Jump to content
Sign in to follow this  
Lsjr33

Wat onder fruitbomen te planten

Recommended Posts

Posted (edited)

Goedemiddag! 

Ik ben bijna klaar met 12 fruitbomen aanplanten en ben op zoek naar tips om erbij / onder / naast te planten. Ik wil graag voorkomen dat het een gras/onkruid veld wordt. Tussen de twee rijen in wil ik houtsnippers neerleggen de rest moet ik dus nog bedenken. Ik ben benieuwd naar jullie advies! Bijgevoegd een foto voor een indruk. 

1333CAD8-E261-421F-9E4A-6663DDDEF4D4.jpeg

Edited by Lsjr33

Als het op zwakgroeiende onderstammen staat, het beste niks in een cirkel van pakweg 1,50 doorsnee rond de bomen. Vanwege voedsel concurrentie. Houtsnippers zullen zeker helpen tegen onkruid. Een flinke laag onder boompjes bijvoorbeeld.  Er is een beplantingsschema mogelijk in het tussengebied....maar wacht daar even mee. Een of 2 jaar schoffelen tegen zaadpioniers of uitsteken tegen wortelonkruiden die je zeker niet wilt is sowieso het beste....  Mulchen met hakselhout, maaisel of bladeren o.i.d. kan helpen. Dat je dit onkruidvrij kunt houden op een natuurlijke of ecologische manier met al  de aanplant rechts lijkt me een illusie. Probeer een combi met een natuurlijke-spontane begroeiing is mijn tip, gras en kruiden , die je dan onderhoudt met maaien. Daarin evt. stroken die je zelf beplant met een onderbegroeiing. Daarvoor zijn bijvoorbeeld allerlei vaste alliums, klavers, schermbloemigen geschikt. Beetje wat je wilt. 

Verwacht overigens misschien problemen met de hoge bomen rechts die vooral heel veel water verbruiken. Het doet me denken aan een aanplant die ik een aantal jaren gelden deed van fruitbomen en die ik afgelopen jaren, voor zover ze het overleefden, allemaal weer heb moeten herplanten. Kan de afstand niet schatten vanwege groothoekbeeld, maar als het minder dan 8 a 10 meter is zou het moeilijk kunnen worden.

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.