Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Je kan er niet meer om heen, de laatste weken is het terug een acuut probleem nl. droogte.

Dat het veel te weinig regent in combinatie met een uitdrogende wind die we de laatste jaren meer en meer voelen zorgt ervoor dat de natuur terug kreunt onder de droogte.

Weldra komen we terug in code rood met het gevolg geen water meer te verspillen voor het wassen van de auto, geen zwembaden vullen en ... de tuin niet te besproeien.

Nog nooit zo vroeg in het jaar was het al zo droog ... En dit kan de komende jaren misschien nog verergeren.

Planten overleven niet zonder water dus een pas aangeplante haag of boom laat je toch niet aan zijn lot over? De wortels reiken nog lang niet tot het al veel te laag gezakte grondwater. Ook in de moestuin krijg je bijlange niet het gewenste resultaat zonder water. Zaden kiemen niet, planten krijgen groeistilstand of erger sterven door de droogte.

Hoe pakken jullie dit aan?

Een gezonde bodem die afgedekt is met mulch is natuurlijk de basis. 

Hoeveel m3 water buffer hebben jullie? Of geven jullie water met leidingswater?

Beperk je de hoeveelheid water per sproeibeurt om zo te sparen om een mogelijk zeer lange droge zomer door te komen?

En hoeveel keer geven jullie water per week, per maand? 

Alle tips en tricks zijn welkom

Edited by Archer

Posted (edited)

onze regentonnen zijn allang leeg, 800 liter, dus we pompen met de zwengelpomp grondwater op en hangen een dompelpomp in de sloot met duinwater, 1 keer per 2-3 weken

we geven zo weinig mogelijk water, behakve de bladgroente, zwellende knoflook, zettende aardbeien, blauwe bes

veel mulch bj de bessen, veder vaak schoffelen om de verdamping te verminderen

Edited by RobO

Op het moestuincomplex is er alleen leidingwater, daar ontkom ik er dus niet aan om daarmee water te geven. Zoveel mogelijk lokaal en direct bij de planten, en in de vroege avond. En beter 1x in de week veel (ook controleren of de diepere grond ook vochtig is!) dan iedere dag een beetje.

Er is wel nagedacht om het anders te doen, maar we hebben op het complex geen stroom voor een grondwaterpomp en een aantal leden vinden grondwater "smerig". En ze zijn teveel gehecht aan het feit dat ze gewoon water uit de kraan kunnen pakken (een kraan per 3 tuinen ongeveer), dat ze ook niet terug willen naar 1 of 2 tappunten met een ton of handzwengelpomp met grondwater. Gevolg dat er vorig jaar iets van 600 m3 drinkwater is gebruikt op ons complex (8000 m2) 😡

Maar je ziet dan ook veel mensen die even een paar minuten met de slang staan te zwaaien en het hele veld dan "nat" maken (denken ze). Ook midden op de dag. Heeft geen enkele zin, hooguit de bovenste mm is dan nat en het water komt helemaal niet bij de wortels, het is verdampt voordat ze thuis zijn. En ze erop aanspreken geeft alleen een grote bek terug, dus daar ben ik al lang mee gestopt.

Thuis heb ik een grondwaterpomp en heb ik zoveel mogelijk de planten ieder een druppelaar te geven. Maar ik heb thuis alleen de kas staan met tomaten/pepers en naast de kas Bato-bakken met aardbeien, die per bak 2 of 3 druppelaars hebben. De tuinplanten krijgen het spoelwater van de koivijver. Daarvan moet ik toch regelmatig water verversen, dus dat kan ik het beste gebruiken om de (sier)tuin water te geven. In de nattere periodes gaat dat naar een infiltratiestrook achterin de tuin.

Maar als ik de hele moestuin bij huis zou hebben, zou alles water krijgen uit de bron. Natuurlijk ook met mate, want ook op grondwater moet je zuinig zijn.

Net als slootwater overigens, daarmee is het niet overal toegestaan om te besproeien. Veel waterschappen hebben alweer een onttrekkingsverbod ingesteld voor (grote delen van) hun werkgebied. Dat geldt voor boeren, maar (helaas) ook voor ons moestuiniers. Let daar dus goed op als je water uit de sloot haalt voor besproeiing.

