Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb een lap grasveld, kweekgras. Is gefreesd, zware klei was niet meer door heen te komen. Het stuk is al jaren niet gebruikt, en verwilderd met kweek, als een gazon.

Inmiddels begonnen met pootaardappels poten, ik strooi wat patentkali in de pootgeul. En probeer er wat kweekwortels uit te halen etc.

Ik weet niet hoe slecht of hoe goed de grond is. We hebben er wel een flink laag compost op gebracht voor het frezen. Ongeveer 6 kuub recro compost over 200 vierkante meter.

Zou het nog nodig zijn de grond bij te bemesten met koemestkorrel of iets sterkers? 

Onkruidmanager 1.0

Posted

Traditioneel wordt kleigrond geploegd of omgespit voor de winter, de kluiten vriezen dan stuk en de grond is makkelijk te bewerken.

Ruim voor het poten wordt er dan gefreesd.

Maar de tijden zijn veranderd, de schaatsen worden nu niet meer ondergebonden en men vliegt in plaats daarvan goedkoop naar de wintersport.

Zelf geef ik de aardappels alleen compost of een weinig oude  paardenmest. Ook zit er nog "oude kracht" in de grond omdat het jaar daarvoor er veel gemest is

Ik rouleer de aardappels na de kolen, mais etc.

Geef je te veel mest dan krijg je veel loof en weinig aardappels, ik heb dat een keer meegemaakt met een vriend die een goede laag koemest had ondergeploegd.

Ik dacht dat hij drie rijen aardappels had staan, maar dat was er maar een. Het loof was ruim anderhalve meter lang en bij oogsten waren er alleen waardeloze aardappeltjes

Met koemestkorrels heb ik geen goede ervaring, ik gebruik liever echte mest of compost al was het alleen maar omdat die ook de grond verbeterd.

Dat geld vooral hier op de zandgrond, onontgonnen klei zal nog minder nodig hebben.

Zes kuub lijkt veel maar je zal gemerkt hebben dat er effectief per M2 niet veel overblijft. Maar het is alvast een goed begin.

Kortom, aan mijn advies heb je niet zo veel......