Jump to content

Recommended Posts

Hoi allemaal! Ik ben nieuw op dit forum maar beloof dat ik al een paar weken zelf gezocht heb naar het antwoord (en al veel van jullie geleerd!). De antwoorden waren vaak tegenstrijdig dus ik wil het toch hier proberen.

Dit is mijn 2e tuin jaar, opgezet als afleiding en routine om om te gaan met wat persoonlijke problemen. Ik wil heel graag aardbeien, maar kunnen deze nou wel of niet in een pallet? En moeten ze in de volle zon of niet? En wat is de beste mix voor grond om ze in te planten?

En dan nog een vraag, wat is de minimale pot grootte nodig voor fruitboompjes? (Framboos en kersen) 

Alvast bedankt!

Welkom Adriella,

Aardbeien zijn zoals veel planten erg gevoelig voor droogte, dus als je genoeg ruimte in de pallet hebt om ze een buffertje water/grond te geven en ze goed in de gaten houdt zou het moeten kunnen.  Op de volle grond geef ik de planten 40cm ruimte om flink uit te kunnen groeien.

Wil je lekkere zoete aardbeien dan zal je ze zon moeten bieden.

Framboos (wat geen boom is) is erg sterk en kan in een flinke pot. Kijk voor een kers eens naar zogenaamd patiofruit. bijvoorbeeld: 

Prunus avium Regina.

Het is vaak makkelijker om niet de kleinste pot te kiezen, dat geeft meer speling bij de verzorging. 

• Like 1

Posted (edited)

De grote letters komt doordat je een stuk tekst hebt gekopieerd en geplakt. "
Onderaan het tekstvenster komt dan te staan "   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst ". Als je dit niet wil moet je direct na het plakken op het linkje klikken. 
Ik heb het in topic over het nieuwe forum al gevraagd of we dit wel een verbetering vinden. 

Edited by loes

Een kleine update: we hebben de pallet weggehaald, bleek verrot te zijn. De aardbeien staan nu in lange schutting bakken die ik op dit forum wel eens voorbij heb zien komen. Nu hopen dat ze de nachtvorst goed door komen en dan kijken of er meer fruit is dat leuk is om te kweken! :)