Posted April 22, 20205 yr Ik heb in de voortuin circa 15m2 beschikbaar vol op het zuiden met daarnaast nog 2 moestuinbakken, een balkon met stenen omheining van ong 10m2 ook vol op het zuiden en een achtertuin op het noorden met zo'n 30m2 beschikbaar. De afgelopen jaren heb ik alleen een balkon gehad en nu twijfel ik waar ik mijn paprika's, pepers en aubergines moet neerzetten. Ze zouden passen op het balkon, en daar hebben ze het vorig jaar geweldig gedaan, maar ik zou graag zoveel mogelijk in de volle grond willen. Is dit bij deze planten een optie? Ook zonder enige vorm van kas? Uiteraard zouden deze 3 soorten in de voortuin terechtkomen.
April 22, 20205 yr Ze stonden op het balkon toch ook zonder kas? Al moet ik zeggen dat ik de paprika's e.d.het liefst onder glas zet, of deels onder glas. Hier aan de kust is het toch vaak fris in voor en na seizoen, en soms zomers ook. Als je een warme muur hebt scheelt dat ook al. Volle grond is makkelijker met water en groeimogelijkheden. Misschien is een (plastic) ook nog een optie. De moestuin van Patrijs
April 22, 20205 yr Author Op dat balkon inderdaad ook zonder kas, en dat was een balkon op het zuidoosten met minder zonuren dan ik nu in de voortuin/balkon heb. Tevens zit ik nu een heel eind naar het oosten en merk nu aan de tegels op het balkon al dat het er flink warm wordt overdag. De planten zullen in de tuin op ong een meter van mijn huis komen te staan, dus daar straalt nog extra warmte vanaf. Helaas is plastic in de tuin geen optie, dat gaat ben ik bang te veel ongewenste aandacht van buurkindjes trekken. Men is hier ook ernstig vd strakke buxushagen en grite hoeveelheden tegels e.d, er zijn al wat mensen die piepen ivm de moestuinbakken, dus dat gaat problemen opleveren ben ik bang
April 22, 20205 yr Je hebt weinig zon op je tuin neem ik aan? Aubergines en paprika's moeten echt beschut staan, dus balkon zou ik zeggen. Pepers kunnen prima in de volle grond.
April 22, 20205 yr Vaak kan je ook van planten hulp krijgen. Hier is de wind vaak spelbreker maar bijvoorbeeld een rij tuinbonen, zonnebloemen of mais zorgt voor een goede windkering en micro klimaat. De moestuin van Patrijs
April 22, 20205 yr Author @WoudjeOp voortuin en balkon eigenlijk zon vanaf een uur of 9 tot zonsondergang, in achtertuin op het uitgekozen stuk ongeveer de helft daarvan. Dat klinkt al beter dan alles op het balkon, ik zou als experiment van zowel de paprika als aubergine 1 plant in de voortuin kunnen zetten. @Patrijs aan de zijkanten wordt de wind gebroken door buxussen, de hoeveelheid wind lijkt er mee te vallen kijkende naar de bloemetjes die ik eerder heb geplant. Edited April 22, 20205 yr by annavan