Jump to content

welke pruim is het best resistent tegen mot/sluipwesp? en lekker

DennisUtrecht
 Share

Recommended Posts

Wie kan me advies geven. ik heb een opal pruimenboom met vruchtboomkanker, die gaat eruit. En de pruimenmot zat er ieder jaar volop in, waardoor ik misschien 1 pruim over had, als ik geluk had.

De andere pruim, reine claude victoria, heb ik gerooid al jaren terug, ivm vruchtboomkanker. Het is vrij natte kleigrond, dat werkt denk ik deze ziektes wat in de hand.

is er een pruimenras die in ieder geval ongevoelig is voor sluipwesp en pruimenmot? En ook nog lekker is.

Alvast bedankt,

Dennis

Op ons volkstuinencomplex staat een enorme opal

Het is hier zware kleigrond en normaliter behoorlijk nat, behalve in de hete zomers.

De boom heeft nauwelijks last van ziektes en ongedierte.

De oogst is zeker enkele kruiwagens vol.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wat ervaringen om je verder te helpen, Dennis.

Ik heb thuis 4 pruimenbomen. In de bostuin staan een 15 oude blauwe wilde pruimpjes en in het nieuwe stuk ook intussen een 12-tal rassen die gedragen hebben. In de zomer van 2018 had ik nauwelijks eetbare pruimen aan al deze bomen vanwege de pruimenmot. Door de warme zomer heeft die minstens 1 en misschien wel 2 generaties meer voortgebracht dan normaal (normaal is 2, soms 3). Er was echter 1 klein boompje, dat gewoon ergens ertussen staat, waarvan de vrij kleine pruimpjes nauwelijks, ik denk zelfs geen, last ervan hadden en dat is een Mirabelle de Nancy.

Van een andere pruimen-fan vernam ik dat jaar dezelfde opvallende ervaring. Overigens heb ik nog een andere mirabel-soort (Aprimira) die wel veel aantasting had zoals alle andere pruimenbomen. Een echte verklaring heb ik niet.

Je vraagt of die lekker is. Dat is een moeilijke...want dan vraag je ook naar smaak. Mirabellen zijn wat kleiner en droger/steviger dan de meeste andere pruimen...ze staan wat dichter bij wilde vormen ook en zijn ook sterker en robuuster (In Frankrijk, bijvoorbeeld in de Elzas zie je ze vaak bovenop heuvels in ruw weer als schuilboom voor vee en geven ze zonder veel onderhoud daar opbrengsten). Ik vind ze erg lekker, ook gewoon vers van de boom, maar dat geldt voor bijna alle pruimen. Voor sommige andere mensen zal het vooral een verwerkigspruimpje zijn.

Afgelopen jaar heb ik aan huis een deltaval met feromoon geplaatst om daarmee de populatie van de pruimenmot sterk te verkleinen (de larven overwinteren in de bodem in de buurt) en zo de aantasting om te keren. In de val komt een kleine ampul met de geur van vrouwtjes, die de mannetjes lokt en deze blijven vastkleven in de val > geen bevruchting > geen nakomelingen > geen vretende wormpjes in de pruimen > geen larven die volgend jaar opnieuw motjes worden en de pruimen aanvreten. Goede timing en minstens een keer vernieuwen van het ampul is gewenst. Ik ben zeer tevreden met het resultaat en heb een prima oogst gehad van goede pruimen. Aantasting met pruimenmot was minder dan 2% meer. (Minder dan 1 op 50 pruimen had wormpje of vraatschade.) Volgend jaar kijken of het zonder duur feromoon gaat thuis. In de bostuin was de bevruchting veel slechter (meer last van de droogte in de zomer ervoor vermoed ik vooral daar) en was de kleine opbrengst wel aangetast. Als dit voorjaar de bloei en vruchtzetting wel goed zijn zal ik ook 1 deltaval plaatsen (eigenlijk zouden dat er 5 of meer moeten zijn gezien het aantal bomen en de oppervlakte, maar dat wordt me veel te duur) om te zien welk effect dat heeft. Hoe actief de mot is, is van weer en ook andere factoren afhankelijk... ik wil o.a. vleermuiskasten en meer mezenkasten hangen daar.

