Jump to content
Charly

When life gives you lemons (citrusrecepten)

Recommended Posts

Dit recept is alleen voor ongeveer 5 porties aan beslag, en maar 1 portie aan saus (voor 2 personen wel..) Ik maak altijd wel de volle 'lading' beslag en vries dan de porties in zodat ik het de volgende keren niet hoef te maken. 

• Like 1

3affa5e1c518e87881af6f4e57a9fc97.jpg

Glaasje limoncello met een schijfje ingevroren citroen met munt (en wat water, soort luxe ijsklontje dus).
Helemaal niet slecht!

Maar de lekkerste recepten tot nu toe vond ik de limonadesiroop en de ‘sunshine in a jar’. Beste manier om de citroenschil te bewaren was met suiker in de koelkast. Blijft idd eeuwen goed en is erg erg lekker.

Volgend jaar ga ik - als het lukt - zeker weer een kist citroenen bestellen. Dan wil ik ook citroen-ijsjes gaan maken. Gewoon. Op n stokkie. Daar had ik nu trek in, maar te weinig siroop om daarmee aan de slag te gaan. Al met al erg leuk om mee te experimenteren! En lekker dus ook.

• Like 3

wees bevriend met kleine dingen

Ik maakte net maar weer eens een potje citroencurd open, voor op een versgebakken eierwafel. Het kan slechter hoor ;) 

Nee echt echt erg lekker spul zeg. Ik heb nog 2 potjes, ik ben er zuinig op :) Een volgende keer maak ik zeker weer wat potten! 

@appelvrouw ik heb dit recept gevolgd, het komt uit mijn kookboek 'Kook ook' :

citroencurd.jpg

Ik heb het toen (april 2020) dus redelijk heet in uitgekookte potten gedaan, en die bewaar ik nu in de koelkast. Ik heb er op 2 december nog 1 open gemaakt en die was nog gewoon (erg :) ) goed. 

Ik heb mijn bericht even aangevuld mbt de houdbaarheid. Heet in potten en ik heb het in april gemaakt en laatst nog 1 open gemaakt en die was nog perfect. 

Ik zou een volgende keer zelf zeker geraspte schil in suiker bewaren zoals Anna al tipte. En ik ben altijd gek op limonadesiroop van citroen. Verder heb ik toen niet heel veel avontuurlijke inmaak gemaakt. 

On 5/11/2020 at 6:47 PM, Charly said:

Voor het maken van de limoncello had ik - naast de schil van 9 van mijn organische citroenen - ook een liter alcohol nodig (95%).

Die had de slijter niet. Maar hij zei: 'met vodka kan het ook'. En ik meende daar ook iets over gelezen te hebben op t forum, bij de Rumtopf ofzo?

Dus ik heb - ja ja vrij achteloos - die vodka bij mijn schillen gedaan. Maar nu kijk ik net op die fles, is dat maar 37%!

Ik denk dat je kunt doen met water wat je van plan bent. Mijn zwager heeft ook een keer limoncello gemaakt met een lager alcohol %. Dat was wel lekker, maar die met sterke alcohol werd toch lekkerder. Ik koop als ik in Frankrijk ben alcol de fruits, maar ook dat is niet hoog genoeg in % denk ik ( maar wel goedkoop!). Ik zag dit bij een winkel op het web, denk dat je dat moet hebben: https://www.gevoslijterij.nl/pural-96.html

in nl is het duur, door hoge accijnzen op alcohol.

@mdubbelm Super goeie tip en excellente timing. Ik heb gisteren weer een doos met 6 kg citroenen binnen gekregen. Joechei!

thumbnail_IMG_6067.thumb.jpg.cd43028cb2683c8647992eff91e7c80b.jpg

De recepten die me goed bevallen zijn, ga ik weer maken:

- Lemon curd, of "sunshine in a jar". Want foei! Dat was vreselijk lekker.

- Citroenschil geraspt met suiker in de koelkast: want dat bewaart idd eeuwen (dank Anna!) en daarmee maak je het hele jaar door fijne citroencake of -koekjes.

