Jump to content
Patrijs

Wat is er hopeloos mislukt in 2020?

Recommended Posts

Zaaien kan heel mei nog dus je kan nog zaaien maar een plantje kopen kan natuurlijk ook. 

Jammer! Mijn Allium die in het determinatie onderwerp niet geraden kon worden is geknapt. Die verrekte wind ook altijd.

Ik had nog wel gesteund, zoals te zien valt, maar niet over de gehele lengte; ik dacht dat de top wel zou buigen i.p.v. barsten.

De kleinste is niet gebroken, maar nu weet ik niet hoe lang deze Allium zou zijn worden; hij was in elk geval lekker richting de 2 meter aan het gaan.

Het enige voordeel is nu dat er meer energie overblijft voor de bol, maar ik had deze lange pier liever zien bloeien. Ik heb wel de knop in een emmer water gezet, maar zelfs al wordt dat nog wat; ik geef weinig om bloemen in een vaas.

Alliumknapt.jpg.d7ee11d365b849a0c4f6c3e679ce6708.jpg

De gekochte torentjesbloemkoolplantjes (3x woordwaarde), die toch echt kohlrabietjes staan te maken.

De zelf gezaaide zomerprei, extra onder insectengaas gezet. Aangezien de woelmuis er voortdurend onderdoor rent,

staat die prei helemaal ellendig te zijn en wordt waarschijnlijk geruimd binnenkort.

Basilicum wil niet kiemen! Zakje met drie soorten in 1.. Vorig jaar lukt het wel dus denk dat het niet aan mij ligt maar dat het zaad gewoon te oud is?

Augurk wil ook niet, denk ook te oud zaad helaas. Twijfel of ik nog snel ergens een nieuw zakje haal. 

Begin dit jaar een aantal soorten pepers gezaaid waarvan er maar 1 was opgekomen en die heb ik laten verdrogen :(
Later de tray in 1 kweekbak leeggegooid en warempel er komen nu toch nog pepers op. Te laat voor dit seizoen maar wie weet voor volgend seizoen al heb ik nu geen idee welk soort het is maar ach het waren allemaal lekkere pepers dus we zullen zien. 

Mijn basilicum wil buiten niet ontkiemen, de pompoenen (2 soorten) zijn niet opgekomen en de courgettes zijn doodgevroren. Pompoen en courgette maar weer opnieuw gezaaid en komt nu wel, en de basilicum in een laatste wanhoopspoging maar binnen in de vensterbank gezet. Ik moet en zal basilicum uit eigen groeisel hebben! ;) 

Mijn Instagram: simply.lumi

Mijn tuinbonen... Vorig jaar zaad gekweekt met een paar gekregen planten, dit jaar voor het eerst gezaaid om uit te planten. Maar hoewel ze in de aanbevolen periode werden gezaaid en geplant, was het volgens mij snel te droog en te warm voor ze. De zwarte luizen waren vroeg daardoor, en ik had ff onvoldoende tijd om dat op te volgen. Ik zal met andere woorden blij mogen zijn als ik volgend jaar weer voldoende zaaigoed heb. Dan nog maar eens proberen... 

Ik heb - door de sluiting van de winkels - vooral zaden gebruikt die ik nog liggen had, waaronder een zakje butternuts die nog in orde waren tot 2021, maar waarvan geen enkel pitje op wou komen. Gelukkig hebben de andere zaden het wel gedaan. 

Een aankomende catastrofe: een woelmuis heeft zich hardnekkig genesteld onder het bed waar mijn komkommers staan. Die hangen al half en half te zieltogen... maar ik blijf even hardnekkig de gangen dichtgooien in de hoop dat dat beest verkast. Of dat mijn katten hem of haar bij de lurven stekken...

Vorige week had ik wat zaailingen meegenomen van huistuin naar nme moestuin om aldaar uit te planten. Zonnebloemen, afrikaantjes, spitskool, broccoli, reuze uien, witten uien.

Die stonden gisteren nog in hun bakjes in de schaduw van het moestuinschuurtje. Niet te doen om ze in een kurkdroge en smoorhete tuin uit te planten.

De hele vracht weer meegenomen naar huis, waar ze veel te weinig ruimte hebben, maar wel genoeg water.

En de nme moestuin blijft voor de helft leeg voorlopig.

Peterselie komt maar niet op. De eerste lichting niet en de tweede op een andere plaats ook niet. Dit jaar dus geen peterselie helaas.

Kool gaat ook lastig. Heb nu een test gedaan, maar kolen voelen zich prettiger bij meer schaduw in de tuin, dan in de volle zon. Helaas heeft mijn moestuin praktisch 0 schaduw, dus dat is wel iets waar ik hard aan moet gaan werken. Paar bomen erbij en meer struiken. Het is ook belachelijk warm en zonnig nu. 30 graden is het vandaag, dat is een temperatuur die je meer eind juni / juli en augustus verwacht, nu nog niet.

Moet ook nog het een en ander in de tuin uitplanten, maar met deze hitte en droogte, durf ik dat niet.

Geen nood er komt kouder weer aan, hier aan de kust is de thermometer al begonnen met dalen en boven zee hangt een donkere lucht.

Actueel 18,8 °Cverschil tov 5 minuten geleden -0.3 graden.
Maximum, om 13:31 21,6 °C
Minimum, om 05:57 13,7 °C

Ja op mijn knietjes vraag ik om koeler weer aub. Moet uitplanten en zaaien, nog steeds de witlof niet aangedurfd. Bsasilicum en knolselderij moet hoognodig uitgeplant. Echt mislukt is ook bij mij @Claudia69 de tuinboon. Eerst kwamen ze niet dus opnieuw gezaaid in kistje. Die staan er aardig bij maar bloemen ho maar. De luis dan weer wel. Bah!

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

De eustoma.... grrrr waren hartstikke sure zaden en nul komma nul opkomst. Zo stom... heb het binnen en buiten geprobeerd. Wel 5 zaaipogingen tot de zaden op waren. Stelletje weigeraars.
Ik ga het in elk geval niet meer proberen, zonde van mijn tijd. Dan koop ik wel een bos als ik ze wil.
Ik baal er van.

Op 3-6-2020 om 14:55, appelvrouw zei:

maar bloemen ho maar.

En de tuinbonen staan er nog steeds zonder bloemen. Na de regenbuien van afgelopen tijd beginnen ze wel aan de voet uitlopers te vormen. De planten zijn verder gezond en staan er goed bij, wat meer dan kniehoog. Maar geen bloem te zien🧐

• Like 1

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

16 uren geleden, Mellie zei:

De eustoma.... grrrr waren hartstikke sure zaden en nul komma nul opkomst. Zo stom... heb het binnen en buiten geprobeerd. Wel 5 zaaipogingen tot de zaden op waren. Stelletje weigeraars.
Ik ga het in elk geval niet meer proberen, zonde van mijn tijd. Dan koop ik wel een bos als ik ze wil.
Ik baal er van.

dit gedaan?

Zaaimethode

Zaaien: mrt-mei in zaaikastje. Gebruik cocopeat met zilverzand, zeef de bovenste laag, zodat een extra fijne laag ontstaat. De zeer fijne zaden hierover uitspreiden en aandrukken. Vochtig houden met lauwwarme, fijne nevel.

Nee.
Was geen lauwwarme nevel maar gewoon een klots water op kamertemperatuur.

Vind het maar aanstelleritis als dat het is hoor RobO

klopt, tsja, ik citeer maar, wat een nufjes die eudinges!

• Like 1