Jump to content
Tjeerd

Tomaten constructie in kas

Recommended Posts

Ik heb al een aantal jaren tomaten groeien in de kas. De afgelopen jaren heb ik ze tegen een wilgentak laten groeien, ging best goed, maar wil toch kijken of er andere mogelijkheden zijn!

ik heb een kas van 4 bij 2,5 die schuinoploopt, geen aluminium maar echt stevig (ijzer?)!

ik zou hier in de nok een constructie willen maken waaraan ik touwtjes kan laten zakken om de tomaten omheen te laten draaien? Hebben jullie hier ervaring mee en van welk materiaal hebben jullie die constructie gemaakt!

kleine notitie, ik kan niet boren of iets anders gebruiken dat stroom nodig heeft! 

Met dat ik het bericht plaatste dacht al; een foto zegt meer dan 1000 woorden! Komt eraan, straks naar de tuin als de kleine slaapt!

google eens op spantklemmen

in staalbouw word ook geregeld de verlichting op de profielen vast geklopt met deze klemmen/beugels en buizen  . Je heb ook de zwaardere uitvoering die je vastdraait op het profiel http://www.oke-online.nl/contents/nl/d990_Spantklemmen.html de bovenste van links touw door gat en deze er onder een oogbout er door en dan touw er door .De kabelspanklem de meest gebruikte zeker in aantal worden de elektriciteitsbuizen in geduwd  180 graden draaien tegenover foto en lusje van touw zo op hangen of een stukje buis er in duwen (een 2cm) en daar touw door . Juist zorgen dat klemmen geschikt is voor dikte van u profiel met deze laatste soorten .

Frans, bedankt! Ga ik me even in verdiepen!

foto’s iets later dan gepland.. kinderen..

ik zit zelf aan hout te denken, balkjes van 3 a 4 cm, die buigen niet door over een lengte van 2 meter?

BC5FB58A-33B3-4C70-9395-CB99D189E166.jpeg

AC0501C1-D905-4076-9743-40749EE45861.jpeg

6B08EF44-56A2-410D-AB44-FC0171B7820E.jpeg

2 meter hout kan wel maar dan zou ik wel voor hardhout gaan en deze behandelen aangezien het in een kas snel warm en vochtig is.

Hoe heb je de constructie in gedachten? Wil je de balkjes horizontaal laten steunen op de L-profielen van de foto's?

Posted (edited)

Met vurenhouten rachels kan dat ook prima . 

Voor tomaten zouk de kas juist zo droog mogelijk houden in verband met de kans op phytophthora.

https://www.bouwbestel.nl/vurenhouten-raggels-rachels-22x50.html

Zelf moet ik ook nog wat verzinnen, het opbinden aan stokken vorig jaar was wel erg arbeidsintensief.

Edited by Patrijs

Ik denk dat het de patrijs oplossing gaat worden, dit kit in het L profiel en gaan!:)