Rob

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Dit jaar is het voorjaar inderdaad echt extreem. Ik mis allemaal bloemen in de tuin die normaal zichzelf tussen de groenten uitzaaien (Lupine, Phacelia, Calendula), omdat er gewoon geen kiemwater is gevallen. Heb ook geen water voorraad (probeer wel wat regenwater op te vangen in tonnen maar daar ben je in enkele dagen ook weer doorheen..)

Om water te sparen sproei ik niet de hele tuin maar geef ik met de gieter water in de bedden waar gezaaid is, alleen nu is dat kwa tijd niet meer te doen (teveel bedden ingezaaid al..)

Ik merk wel dat een laag compost afgetopt met houtsnippers echt goed werkt om het vocht in de bodem te houden! Heb dat nu extra toegepast rond de frambozen etc. Probleem is alleen dat dit werkt bij grote planten als bessen etc en eventueel voor een bed waar je bijvoorbeeld boerenkool in uitplant. Voor echte zaaibedden is het lastig want je zaait er niet doorheen, of je moet rijtjes vrij maken (maar dan schoffelen de vogels vrij snel het hout terug over je rijtjes en kunnen de zaadjes er alsnog niet doorheen kiemen..)

Verschrikkelijk he? Ik maak me best zorgen over de lange termijn, zeker als we weer een hete zomer ingaan. 

Ik heb het geluk dat ik kan sproeien met grondwater, maar de 'pech' dat we op zandgrond zitten wat ongeveer 1m hoger ligt dan de buren. Met andere woorden: hier is het droog en ook als eerst nog droger. Vorig jaar ben ik veel bomen verloren in het bosje langs de perceelrand, dus daar ben ik begonnen met het verspreiden van extra paardenmest-compost. Dit is al langer de basis in de tuin en in de kas. 

Het is een hoop gesleep hier met materiaal, dus ik sproei liever (wat @Oudholland) al aangaf liever 1x goed dan steeds beetjes. 

Naast de overtuiging dat dit beter de diepte bereikt, zit hierin zeker bij mij ook de beperking van tijd en geld. 

Ik sproei (afhankelijk van het aantal zonuren en warmte) 1-2x per week 4u met een druppelaar in de kas. 

De tuin, waar ook groenten doorheen staan (courgettes, pompoenen) krijgt vanwege verse aanplant en zaaisels nu 1 keer per 3 dagen 3u water met sectorsproeiers.

Op de wei en de overige delen perceel krijgt alles ongeveer 1x per week 3-5u water.

De waterminners zoals komkommer en rabarber in pot krijgen hiernaast nog wat gietertjes grondwater extra bij behoefte.

Zolang ik thuis mag blijven werken is dit net te doen in een week!

Home is where the harvest is.

Nog niets begoten of water toegevoegd op de tuin (behalve bij het planten).

Beetje graven maakt duidelijk dat er nog genoeg vocht in de grond zit.

Zit net aan de goede kant van Groningen met de moestuin qua veengrond. Aan de andere kant is het klei en staan de scheuren in de grond.

Idem hier, ondergrond is nog vochtig genoeg en blijft dat doorheen het seizoen normaal gezien ook = luxe, leerde ik hier op het forum 

Mulchen met compost en gras scheelt héél veel en is een aanrader, eigenlijk een must, dat weten al velen hier

De serre (+/- 30m²) vang ik op in 2 grote vaten van elk 1200 liter, kan nog even verder

Water geef ik enkel en alleen aan zaailingen en uiteraard als ik rechtstreeks zaai ook.

Is klei/leem, onder de compost en het grasmaaisel een mooie rulle grond, eerste cm's ook droog maar daarna licht vochtig, stukken naast de moestuin die 'bloot' zijn zie je ook openscheuren.

In België is er op tal van plaatsen ook al een oppomp verbod, hél vroeg en geen goed teken voor de komende weken

Als ik enkele buren zie ... sproeien dagelijks hun gazon gedurende uren dus mja ...

In Overijse zaten ze gisteren (of was het eergisteren) zonder leidingwater, er kwam echt geen druppel meer uit de kraan, leuk hoor

De droogte wordt ook steeds meer tot probleem, zeker nu het voorjaar ook steeds droger wordt, naast de zomer. Ik tuinier op zandgrond, dus dat water is snel weg bij langere droogtes.