Nog een opmerking over je titel. De belangrijkste vreter aan pruimen is de pruimenmot (Grapholita funebrana...hier goede info kort: https://www.biogroei.be/kenniscentrum/pruimenmot-bestrijden) die vaak wordt verward met de fruitmot, ( = Cydia pomonella) dat is een andere die vooral op appel en ook op peer voorkomt en ook met feromonen, maar op een andere manier ingezet, kan worden bestreden. Gaasvliegen zijn geen belagers van je pruimen. Integendeel!! Dat zijn hele goede helpers in je tuin en fruit, onder andere om luizen te beperken. Ken je vrienden en je vijanden

Edited by Guest

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank jullie voor de info!

Wat betreft de grond, ik had deze broompjes in een vroeg stadium van mijn volkstuincarriere geplaatst, en ze zijn in de loop der jaren eigenlijk steeds lager tov het grond niveau gaan staan. Ik denk dat ze te nat stonden. Hier klei grond, en ik doe wel veel met compost.

Er staan hier ook op het complex mooie grote pruimenbomen zonder problemen, maar dat is ook een andere onderstam dan. Ik heb een laagstam/zwak groeiende onderstam verwacht ik. Ik weet niet welke onderstam, komt van tuincentrum.

ik ga op zoek naar een goede pruim, en ik ga het gewoon weer proberen denk ik. Met de pruimenmotferomoonval erbij.

Bedankt,

Dennis

@ Dennis,

Misschien toch nog een overweging voor aanplanten van pruimen, omdat je eerdere bomen zo slecht gingen.

Als je zulke zware en zompige grond hebt, is dat voor Prunus niet geweldig. Compostgebruik is prima, maar blijft oppervlakkig (en heeft in de diepte niet zo veel zin o.a. vanwege te weinig zuurstof daar) maar vooral een goede afwatering en luchtigheid van (in!) de bodem is essentieel. Een boom die met de wortels in de nattigheid staat zal nooit goed groeien. Voor een hoogstampruim wordt aanplant zelfs geheel afgeraden als het grondwaterniveau zomer en winter niet minstens 80 cm is en blijft. Voor een kleinere boom (bijna altijd wordt pruim nog gezet op de matig groeiende St-Julian-A onderstam) mag je ook op een 50 a 60 cm. rekenen.

Wat je kunt doen om je kansen sterk te verbeteren is op en rond de plek waar je de pruim plant met een grondboor een aantal gaten te maken van minstens 1 meter diep en deze gaten vullen met grind of grof zand (of mengsel). Dat is een primitieve vorm van drainage voor als je weinig mogelijkheden hebt om ingrijpendere verbeteringen te doen. Eventueel moeilijk doordringbare lagen in je bodem doorbreek je ermee (boom kan diepere hoofdwortel maken) en via de luchtig gevulde boorgaten kunnen na verloop van tijd diepere afwaterings-stromen ontstaan. Dat in combinatie met de door compost e.d. luchtiger en levendigere bovenlaag van je bodem zal binnen enkele jaren de wortels letterlijk meer lucht geven en de gezondheid van je fruitbomen zeker ten goede komen. Pas overigens ook op met te veel compost te gebruiken bij fruitbomen, aanzienlijk minder dan in een groententuin gewenst! Want anders bouwt zich een te hoog stikstofniveau op waardoor te veel groei ontstaat die basisgezondheid van je bomen ook niet ten goede komt. Dan kun je beter overstappen naar een mulchlaag met herfstblad of gehakseld hout , die bijdraagt aan gezondere schimmelrijke bodem en goede bodemstructuur zonder overmaat aan voedingstoffen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.