Jump to content

De rattenvangers van MTF

Nasuada
 Share

Recommended Posts

Ow ja @nasuada niet Charly!
Flessen is voor ons niet handig is al eerder gebleken. De tuin wordt zo ook heel aantrekkelijk voor de kinderen en die knallen zo’n flesje dan wel eens kapot. Mag je overal glas opruimen of er wat uit een klungelig vingertje krijgen. Ik ga toch even googelen op frettenverdelging.

Ik denk het niet eigenlijk, een rat laat zich niet zomaar door geluid wegjagen. En bovendien leeft een rat veel meer boven dan onder de grond denk ik. Als je buren niks uit willen geven Mellie dan zou jij het voor de hele buurt moeten betalen? Want een rat houdt zich natuurlijk niet aan jouw perceel. Doet de gemeente niet aan bestrijding? Of is dat iets van vroeger?  

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Gemeente doet dat alleen als het huurwoningen zijn @appelvrouw. Maar ik ga vandaag toch bellen… want het is inmiddels behoorlijk erg en hoe meer ratten hier, hoe meer er ook elders eindigt lijkt me. Die buren zijn wel jammer ja. Gewoon in complete ontkenning. ‘Het is niet zo’n probleem voor ons’. Ok…

Hier vandaag 2 ratten naar uhm, de rattenhemel geholpen. 1 ontsnapte en misschien zaten er nog wat in de gangen die dan nu dus ook dood zijn. En we hebben er ook voor gezorgd dat ze hopelijk niet meer bij die kippen kunnen wonen. We hadden er bijv. een blok hout liggen als opstap voor de kippen, maar daar gingen dus ook al 2 van die gangen onderdoor. Dat is nu een opstapje geworden van een plank op 2 paaltjes waardoor er niets onder kan wonen. En we laten het hek (wat de opening is naar de ren) nu 's nachts open zodat de lokale boerderijkatten daar ook kunnen jagen. Het hok zelf staat al een stuk van de grond zodat daar ook een jager onder kan gaan zitten wachten. 

Verder daar vandaan, in mijn moestuin, trof ik vandaag meerdere pompoenen aan met vraatschade. 1 was al helemaal uitgehold en dan niet van onderen maar gewoon zo van de zijkant. Grote tandafdrukken dus zeer waarschijnlijk ook ratten. Ik zou zo even niet weten waar die dan wonen dus ik moet nog op zoek. 

Nou. Eh. 1 stap vooruit dus Joriek, maar dus ook soortement eentje terug, als je dan ook weer meteen een nieuwe gang moet gaan opsporen.

Kwam toevallig vandaag dit filmpje tegen.
Niet heel diervriendelijk wellicht (voor de ratten, de honden lijken het meesterlijk te vinden) maar wel effectief zeg. De tandjes!

wees bevriend met kleine dingen

• 2 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Hier ben ik nu de dompelpomp weer werkt, stelselmatig alle gaten aan het vol laten lopen. Ik neem aan dat ze te slim zijn te verdrinken. Dat is dan wel jammer.

Maar…
Heeft het überhaupt zin vraag ik me af?
Heeft het tijdelijk zin? En hoe tijdelijk is tijdelijk?

Kan ik de gangen die ik heb, volgooien met cement?
Is dat zinvol? Iemand ervaring mee?

Sorry luitjes voor de zoveelste rattenvraag. Die ratten blijven me gewoon flink bezig houden. Vind het ook zo wonderlijk dat ik er slechts 1 heb gezien, nooit van die buiksmeer zie of ruik en alleen gaten vind.

Ik gebruik Tupoleum om de ratten binnen de perken te houden. Dwz op mijn volkstuin dat ze niet onder het huisje willen zijn. Mijn composthoop met heerlijke resten pompoenpitten etc. wordt in de loop van de winter natuurlijk wel bezocht. Voor zover ik het kan overzien heb ik de afgelopen jaren geen nesten meer gehad.  Volgens de voorschriften zouden blokjes in tupoleum gedrenkte oase moeten helpen.

https://pestinext.com/?s=tupoleum

Het stinkt wel, volgens mijn partner naar zweetvoeten.

Edited by annaelizabeth
aanvulling
  • Like 1

Dank voor de tip. Ik ga er een bestellen denk ik. Eerst nog bedenken hoe gevoelig mijn eigen neus is en of ik dat trek. Ik ruik nl álles (speurhond is er niks bij helaas…)

Ik heb een onderheid stuk terras en daarlangs lopen wat gangen. Ik dacht die misschien vol te kunnen gooien voor zover dat mogelijk is zonder professioneel apparatuur.

c9b10f5db695cb1798e49dc38954cde5.jpg

9db4d0b7f424410bf042aeb82e18b2df.jpg

Ter verduidelijking: de gaten waren beduidend minder groot, maar zodra je de boel laat vollopen, wordt de boel goed blootgelegd. Ik denk dat heel dit stuk volzit, want toen ik deze liet vollopen een nacht lang, kwamen er meerdere holen tevoorschijn. Beide foto’s zitten met enkele tegels ertussen, op hetzelfde rijtje.

Ook flink last gehad dit jaar. Heb in totaal 12 traditionele rattenvallen uitgezet, zoals een muizenval maar dan een formaatje groter, met pindakaas. Toch 4 ratten gevangen, en er zit nog steeds bezoek. Maar dat zijn eerder woelmuizen denk ik, ze durven langs onder wel eens alle wortels van een plant wegvreten.

Die blauwe gifkorels werken goed maar ik kan ze niet strooien want muisjes eten die ook en de katten jagen hier op hun dessert....

Zag een filmpje waar de uitlaat van een thermische motor (grasmachine of zoiets) via een darm in die gangen wordt gestoken om die beesten te verstikken. Wil dat al sinds deze zomer eens proberen maar ben er nooit toe gekomen.

Er bestaan ook kastjes ter groter van een grote boterhammendoos met lokvoer en vergif, dat is veilig voor de katten en kippen, maar kost ook wel wat.

• 2 weeks later...

Hier ineens weer veel sporen van ratten. Bij het (leg-)kippenhok hadden ze een zwakke plek gevonden maar we waren er snel bij dus de zwakke plek is niet meer. We hebben er 2 vallen neergezet maar afgelopen nacht nog niets gevangen.

Bij de vleeskippen is ook activiteit, ook daar hebben we nu vallen staan. En bij onze 2 kleine varkentjes staat een enorme stronk van een conifeer en daar zitten allemaal gaten omheen in de grond. Daar hebben we vandaag stenen op gelegd (op die gaten...) en we hebben een vogelnet over de grond gelegd om ze af te remmen als ze toch ergens uit een ander gat wisten te komen. En dan de tuinslang in 1 van de gaten. Vrij snel konden we 2 ratten slaan en na een tijdje kwam er nog een 3e die we ook te pakken kregen. Dat net werkte ideaal! 

• Like 3

Sja uit onze tuinslang komt wel erg veel water moet ik zeggen, het zijn van die dikkere 'Gardena professional'. En we leggen dus stenen op alle uitgangen, behalve eentje waar de slang in gaat. Dan moet je uiteraard wel bij alle uitgangen kunnen komen... dat is bij ons kippenhok nog wel een probleem want daar hebben we leuke muurtjes gemaakt met los gestapelde stenen die een soort bult vormen. Daar woont nu van alles in... 

• Like 1