Zelf heb ik extra watertanks gekocht, vaten van 300 liter, naast mijn IBC-tank van 1000 liter. Niet mooi, maar elk beetje regen moet opgevangen worden. Ik zal dit jaar daarom nog wat extra vaten kopen. Leidingwater gebruik ik voor mijn zaailingen en terrasplanten. De (moes)tuin krijgt regenwater of water uit de put.

Om te voorkomen dat de grond te snel uitdroogt, mulch ik ook steeds meer. Vooral met gras, maar ook snoeiafval. Het is bij lange na niet genoeg voor de hele tuin en in de moestuin vind ik het ook geen praktische oplossing nog. Maar uiteindelijk zal ook de moestuin eraan moeten geloven, hoe minder de grond uitdroogt, hoe beter.

Omdat de zomers ook steeds warmer en zonniger worden, zoek ik ook vaste planten die hieronder goed gedijen en ook een winter met vorst aankunnen. Die vaste planten zorgen voor wat schaduw (de bomen) en dienen ook als windbreker. Het is anders tuinieren, maar het is ook een uitdaging. Als ik zie hoeveel water ik bij het voorzaaien verbruik, dan is elke besparing wel meegenomen.

Grasmaaisel gebruik ik net wel heel graag.

Gebruik het tsn de fruitstruiken én ook non-stop in de moestuin het ganse jaar door.

Las hier al dat er soms een slakkenprobleem mee ontstond, niets van dit alles hier, niet meer of minder slakken door al dan niet gebruiken van grasmaaisel.

Leg het vrij dik maar dan wel telkens in verschillende dunne laagjes, heb er ook massa's van, negatief puntje = het is tijdrovend maar dat is wieden en bewateren ook dus wat ik verlies win ik terug, heft elkaar op

Grond blijft ook vochtiger onder gras dan bvb onder gehakseld hout maar ben er ook wel tevreden over.

Er is ook verschil al naargelang het soort van gehakseld hout.

Ik gebruik tsn en onder de struiken ed in de siertuin nu gehakseld stamhout, gaat veel langer mee, is zuiver, geen blad noch schors en allemaal mooie stukken vol hout. Gras als mulch in de siertuin is niet mooi (mijn mening)

Onder het stamhouthaksel blijft het merkelijk vochtiger dan onder mijn eigen gehakselde hout (snoeihout) welk veel bladresten ed bevat en waarvan ik niet voldoende heb.

Stamhout gaat veel (+/- 3 jaar) langer mee, wortelhout zou nog beter zijn (zou +/- 4 à 5 jaar meegaan) maar kan ik niet vinden hier in de buurt.

Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat stamhout en (nog beter?) wortelhout het vocht niet zo snel opneemt dan mijn hakselhout dat als een spons werkt en dus mss vocht uit de grond trekt?

Ondergrond is wel beschermd en blijft vochtig, bodemleven kan het er wel onder vinden

Ook voor ons is de terug kerende droogte reden tot maatregelen. Nu ben ik al jaren bezig met no-dig gardening oftewel niet spitten tuinieren en een onderdeel daarvan is mulchen met compost. Zelf heb ik het idee dat dat niet erg helpt om mijn grond vochtiger te houden..misschien door onze klei die keihard kan zijn met droogte. En ik heb niet genoeg compost op het moment dat het nodig is. Nu heb ik net 400 kilo biologisch kortstro geregeld, dat ligt achter in de boomgaard en iedere dag haal ik een paar zakken op om een deel te mulchen met dit stro. Het ligt nu op ongeveer een kwart van de bedden van de voormoestuin en op een enkel bed achter. Ook bij kleine boompjes, rabarber, bramen. In t vroege voorjaar was ik op een permaboerderij in zuid Frankrijk die vertelden dat ze drie keer per jaar een flinke laag bij de gewassen aanbrengen.  Bij de frambozen hebben we tien centimeter stro gelegd naar aanleiding van een artikel in een ecologisch blad die deze dikte aanraden. Het is lastig bij fijne gewassen, jonge worteltjes en sprietjes ui..daar leg ik wat gras bij, mijn ervaring is dat dat vrij snel weer opgenomen is.

Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

In Duitsland is er elk jaar een moestuinwedstrijd tv-programma. Twee jaar geleden was er iemand die de planten en zaden alleen bij het planten en zaaien heel veel water gaf. Daarna moesten ze het zelf maar uitzoeken. Wat hij wel deed was veel schoffelen, zodat de neerslag goed opgenomen werd in de bodem. Hij deed dat al jaren zo tot volle tevredenheid. Heb dat zelf wel geprobeerd, maar was daar minder tevreden over. 

Ik probeer met zaaien / uitplanten wel rekening te houden met het weer. Als er regen voorspelt is of als het regent, zaai of plant ik uit. Scheelt weer gieten.

Voor diegene die stro gebruiken; hebben jullie geen extra muizenoverlast daarmee? 

9 hours ago, Sand&Oak said:

Ik mis allemaal bloemen in de tuin die normaal zichzelf tussen de groenten uitzaaien (Lupine, Phacelia, Calendula), omdat er gewoon geen kiemwater is gevallen.

Calendula ken ik niet, maar Lupine en Phacelia kunnen wel heel vroeg ontkiemen. Ik zou eigenlijk verwachten dat die bij een natte winter nog wel opkomen, en aan de kuststreek hebben we een hele natte winter gekend. Pas op 13 Maart begon de droogte hier. Het zal wel een wat minder natte winter geweest zijn bij jou.

Het valt me op dat het komkommerkruid nu overal opkomt bij mij, dat gebeurt toch door de droogte heen, want die droogte is nu overal.

Een nadeel van veel mulchen is wel dat bij gewassen waarbij ik vertrouw op zelf-zaai, zoals veldsla, mizuna, snijbiet, winterpostelein, kamille en spiegelei, het zichzelf uitzaaien wordt bemoeilijkt. Wat wel aardig lukt, en wat ik nu meer ga doen, is bewust uitgebloeide planten die al zaad dragen op bepaalde plekken neerleggen. Dat zou je dan een geassisteerde zelf-zaai kunnen noemen, en dat lukt aardig bij die gewassen die van de late zomer tot het vroege voorjaar kunnen kiemen.

Ik probeer nog meer met hoogteverschillen te werken in de tuin, want als alles vlak is geeft dat ook de elementen vrij spel. Ik zie in Europa weinig dat men bewust de oppervlakte doorbreekt met verschillende nivo's, in Afrika wel, maar ons voorjaar is ook Afrika geworden.

Maar het meeste verschil zie ik toch weg gemaakt worden door afgebroken organisch materiaal in de grond, dus dan kom ik bij wat TomP en Erny al zeiden. Niet dat de maanden Maart, April en Mei mogelijkheden geven tot het opstarten van dingen in de volle grond, wat dat betreft blijft het wachten tot Juni en hopen dat dat een nattere periode geeft. Dan kan pas het moestuin seizoen beginnen. Nu gaat alles in potten, ik zie dat ik zelfs de kleinere rassen aardappels in potten moet voorzaaien, want die groeien niet door de droogte heen. Wel tennisbal en groter, maar niet pingpongbal. Bij wortels ben ik radeloos.      

Calendula = goudsbloem. Dat heb ik eens rijkelijk uitgestrooid in de moestuin en komt nu overal op. En waar het in de weg staat, haal ik het weg. Phacelia idem dito, beide groeien door de houtsnippersmulchlaag heen en behoorlijk goed ook. Wat dat betreft heb ik de phacelia wat onderschat, heb het iets teveel gezaaid in de tuin. 

Kleinere planten zullen het zeker moeilijker hebben met een mulchlaag, maar ook grotere planten. Heb wat akeleizaden her en der gestrooid in de tuin en dat kiemt zeer slecht op en onder de houtsnippermulchlaag. 

Wat ik wel merk is dat zelfgeoogste zaden heel veel beter kiemen dan gekocht zaad. Ook oudere zaden. Dat verschil is behoorlijk groot! Voor mij een reden om nog meer zaden zelf te winnen. Scheelt ook dat je dan minder zaadgoed hoeft te kopen.

Voorzaaien is hier ook noodzakelijk, er gaat wat dat betreft veel te veel gekochte potgrond doorheen! En zelfs dan heb ik moeite met koolsoorten en sla. Of het nu kouder is of niet, maakt niet uit. Door de droogte barsten de kolen ook sneller. Radijsjes, koolrabi en zelfs groter scheuren snel, ondanks dagelijks gieten. Probeer zelf wel alternatieven te vinden die beter bestand zijn tegen de droogte en dan kom je al snel bij vaste planten uit. Ben nog op zoek naar klimspinazie om maar eens iets te noemen. De zaden die ik had zijn ondanks de koudeperiode niet gekiemd, dus dan maar kijken of ik planten kan kopen. 

Met hoogteverschillen werken ken ik niet. De elementen (vooral wind!) probeer ik met struiken wat minder vrij spel te geven. En mijn huegelbett is ook niet veel hoger (is wat ingezakt) dan de rest van de moestuin. Ga ik mij ook in verdiepen.

Grasmaaisel gebruikte ik vroeger ook. Het traditioneel denken ik wil een mooie gazon mooi groen en liefst nog enkel gras . En ja dan geef je gazon maar wat voedsel en mag je daarna ook voor zot gras maaien . En die groei vraagt ook water om gras niet Rost te worden. Zo was gebuur gisteren avond zijn gazon water aan het geven . Het water dat mijn gazon al heeft gekregen dit jaar is water dat in emmers en vaten die er op stond om uit te kuisen. Over laatst nog opmerking gekregen van u gazon sta mooier dan vroeger. Was van op afstand ,heb geantwoord ga eens er op kijken het is bijna geen gras meer.

Het gedeelte gras in mijn gazon schat ik op een 25 % op dit ogenblik .Het zijn vooral micro klavers blijven mooi groen hoeven geen bemesting en veel minder afrijden gisteren afgereden je zag het met moeite over volledige oppervlakte en was toch al een 20 dagen geleden .

Dus waar mogelijk beplanting aanpassen aan de droogte zoals het gazon ipv gras klavers. Maar heb je natuurlijk veel minder maaisel om te lunchen.

18 uren geleden, Flup zei:

Voor diegene die stro gebruiken; hebben jullie geen extra muizenoverlast daarmee? 

Ik heb vorig jaar stro gebruikt van de intratuin. Eens maar nooit meer, heel veel spijt van. Het verteert super slecht en het ontkiemt nog. Dus ik ben dit jaar een enorm gevecht tegen het gras aan het verliezen ;) 

Mijn gazon bestaat voor 50% uit onkruid. Het ziet er gemaaid mooi uit, maar zodra je beter kijkt, valt het wel op. Ondanks de onkruid, gebruik ik het toch als mulch. Wel in een dikke laag, dan kiemt het onkruid ook niet.

Wat was het weer een prachtige avond, met een mooi zonsondergang en laaghangende mist in de polder.

Het geluid van trekkers die aan het grassen waren.

Alle tijd om rond te kijken want ik heb ruim 200L gegoten en dan moet ik ook veel zitten en rusten.

De uien zijn verwend, het jonge spul en ook nog maar een beetje bij de volwassen aardbeien die nu ook gaan geven.

Edited by Patrijs

gort en gort hier op het veen/zand, de eerste 25 cm dan

grondwater gaat goed

sloot 1 = modder

sloot 2 staat 30 cm lager dan normaal, is duinwater dus kwali prima

sleep veel water naar klein spul en fruit, ook de peertjes, die willen maar niet goed wortelen omdat het water hier meestal hoog staat pfff

Ik heb mijn huis met tuin pas een paar jaar en het ligt op een stuwwal, met zandbodem, in het oosten des landes. Nu gortdroog. Ik zit vooral naar beplantingsoplossingen te kijken.  Alle tips zijn welkom. Ik ben blij dat dit onderwerp is gestart. Ik denk zelf nu aan:

Meerjarige groente. De kardoen b.v. is nu drie jaar oud en hij wortelt zo diep dat ik dit jaar nog niet heb hoeven gieten.  Verder weet ik niks. Iemand suggesties?

Meer fruit.Druiven en peer wortelen diep en ook de bessen en moerbei lijken onaangedaan door de droogte. De kornoelje echter kan er slecht tegen.

