Jump to content
Patrijs

Wat is er hopeloos mislukt in 2020?

Recommended Posts

Op 17-10-2020 om 07:01, Mellie zei:

Knap hè?! Inmiddels komt het al een poosje te pas en te onpas op. Dat is dan wel maanden na de initiële zaaipoging. Ik denk dat mijn grond toen te drassig was en erna kwam de grote droogte.

Even wat plantjes verzetten in je kas misschien?

Afgelopen flut winter voor het eerst plantjes overgehouden.

Dan heb je volgend jaar een vliegende start....

winterwortels, in een zandgeul, voor de zoveelste keer, vol gaten/krom/zonder bladgroen/

(hoorde ik daar een vette grinnik uit de struiken?)

Hier zijn de winterwortels ook niet goed @RobO. In de droge zomers van 2018 en 2019 had ik de mooiste, dikste, gaafste en langste winterwortels ooit, omdat ze in de droogste periode naar beneden moesten om water te vinden. Geen spoor van vraat toen.

Maar dit jaar, na een relatief natte juli en een hittegolf in augustus zijn de wortels hier op de zandgrond merendeels gespleten. Je weet wel: een strakke kern, en de 'mantel' van de wortel die half open staat.

In de keuken kost het meer figuurzagen om die halfopen wortels klaar te maken voor de pan. Maar dat doen we 😜

En wat is je hint @HuubvG

Edited by Vinky

Ik heb geen hint @Vinky.

Maar wel al mijn wortels zijn niet eens opgekomen dit jaar. Ik had pillenzaad en gewone zaden gezaaid, maar echt 0% opkomst. Hopeloos mislukt dus.

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

Bij mij mag de hele moestuin bij project mislukt, ik ben gewoon niet consequent genoeg. waardoor het al weer snel overwoekerd en kweekgras de overhand krijgt,

Knoflook en de aardbeitjes en de rode bessen hebben het keurig gedaan en ook wat spinazie.

De tomaten heb ik niet opgebonden en  gedieft dus ook grote puinhoop ik de kas maar desondanks paar kistjes tomaten kunnen gebruiken voor puree en soep.

de bonen zijn gewoon NIET opgekomen en alle kolen en boeren kool opgevreten,

Ohjaa de kruiden heb ik wel veelvuldig gebruikt en ik ondekte vandaag ineens een enorme gele bol tussen de uitgebloeide zonnebloemen, zou er dan toch een pompoen zijn uitgekomen?

Volgend jaar....les is more of geen moestuin en alleen een dahlia tuin, want die zijn toch leukkkkk en niet zo bewerkelijk.

Ik zal rond het weekend ook weten of mijn moestuin jaar compleet mislukt is of toch op het nippertje gered. Dan ga ik de zoete aardappels (proberen te) oogsten, hopelijk is het meeste water weer weg want het zou vandaag ook tegen de cm regenen.
Had vorige week 3 planten zoete aardappel geoogst, 2* tainung 65 en een Vera, maar schat de opbrengst maar een onsje per plant. Minimum waar ik rekening mee hield was een pond...
Chayote zal ook wel mislukken wegens de stormschade, maar als de eerste nachtvorst pas in december valt, ben ik misschien gered.
Had dit jaar heel weinig groentes gezaaid (deels wel in het voorjaar gezaaid, maar uitgedroogd) en had last van woelmuizen die de appelbomen gedood hebben en sommige groentes.
Had ook een nieuw stukje grond gekregen, maar was daar veel tijd kwijt om het onkruidvrij te houden, ondanks groenbemesters en pompoenen en zoete aardappels (veel loof).

Winterprei.  Zit in de schacht vol met bruine neten ? En aan de onderkant vreet de woelmuis.

Ik heb wat er stond maar gerooid. Heel klein pannetje soep, misschien.

Bij mij zijn de tomaten hopeloos mislukt, de plant en de tomaten zelf kregen allemaal bruine vlekken. Verder lijkt mijn prei ook niet helemaal te willen, ze zijn al maanden de dikte van een stengeltje bieslook, ik laat ze maar gewoon staan tot februari.

Prei is hier ook geen succesnummer geworden, vanwege de preimineermot.

Peterselie had het ook heel zwaar. Eerst vanwege de droogte, daarna omdat de honden blijkbaar muizen roken onder de peterselierij. Die hebben daar dus vakkundig loopgraven gemaakt om de woelmuizen te kunnen vangen. Moet volgend jaar dus anders.

ook hier de gewone prei zeer matig. lelijke stengels met preimineer en ook nog snel in de bloei.

De boerenkool die nu groeit heeft het erg zwaar en een deel van de planten ligt al bij de kippen. Vooral dikke plakken grijze luis die het blad leegzuigen totdat het eraf valt. De kolen waren sowieso niet erg goed dit jaar, klein en wormstekig zullen we maar zeggen.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Beetje pies dr over, Appelvrouw. Geeft N als voeding en luizen vinden t niet grappig. (Hoewel ik niet weet of zo’n zware aantasting ook daarmee te tackelen valt?)
Oh en ik prei niet meer. Het blijft ieder jaar een gevecht tegen allerlei plagen. En is ook goed bewerkelijk, vind ik. Met de OK-manier van Jorieke heb ik mooie dikke knof-‘preien’ in het voorjaar. En door de oerprei van Appeltje heb ik vanaf oktober ziljoenen kleine preitjes met echte prei-smaak die door niets of niemand aangetast worden. In de zomer mis ik de prei niet. Dan is er voldoende ander leuks.
Ah. Maar waar ik over wilde klagen:
Wederom geen zoete aardappel. Het is me 1 jaar gelukt. Daarna een paar jaar niet gedaan, maar nu probeer ik het al 2 jaar achter elkaar en ze willen niet groter worden dan die verdikte worteltjes. Of gaan überhaupt niet aan de groei. Ben dr klaar mee.
Wat ik wel vind, is dat die knijterharde zoete pompoenen feitelijk heel veel weg hebben van een zoete aardappel, kwa smaak, textuur en manier van toepassen. Ik ga daar wel voor. Ff makkelijker te kweken zeg!

wees bevriend met kleine dingen

Op 29-11-2020 om 08:25, Charly zei:

Beetje pies dr over, Appelvrouw

Lie klaagt al dat ie overal moet plassen nu. De eikenboom, de composthoop, de boerenkool..Meer bier!

Op 29-11-2020 om 08:25, Charly zei:

door de oerprei van Appeltje

Ik heb de oerprei eigenlijk niet zoveel geoogst de laatste jaren, alleen voor de weggeef. Maar nu doe ik als jou voor de ok en de oerprei maakt al een leuk vol hoekje waar ik ook van ga oogsten.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

gerechtje babi rica....in recept stond de sereh te snijden in stukjes van 2 cm en daarna te hameren en in de saus te doen

die krijg je er dus nooit meer uit en blijven vezeltjes bij elke hap

heb de kok gemaild, die zei dat je ze op je bord opzij moet schuiven...

Je kunt sereh uitstekend blenden ook! En anders gewoon in 1 (of 2) stukken en erna eruit vissen.

Gebruik je wel het juiste stukje citroengras, vraag ik me af. Dat eerste verdikte stukje net boven de grond. Daar de buitenste bladen afhalen. Dat binnenste is licht van kleur en vrij zacht. Zoals je ook prei klaarmaakt. Dat wordt ook wel beetgaar als je het even meekookt/verwarmt. Dus niet die grassprieten eten. Daar kun je wel het zuur uithalen door mee te verwarmen, maar wel eerst een bundeltje van maken of in een theebolletje doen.

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel