Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Snoeien perzik

Sayenna

Recommended Posts

Hoi allemaal

Naast appelbomen (snoeien-appel-en-perzik-t26096.html) heb ik ook een perzikboom. Deze heb ik een jaar of 4-5, en was een klein boompje toen ik hem kocht. Ik heb hem nauwelijks gesnoeid door onwetendheid, en heb veel met krulziekte te maken gehad. Eén jaar heb ik drie (smakelijke) perziken gehad.

Nu is de boom mee verhuisd en is er een flink deel afgestorven. De boom leeft echter nog wel want heeft wel nieuwe takken gemaakt. En nu zit ik er een beetje mee hoe (en of) ik deze boom weer een beetje fatsoenlijk kan krijgen. Of kan ik beter een nieuwe kopen?

De boom heeft vrij laag twee nieuwe takken gemaakt, waarvan één hele lange en vertakte. Het lijkt me niet handig als daar perziken aan komen want dat buigt natuurlijk heel erg door.

Is mijn boom nog te redden en zo ja, hoe? En wanneer mag ik snoeien, pas in de lente begrijp ik?

Alles dus boven de twee onderste takken (die nieuw zijn) lijkt dood te zijn.

2020012314300899731579796291.jpg

2020012314301629911579796312.jpg

• 4 weeks later...

Klopt niet Trea! NIet snoeien tussen pakweg oktober en eind april vanwege schimmelinfecties. Het gaat er om dat de boom zelf wonden snel kan afsluiten en dat kan dan dan.

Daarnaast gaat het om de vorm en vruchtbaarheid. Perzik kan vooral vruchten krijgen op jong hout dat in het voorgaande jaar is gevormd. Dus moet je zo snoeien dat de boom dat soort hout gaat maken. Dat kan natuurlijk het beste na de oogst, want dan zie je waar nieuwe knoppen zijn die jong hout kunnen maken en wat al redelijk oud en afgedragen is en bovendien heb je dan kunnen plukken. Maar in dit geval wil je het boompje zo snel mogelijk laten hergroeien en dan snoei je beter vanaf eind april begin mei alvast het een en ander.

Wacht in ieder geval tot eind april! Als de stam boven de zijtakken dan dood blijkt te zijn , dan zou ik alles terugsnoeien tot op enkele decimeters, zodat er een nieuwe harttak komt of een soort struikvorm kan ontstaan. Snoei dan de huidige dode harttak stukje voor stukje weg totdat je op het levende hout komt, en laat daarvan liefst wat staan.

Maar als je een boompje in vorm en groei wilt krijgen, en ook de stam is nog levend, dan mag je vanaf eind april....als de bloei ten einde loopt best wat snoeien voor de vorm of om de groei te bevorderen....en dit boompje moet nu vooral gaan hergroeien. Ik zou dus begin mei of zo die lange tak links terugsnoeien en dan die scheut naar beneden net laten staan, zodat ze daar verder uitloopt en redelijk horizontaal zal verder groeien. De tak die dichterbij de stam omhoog groeit wegsnoeien (1 cm. stomp laten staan bij steenfruit) en alle twijgen, inclusief van de scheut die je liet staan wat inkorten (snelgroeiende 1/3 max, langzaamgroeiende 2/3 weg of als ze in de weg zitten helemaal weg op 1 c. (...anders dan je zou verwachten is veel snoeien veel hergroeien en minder snoeien hier ook minder laten verder groeien). Rechts zit de grotez ijtak wel erg onhandig laag. Je kunt ook de kleinere hogere tak aanhouden of die onderste grotere. Doe je de onderste helemaal weg, wacht dan tot de zomer zodat je de ingrepen wat spreidt. Laat je de onderste staan , de inplantingshoek is goed voor vruchten, dan net als bij de linkse terugnemen tot aan een naar benedengroeiende knop c.q. zijtak en twijgen evt. bijknippen zoals hierboven beschreven.

Omdat je toch geregeld zult snoeien om de boom te laten verjongen en dragen, is een gestelvorming bij perzik minder belangrijk en kun je ook steeds wel wat sturen in de vorm tijdens het verjongen, waarvoor je toch moet snoeien. Ik ga ervan uit dat het boompje het wel kan halen, er ergens op de stam nieuwe zijtakken kunnen gaan groeien en ook vanuit de basis meer een opgaande struikvorm kan ontstaan in de komende jaren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt voor de uitgebreide tips! Ik denk dat ik ga kijken of het lukt hem in leven te houden en een steeds mooiere boom te worden. Leuk projectje. Dan zet ik er wel een extra perzik naast zodat ik wel perziken heb zolang deze nog niet geeft. Hij is nu wel mooie knopjes aan het maken op die nieuwe takken, ik verwacht wel bloesem. Dus hij leeft in ieder geval nog!