Jump to content
Charly

Aardappelen moeten op (en recept voor aardappelbrood)

Recommended Posts

Ja friet/ patat kan je invriezen.

Toen ik in de jaren 80 als matroos op de koopvaardij de wereldzeeën bevoer, hadden we regelmatig dat de aardappels aan boord, sompig begonnen te worden.

Vaak kwam het door dat de aardappels te warm waren geworden in het tijdstip van aanleveren en in het schip stouwen.

We zaten meestal in de tropen , en proviant werd dan ook meestal onder de stralende zon gestored.

Het gevolg, dat de kok aan de kapitein een aantal matrozen vroeg, om piepers te jassen.

Wat we dan op het achterdek deden.

Daar werden dan patatten van gemaakt.

Eerst werden deze rauw ingevroren, maar het resultaat was dat later de gefrituurde patatten melig en slap werden.

Dit voorkwamen we door de aardappels voor het invriezen voor te frituren

-------------------

Ook wij hebben nu aardappels waarvan de uitlopers boven de kistjes beginnen uit te kijken.

Invriezen is geen optie , omdat onze vriezers vol zitten.

We hebben verschillende aardappelbrood recepten geprobeerd, en ik moet zeggen , dat meestal het brood neutraal smaakt.

Dus geen aardappel smaak die overheerst.

Het enige dat het brood minder rijst, en redelijk plat blijft.

Het volgende recept hadden we laatst.

400 gram melige aardappels

1 theelepel zuiker

wat zout

1 middelgroot ei

1 dobbelsteen verse gist ( in Duitsland zijn deze zo`n 42 gram )

500 gram type 550 meel

4 eetlepels olie 

De aardappels in de schil gaar koken

dan de aardappels pellen en door een aardappels pers persen.

De zuiker in een kopje / schaaltje doen, de gist erover kruimelen en met een klein beetje lauw warm water oplossen.

Dan de gist oplossing in 150 ml lauw water doen, en dit water met het meel veroeren.

Daarna 30 minuten afgedekt staan laten

Dan het deeg met de aardappelen, ei, olie en 1 theelepel zout en het ei veroeren tot een gladde massa.

Afgedekt 1 uur staan laten.

Wederom het deeg doorkneden en 1 grote of twee kleinere broden maken.

Deze op een bakblik met bakpapier beleggen.

Het brood, of broden met een scherp mesje insnijden.

Voor de verandering nog eens 30 minuten laten staan 

Dan de oven op umluft ( ik weet niet hoe dat op zijn Nederlands heet , vetilator aan) 180 °C zo`n  35 minuten bakken

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

aardappelbrood met ui 

.................. 300-350g bloem

.................. Een Pakje. Droge gist

.................. 2 theelepels suiker, 1 theelepel zout

..................  125 gram Pellkartoffeln ( in de schil gekookte aardappelen )  gekookt, geraspt

.................. 125g crème fraîche kruiden

.................. 100ml lauw water

..................  1 middelgrote ui,  fijngehakt

.................. 40+20g zonnebloempitten

Maak het gistdeeg klaar.

Kneed het  deeg met de uien en 40g zonnebloempitten, leg het op een bakplaat (ovaal, ca. 18x22cm); laat het deeg opnieuw rijzen.

Borstel met water, bestrooi de resterende zonnebloempitten en druk ze licht aan.

Snijd een ruitvormige insnijding van ca. 1 cm diep in het oppervlak.

Bakken op 180°C, ca. 45-50 minuten

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Aardappel water zojuist afgegoten bewaard om mee te bakken morgen. Schijnt het kruim van het brood zachter te maken. Dus aardappelwaterbrood, aardappels zelf gaan er niet in. Misschien wel iets van zaadjes of noten, ik moet er nog ff over denken.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Ik haal dit topic weer even naar boven. We hebben geen aardappels meer in de grond omdat er een muis aan was begonnen en daarna werd het ook nog eens erg koud dus waren we wel blij dat we er geen werk aan hadden om ze af te dekken (en nog meer muizen te trekken daardoor...) enz. Maar zo in de kelder lopen ze toch wel flink uit hoor. En ze worden al wat zachter. Ik zie dat ik vorig jaar half/eind april pas naar oplossingen zocht. Dat zal dit jaar eerder zijn. Ik ga sowieso weer voor de wafels, die zijn erg snel op tafel te zetten als je al meer tijd en aandacht nodig hebt voor de salade of het vlees/vleesvervanger van de maaltijd :thumbup:

Ik ga ook eens zo'n brood proberen, en die platte broodjes waren toch ook wel lekker. 

Hier ook gisteren de eerste uitlopers van de aardappelen afgebroken. Met de vorst hadden we een krat op zolder gezet en die kwamen nu pas weer tegen. Snel naar de schuur gebracht. Gek genoeg lopen de Texla die we voor de strenge vorst uit de grond hebben gehaald nu eerder uit dan de Agria's die al sinds juli uit de grond zijn.. Verder bakken we al een tijdje elke week wat extra friet voor, zodat we een deel kunnen invriezen.