- Citroen merengue (heb toch eiwitten over van de curd)

- Limoncello, die eigenlijk 'Orange-limoncello' is en ook absurd lekker. Recept als van die itialiaanse mevroi op de pagina hiervoor. Maar dan dus aangevuld met ook sinaasappelschillen. Echt heel goed te smurfen!

- Citroensap in ijsblokjes in de vriezer bewaren - voor in de zomer over salades

- Citroensiroop - om citroenlimonade mee te maken. Dat is echt wel een van de lekkerste fruitsiropen, vind ik. Vooral als het heet is in de zomer, met flink wat ijsblokjes

- Citroen-ijsblokjes (gemaakt in muffinvormpjes) met munt. Want dat was leuk en handig als je plots visite hebt. Een kan water (al dan niet aanlengen met siroop) en wat van die ijsblokjes dr in en het ziet eruit als een super hip drankje. (En wij zijn toch zo hip hier, met onze modderbroeken, rouwrandjes en klompen  )

Wat ik niet meer ga maken:

- Marmelade. Het is super goed gelukt. Maar ik vind het gewoon niet lekker genoeg. Zelfs niet om in zaken te verwerken. Dan pak ik liever de schil. Dus dat wordt em niet meer. 

Ok die curd ga het vast worden voor mij. Zou het ook met sinaasappels kunnen?
Ik maak hopelijk morgen dus limoncello ( ik wacht nog op een familie recept en heb wel alcohol 96% in huis’ voor een redelijk bedrag te koop in Luxemburg) en gekonfijte citroenen maar dit keer wel goed niet zoals vorig jaar met teveel zout. En verder een grote pot vinegraitte met enkele uitgeperste citroenen en olijfolie van La Fuente del Pedro...voor de sla van de aankomende weken.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Op 20-1-2021 om 07:41, mdubbelm zei:

met sterke alcohol werd toch lekkerder

Inderdaad. Tenminste dat zegt de Italiaanse familie, dit recept kregen we gisteren toegestuurd ( vast met Google vertaald, maar ik vind het prachtig dus laat ik het ongecorrigeerd):

8 grote Citroenen
700 gr zuiker
1,2 lt water
1 lt Alcool 95%

Citroenen met dunne schiller schillen, alleen de gele, anders wordt bitter.
Alle schillen in een gesteriliseerd pot met Alcool dicht in een koel en donker plek 3 weken laten rusten, elke dag even omschudden.
Siroop maken: zuiker in het water laten langzaam oplossen op matige vuur, als alles opgelost is, laten 1 minuut zacht koken. Daarna laten afkoelen. Nu de alcool pot met de schillen over de siroop filtreren. De twee vloeistoffen goed mengen. Daarna in gesteriliseerde dichte flessen conserveren. Na twee weken mag je het drinken🍸

Edited by appelvrouw
  • Like 2

Voor wie denkt dat die citroenen zo snel mogelijk verwerkt moeten worden, dat valt mee. Ik heb ze vorig voorjaar nog een maand of 2 in de groentela in de koelkast bewaard ;)

@appelvrouw, curd van sinaasappel kan zeker. Misschien wat minder suiker gebruiken, want sinaasappel is minder zuur natuurlijk.

Ik heb zelf nog een appelcitroencurd op de lijst om ooit nog eens te maken staan, waarbij de appel ook nog eens door kruisbessen vervangen kan worden: 450g appels, tot puree gekookt, rasp en sap van2 citroenen/100 ml sap, 125g boter, 450g suiker, 4-5 eieren/200ml geklopt ei. 

Edited by Anna3

O, kijk, dank je wel. Eens kijken of er nog kruisbessen in de vriezer rondhangen. Ik heb nog maar 4 citroenen’ had teveel weg gegeven maar heb wel sinaasappelen en mandarijnen. Nu staat er een a.s. Marmelade de confiturenin de suiker, met alle citrus die ik in huis heb’ citroen, mandarijnen, grapefruit en sinaasappel. 

