Jump to content

Fokken met de vleeskippen van Charly/Nasuada/Sasso

Nasuada
 Share

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Tjeetje 6,5 Kilo (schoon aan de haak? of levend gewicht?). Moet je nagaan als je hem kapoeneert. Hoe oud was hij? Hoe groot zou hij worden als je hem slacht net voordat hij lastig gaat doen?

Interessant, jonge beesten in voorjaar en dan laten scharrelen en eind van de zomer een kippetje. Nou ja één kippetje is geen kippetje. Twee standaard tietjes gaan hier wel in één baguetje, met paprika en ui en lekker wat chillipeper en zout.

Hoe hard is dit vlees, want zijn geen jonge braadkuikens

• 2 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Er liggen nu nog eendeneieren in onze broedmachine, maar volgend weekend wil ik weer wat eieren inleggen van de 3 hennen en 1 haan die we nu bij elkaar hebben lopen. De kuikens die uit zijn gekomen een tijd terug, lijken allemaal toch wel heel erg op deze vleeskippen. Dus de haan heeft alleen die dames goed kunnen dekken en de Veldkippen niet? 

Na deze week wil ik van de haan af, en keert de rust weer wat terug. Niet dat hij niet rustig is, maar hun kukelt en dekt en ik stap toch minder makkelijk even de ren in als er een haan loopt. Hij heeft nog niets geprobeerd hoor, daar niet van. Maar toch. 

• 2 months later...

De 1e kuikens van dit jaar zijn nu dus 4 maanden oud, en ik vond van de week al een keer een windei (of alleen het hoesje dan, niet de inhoud) en later een keer alleen de inhoud en geen schaal...? En vandaag vond ik een echt ei! Dat vinden we toch wel bijzonder vroeg. We houden weer een paar hennen voor de fok voor volgend jaar dus daarom hebben we ze ook wel goed vroeg uitgebroed met de broedmachine. Dan gaan ze voor de winter nog leggen en leggen ze tenminste een beetje door. 

• Like 1

• 4 weeks later...

We hebben weer 3 dames uitgezocht om volgend jaar mee te fokken:

IMG_1390.jpg

Weinig tot geen verschil met de 3 hennen van vorig jaar. Die lopen hier trouwens nog steeds, en leggen best heel aardig door. 

We hebben dit voorjaar ook wat kuikens aan vrienden gegeven (nou ja, geruild voor bevruchtte eendeneieren) en daar willen we dan een haan van terug zodat we weer een mooie fokgroep hebben. 

Beste dikke theetantes van hennen, zeker vroeg met leggen. Hoewel hybriden "normaal" vroeg zijn, daarvoor leggen ze ook minder jaren dan (oude) raskips. 

Wintertijd is de tijd nemen voor de planning en voorbereiding voor het nieuwe seizoen ...