevorderen en niet zo de groei... te veel groei gaat ten koste van bloei en vruchten...hoewel Conference altijd wel vruchtbaar is. Maar als je nu niet snoeit en wacht tot de zomer en er vooral op let dat er overal waar vruchten komen goed licht in kan, dan doe je ook niets verkeerd. Mijn advies is om alleen de takken die echt op de rug van het gestel vertikaal groeien geheel weg te snoeien. Ook takken die echt naar binnen groeien of dwars door de boom mogen weg. Van de andere van die nieuwe takken bepaal je van of je ze wilt voor de vorm van de boom. Zo ja, dan snoei je hardgroeiende weinig in, op 25 a 30% van de lengte, zodat de laatste knop die aan de tak blijft naar buiten staat. Takken die weinig groeien snoei je sterker in (tot ca. 70 % weg, ook hier tot een knop naar buiten overblijft) Hoe sterker je snoeit hoe harder de tak weer terug zal gaan groeien....dat is juist niet.de bedoeling Snoei beter weinig (kan de hele zomer nog) dan te rigoureus.

 

Bloei en groei is een evenwicht. De boom is al min of meer in evenwicht gekocht. Nu mag ze zich een beetje blijven verjongen (niet veel snoeien, wel beetje en liefst in zomer), maar vooral redelijk dragen (ook niet te veel, zie boven) als productieboom. Als je ze te veel laat dragen , zal ze uit evenwicht raken en juist met groeien gaan reageren en minder dragen.

Edited by Guest

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Je moet in ieder geval streven naar een zogenaamde 'open kroon' van de bomen, zodat het zonlicht er goed in kan...verder kun inderdaad veel van de verticaal omoog groeiende scheuten wegsnoeien, en misschien aan het eind van de gesteltakken enkele scheuten enigszins uitbuigen...als verlenging van een gesteltak.

Verder snoei je de boom in een zogenaamde 'peervorm'....van beneden naar boven gezien worden de takken korter ingesnoeid, zodat het zonlicht ook goed bij de onderste takken kan, belangrijk voor de vorm, en voor rijping van de vruchten.

 

Verder zou ik straks in het najaar nog een perenboom erbij aanplanten van een ander ras, bijvoorbeeld een Doyenne du Commice, of bijvoorbeeld een stoofpeer, zoals de Gieser Wildeman, in verband met de kruisbestuiving....maar dat is mijn persoonlijke mening...niet iedereen hier zal dat met mij eens zijn

Maar door kruisbestuiving gaan de Conference perenbomen wel meer en beter fruit leveren.....

 

Succes Merel!

Link to comment
Share on other sites

Beste harms1 en weknow,

 

Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Als ik ze samenvoeg en kort samenvat:

- de eenjarige twijgen uitdunnen om genoeg licht in de boom te krijgen en om gezonde vruchten te krijgen;

- kruisende takken en takken die naar binnen groeien wegsnoeien;

- de blijvende takken inkorten; de lange wat meer dan de korte (ik neem aan om ze op gelijke lengte te krijgen ivm apicale dominantie); boven een naar buiten gericht oog;

- we hebben een suikerrietpeer en een kruidenierspeer staan, maar of die goed zijn voor de bevruchting is inderdaad de vraag. Vorige zomer wel peren gehad, maar desondanks maar eens kijken welke soort goed erbij zou zijn.

 

Dan nog een vraag. De kweker gaf aan van de perenbomen af te willen omdat hij klaar was met het snoeien in de winter. Hij ging al zijn perenbomen vervangen door kersenbomen zodat de snoei in een beter jaargetijde viel. Weknow, jij zegt dat je juist zou snoeien in de zomer. Bedoel je dan het snoeien van takken of vruchtdunning?

 

En weknow, jij zegt recht omhoog groeiende twijgen midden op de rug van de gestelttakken wegsnoeien, maar dat zijn er juist veel. Hmmm... ik ga denk ik maar voor de guldenmiddenweg.

 

Ben blij met jullie antwoorden! Dank voor de moeite! En ik zal nog even proberen een foto te posten van een hele boom, maar gister ging het plaatsen van foto's erg moeizaam.

Link to comment
Share on other sites

IK bedoel SNOEIEN. Vruchtdunning is iets anders en doe je in late lente. Zomersnoei geeft geen sterke groeireactie en aangezien als ik het goed zie je boom al lang is gevormd kun je best zo weinig mogelijk snoeien meer, niet meer dan strikt nodig en dan liefst in de zomer. Als je te veel snoeit en zeker tussen nu en maart dan gaat de boom zeer sterk groeien juist op de plaatsen waar je snoeit. Het is een groot MISVERSTAND dat wegknippen dat te veel is in een fruitboom een goede snoei is. Het betekent bijna altijd dat je juist op die plekken waar je snoeit veel meer groei (= minder bloei of geen bloei) gaat krijgen.

 

Over die rug takken. Maak een onderscheid tussen snelgroeiende scheuten en vruchthout. Vruchthout zit er ook volop. Dat zie je op de foto en zeg je zelf! Dat laat je zitten natuurlijk. Neen het gaat om echte waterscheuten, nieuwe twijgen die hard uitschieten echt bovenop de gesteltakken. Die doe je weg. En op de rug is echt bovenop. Wat aan de zijkant al is het geen waterlot meer, maar vruchthout voor de toekomst! Duw de twijg eens naar beneden en stel je voor dat er fruit aanhangt.....komt ze door dat gewicht mooi schuin in de boom te hangen.....laten zitten dan en evt. inkorten, zodat er vruchthout wordt gemaakt (korte zijtakjes, waar vruchtknoppen in gemaakt worden). Ik beschreef in mijn eerste reactie hoe je sterkgroeiende dan weinig insnoeit en weinig groeiende toekomstige vruchttakken wat meer. Een twijg die echt bovenop groeit, een echt waterlot, kun je niet uitbuigen, die buigt niet mee in de vorm van de boom. Twijgen die steil omhoog groeien kunnen niet gaan bloeien en zullen veel te hard blijven groeien. Twijgen die schuiner gaan door eigen gewicht zullen daardoor wel bloeiknoppen kunnen maken in de toekomst.

 

Overigens geen goed idee om een gemiddelde te nemen van Harm en mijn advies. Niet omdat Harm dom zou zijn, natuurlijk, maar omdat zijn advies zou kunnen voor een jonge boom die nog gevormd wordt. Maar dit is een al deskundig gevormde oudere boom, die onderhoud nodig heeft. Als je daarin vanaf 0 gaat beginnen dan had je beter een jong boompje gekocht, dan maak je weer stuk wat er al aan vormgegeven is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dat is ook wel waar, wat jullie zeggen...de bomen zijn al aardig goed van vorm en hebben misschien niet al te veel snoei meer nodig....dan zou ik zeggen Merel...kijk goed naar het voorbeeld plaatje dat ik in mijn eerste antwoord poste....dat is ook een 'wat oudere boom' zeg maar...

 

En anders iemand erbij halen die verstand van heeft van snoeien....een buur, een kennis, een familielid?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...