Hahahah. Maar het is zo leuk om ze snel te verwerken,@Anna3. Geeft een heel fijn excuus. ;)
Bijvoorbeeld voor deze nieuwe ontdekking:

Gele geluksbonbonnetjes.
Eigenlijk gewoon lemon curd op koekje. Maar oh oh oh. Wat een combi!

b1cb16afeeebae9c05bf9d90d46d8161.jpg
  • Like 1

Nee niet weer die man Charly!! Ik wordt helemaal naar van die vent.

Ik heb trouwens marmelade gemaakt van 1 citroen, 2 mandarijnen, 3 sinaasappels en 1 grapefruit. Met wel heel veel suiker. Maar wat een smaak explosie..mmmm

• Like 1

Ohhh nu wil ik ook 6 kg citroenen. Ik zit me al een poosje af te vragen wat een mens moet met zulke hoeveelheden, het past niet zo in mijn standaard eetpatroon. Maar met een beetje creativiteit... 😋

58 minuten geleden, Arja zei:

wat een mens moet met zulke hoeveelheden

Wel een beetje mee kokkerellen. Al je slasaus met citroensap ipv azijn en ieder glas water een schijfje. Voor het naar bed gaan een grog met een halve uitgeperste citroen, een eetlepel honing een flinke scheut heet water en een kleine scheut( of naar wens) eau de vie. Citroenen bewaren best lang in de koelkastla. Delen met je buren is ook nog niet zo gek trouwens. En lemoncurd☀️

Yup, ik ben gek op de smaak van citroen en limoen, en in eerste instantie kwam ik kwa ideeën niet verder dan veel baksels en af en toe door de dressing. Maar ik wil niet drie keer per week baksels eten, dan groei ik dicht. En ik eet eigenlijk niet heel vaak salade, is niet echt mijn ding. Dus creatief denken, hmmm jaaa drankjes en smeersels voor op brood, lekker!

Begin april heb ik dus al mijn citroendingen gemaakt, waaronder marmelade. Ik heb nu pas het 1e potje open gemaakt :oops: en de smaak is goed :thumbup: Ok, niet om zo leeg te lepelen, net iets te zuur en zoet tegelijk. Er zit een beetje een bittere smaak aan, wat niet gek is natuurlijk... en dat vind ik zelf ook echt niet erg. Het is alleen al zo mooi om al die schillen te kunnen gebruiken. Al was het wel een hele klus om ze te 'schillen' en klein te snijden. 

Ik ben nu dit recept aan het maken, het staat in de oven:

https://www.mcevoyranch.com/blogs/recipes-and-more/meyer-lemon-marmalade-hungarian-shortbread-recipe 

Dat gaat geheid heerlijk smaken met zoveel boter en suiker en nootjes enzo ;) Maar toch: een heel potje marmelade leeg! Ik heb nog een paar recepten klaar staan, ik update hier zodra ik ze maak en proef! 

Niet dat het heel belangrijk is, maar ik zou het zelf wel weer terug willen vinden dus ik post het toch maar even: dit recept heb ik gebruikt voor de marmelade. Uiteraard de sinaasappels vervangen voor citroenen, en geen kaneel:

Mocht je niet zo van de filmpjes zijn:

https://www.bingingwithbabish.com/recipes/marmalade  

@jorieke123 Jij houdt van marmelade dus. Dat komt mooi uit!!!!
(Geen zorgen, ik pest je maar hoor. Je hebt zelf vast nog genoeg!)

Hmm....marmelade lijkt me niet zo lekker. Ben niet zo van bitter! 
rond 1 februari komen mijn citroenen...niet zo veel als de meeste van jullie, ik heb gekozen voor 3,5 kg. 
beetje lemon curd...siroop en wat rasp in de koelkast denk ik.....😊🍋🍋🍋😋

Marmelade is mijn lievelingsconfiture( tis maar dat jullie het ff weten😉

ik heb alleen nooit iets geschild voor de marmelades maar het hele fruit gekookt,  Dat recept staat hier ergens, edit:

Het laatste recept is deze: 

https://www.womensweeklyfood.com.au/recipes/citrus-marmalade-6484

Edited by appelvrouw