Jump to content

Zongedroogde tomaten

Ludo
 Share

Recommended Posts

Kijk er is gewoon al een topic over

Vanochtend om 6 uur door de warmte uit mn bed geplaagd.....alle ramen en deuren open....buiten is het nog 22 graden

Dus aan de slag:

Krat ingesmeerd met olie, tomaten gesneden en omdat iedereen op vakantie gaat en ikke niet, heb ik het zeezout uit Lanzarote gepakt om er overheen te strooien....Vakantie in je eigen keuken...heerlijk toch?!! Het worden zo echte zuidelijke zongedroogde tomaatjes

pict409241901345363141.JPG

Zout in de vijzel ff gemalen

pict409626441345363148.JPG

oregano en peper en zeezout eroverheen

pict409713371345363151.JPG

vliegengordijn eromheen

pict409934351345363159.JPG

et VOILÁ De tomaatjes in de witte krat van gisteren zijn puur natuur en gaan vandaag voor de 2e (en ik denk ook de laatste) ronde in de zon drogen

pict410058081345363164.JPG

Op de achtergrond zie je de enige echte Limburgse zongedroogde Heiligenboontjes hangen te drogen....dat gaat ook als een trein met dit weer!

pict409840331345363154.JPG

Inmiddels is het 7.30 uur en de thermometer loopt al weer op naar 23 graden....alle ramen, gordijnen en deuren weer dicht en zandzakken voor de deur!!!!

• 11 months later...

Hallo iedereen,

Het is me niet gelukt om san marzano tomaten te drogen, ze zijn geschimmeld. Wat doe ik fout.

Ik heb ze in vier lange stukken gedeeld, in een metalen dienblad gelegd en onder de zon gelegd.

Na twee dagen waren ze geschimmeld.

Ik had geen zout of niets gestrooid en 's nacht heb ik ook buiten laten staan.

Het was overdags 30 plus graden, normaal zou ze met deze weer moeten drogen dacht ik.

Wat doe ik fout?

Ik lees ook tomaten drogen in de oven maar mijn oven begint bij 50 graden, gaat dat ook?

Moet ik oven deur beetje open laten tijdens drogen? En hoe lang duurt in een oven tomaten te drogen?

Kun je andere dingen ook drogen in de oven b.v. kruiden enz.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Je moet de tomaten in dunne schijfjes snijden en op een rooster leggen (ik gebruik het wasrek met een klamboe eroverheen tegen vliegen) zodat aan beide zijden de lucht eraan komt. Verder moeten ze snachts naar binnen indien ze in 1 dag niet droog zijn.

@karamanliali. Als je helemaal terug gaat naar het begin van dit topic, dan worden daar tips gegeven om de kans op schimmel te beperken.

succes ! ( ik ben zelf ook bezig )

Ok, ik begin te leren Maar nog paar vragen.

Die zeezout is dat speciaal voor de smaak alleen, of om droog proces te versnellen en schimmels te voorkomen? En die ventilators waar dient die voor, die zal toch alleen koude lucht blazen en zo zal de tomaten langer duren voor ze droog zijn?

• 4 years later...

Na wat zoekwerk hier ook maar tomaatjes gedroogd. Niet helemaal door en door, precies naar eigen smaak

Tomaatjes in 2en of 4en afhankelijk van de grote. 2 uur in de over op 80 graden (de ene zegt 50, de andere 100 dus er maar tussenin) Bijna een pot vol in de koelkast.

In een pot met tussendoor wat gedroogde oregano en afgevuld met olijfolie.

Voor:

2017082013384997811503239967.jpg

Na:

20170820160730-1512x201673081503239953.jpg