Meer groenbemesting.  Ik heb in het najaar een braakliggend deel met groenbemesting ingezaaid en die heeft ook geen behoefte aan extra water gehad. Als ik straks weer een moestuin start, zal ik zeker groenbemesting  doen in de winter. De bodem en de planten houden het winterwater volgens mij beter vast.

En misschien juist niet schoffelen.  De toplaag wordt dan hard en lijkt juist de bodem eronder te beschermen tegen uitdroging. Zaailingen van b.v. calendula komen er bij mij wel doorheen.

Hier een strook aan de rand van de tuin, redelijk dicht tegen een flinke sloot aan (er zit een heg van 2 mtr hoog en een een onderhoudspad tussen). Het is eigenlijk een loos stukje moestuin, tussen een rij fruitbomen en de heg (afbakening van het complex) in, waar we nooit wat op teelden, maar wel bij het gehuurde stuk tuin hoort.

Afgelopen najaar rogge ingezaaid als groenbemester, om er in het voorjaar een graan-kruidenmix in te zaaien.

In februari dacht ik dat ik beter rijst had kunnen zaaien (het stond plas-dras half onder water) en nu denk ik dat ik er toch beter cactussen in had kunnen planten. Is nu kurkdroog...

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Interessant om te volgen ...

We wonen hier nu 3 jaar en vorig jaar hebben we 2 regenwaterputten van 10000 liter gestoken. Een sloot, beek of vijver hebben we niet in de buurt.

Op ons plan stond oorspronkelijk maar 1 put van 10000L maar hebben wijselijk beslist om dit te verdubbelen.

Er zijn de afgelopen 3 jaar verschillende bomen en een heg aangeplant. Een echte moestuin is er nog niet daar er nog verschillende grondwerken moeten gebeuren op die plek.

Momenteel geef ik de bomen iedere week 10 tot 15 liter water. En dit vooral omdat deze het echt wel nodig hebben. Ze zijn onvoldoende ingeworteld en staan niet zo sterk. Er is enige vorm van groeistilstand en zijn vatbaar voor verschillende plagen. 10 tot 15 liter is waarschijnlijk nog te weinig ... maar beter dat dan niks.

We merken nu al dat we met 20000l niet zullen toekomen als we nog eens een moestuin , extra bomen, een serre, terrasplanten erbij nemen. Zeker als droge hete lentes-zomers de standaard zal worden.

Daarom hebben we al overwogen om nog eens 20000l bij te steken ... al kost dit natuurlijk terug een pak geld... subsidies voor regenwaterputten verhogen aub ;)

Verder zijn we ook aan het overwegen om een poel/vijver te graven achteraan in de weide. Niet echt met de bedoeling om water eruit te trekken maar eerder uit ecologische redenen, om een koelere plek te creeren waar dieren kunnen drinken.

Mulchen wordt vaak als wondermiddel gezien maar als het echt droog wordt zoals in de zomers van 2018 en 2019 dan helpt mulchen ook niet meer. Als je dan ook nog wat grote bomen en struiken in je tuin hebt dan zul je moeten water geven anders gaat het er het een en ander het loodje leggen. Ik mulch diverse delen van de tuin al 15 jaar en het helpt ook wel om de grond minder snel te laten uitdrogen. Maar als het droog wordt (en blijft) dan zal er ook in de gemulchte delen beregend moeten worden.

Als ik nu mijn tuin moest aanleggen dan zou ik minder waterbehoeftige planten zoals rhododendrons, azalea's en boerenhortensia's  er in zetten. Ze staan er nu al 15--20 jaar en zonde om ze dood te laten gaan.

Iedere dag lees ik diverse weerberichten in de hoop op een weersomslag en een verregende zomer. Het irriteert mij mateloos als ik weer iemand op de radio over 'het prachtige zomerweer' hoor wauwelen. Het moet regenen en dat wekenlang.

Ter relativering: het voorjaar van 2011 was gortdroog en in juni sloeg het weer om en  volgende er een regenrijke periode.

• Like 1

heb gister gelezen dat je een druppel eco afwasmiddel in gietwater kunt doen zodat het sneller in de grond wordt opgenomen

geprobeerd en idd het helpt!

Ok @RobO en dat druppeltje bevat niks wat de planten niet willen? Ik weet dat t maar een druppels is, maar een fikse homeopatische verdunning kan soms ook behoorlijk effect hebben.

Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!