Jump to content
Erny

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Recommended Posts

doet me op een of andere manier sterk denken aan een pluimhortensia. Die donkere steel, snelgroeiend (zeker nu!). Stonden er geen hortensia's op die plek?

Het staat in een kruidentuin tussen de munt en de tijm. Ik zal er straks eens een close up van maken.

Wat is dit, gekregen van buurvrouwtje, maar die wist niet hoe het heet. Krijgt rode bloemen IMG2019050115185398911556728270.jpg

Ruikt het?

Net eraan geroken maar rook geen bijzondere lucht , ook heb ik even aan het knolletje geproefd en dat proeft gewoon naar aardappel ongeveer hier nog een paar foto's wie het weet mag het zeggen

Linked Image

Linked Image

Welke plant bedoel je? Ik zie er zeker 5.

Gokjes: prikneus, een verbena -, wikke- en ereprijssoort.

Ik denk dat je de plant met de geveerde bladeren met rankjes bedoelt, dat is een wikke.

Dan is Oscar waarschijnlijk nog de Vergeet-mij-nietjes vergeten.

Al wist je die naam misschien wel - die blauwe bloemetjes heb ik het natuurlijk over.

Het lijkt op een pastinaak, maar dat kan eigenlijk niet, want ik zie een zich ontwikkelende bloeiwijze en pastinaak bloeit vanaf juli.

Is het een recente foto?

Ja de foto is van gisteren, ik heb gisteren inderdaad wel enkele pastinaken tegengekomen in de grond ...

Wel bijzonder vroege bloei, maar ook een al erg grote plant.

Dan zou ik de plant laten bloeien en als zaadvormer gebruiken. Een pastinaakzaden batch kun je niet 2 opeenvolgende jaren gebruiken, want hun kiemkracht gaat snel achteruit. Dat betekent dus dat als je ze het volgende jaar niet gebruikt, je zaden kunt weggooien.

Ik heb dit vervelende onkruid in de tuin. Iemand een idee?

Ik moet er altijd hard aan trekken bij het wieden, het zit vaster in de grond dan andere onkruiden.

9F0D77AB-4BC9-43E2-954B-CDFE0A8706E794631557589453.jpeg

AC7D6CF9-644B-4BEE-BF12-36C2A167299228981557589454.jpeg

ED3A471B-61B6-464B-BC79-82071A04352F43561557589454.jpeg

Ik heb het ook. Super irritant zo’n hardnekkig onkruid. Volgens mij zijn het broertjes en zusjes van de wilgenkatjes... mei staan ze in bloei en zit hier alles onder de pluis. Voor je het weet, heb je tig bomen erbij.

Is de boswilg (Salix caprea). Vind ik bij mij ook overal terug, de laatste jaren steeds meer. Je mag die plant niet invasief noemen omdat die hier inheems is maar hij heeft wel imperialistische neigingen

Het lijkt op een pastinaak, maar dat kan eigenlijk niet, want ik zie een zich ontwikkelende bloeiwijze en pastinaak bloeit vanaf juli.

Toch even vertellen; eergisteren was ik op De Kruidhof, de botanische tuinen van Buitenpost, en op een akkertje met als thema vergeten groenten zag ik ook pastinaken staan die al dik in knop waren. Het kan dus goed.

Ik heb op de tuin ook pastinaak staan dat zichzelf heeft uitgezaaid, maar dat is nog niet in knop. Wel ietsje te groot denk ik.

Ik snap niet waarom ze op De Kruidhof al zo ver waren, zelfs al is de enige bedoeling het gewas aan mensen te laten zien, je geeft zo wel een vertekend beeld van de teelt. Mogelijk komt het door inactiviteit tussen Oktober en April, als De Kruidhof dicht is, maar daar kan ik alleen maar naar raden.

Aan mijn Januari-zaailingen zitten nu de eerste echte blaadjes, die lijken op een prima tijdpad te zitten.

Zou dit onkruid zijn of een kruid / plant ?

A21E2655-BFE2-4964-83AE-118EB03A738D76861556911113.jpeg

Mijn pastinaken zijn ook in dit stadium en zien er precies zo uit.