Jump to content
Sign in to follow this  
Rabarbersap

Wat kan ik doen met deze mishandelde Ficus Elastica Tineke?

Recommended Posts

Ik heb hier een kamerplant die niet geweldig onderhouden is. Hij heeft diep in een hoek van een kamer gestaan, waardoor hij scheef is gaan groeien. Tevens een week in de regen gestaan, wortelrot opgelopen en daarbij iets van 10 bladeren in de top verloren. Inmiddels overgepot en hij doet het weer prima.

Propageren

De enige zijtak die nog intact is, wil ik knippen en in water leggen. Ik heb begrepen dat ik vlak onder een "oksel" moet knippen en de onderste twee bladeren moet verwijderen en vervolgens in water leggen, is dat correct?

Bonsai

Kan ik de stam tot ongeveer 15-20 cm van grond afknippen en er een soort bonsai van maken, of overleeft hij dat niet?

Edit: oops foto vergeten

tineke.jpeg

Edited by Rabarbersap

Afsnoeien op de hoogte waar je de vertakkingen wilt. Gaat wel bloeden hoor! Wit melksap, beetje plakkerig rubber.

Als je stekken wilt maken kan dat ook heel gemakkelijk. Gewoon stukken snijden van de stengel met 2 ogen. Onderste blad met bladsteel verwijderen en bovenste blad voor een groot deel verwijderen. Onderste oog onder de grond. Doorzichtige plastic zak erover en licht zetten binnenshuis (niet in de zon). 

15905253960852181887389190026172.jpg

@tielse flipje super dankje! De jouwe ziet er heel gezond uit.

Wat bedoel je trouwens "met 2 ogen"? Wat zijn ogen? De plekken waar bladstengels uit groeien? Zo ja, moet het echt zo kort zijn dat er maar 2 ogen op een stek mogen zitten? Of begrijp ik het verkeerd 🤪

Ja, ogen zijn de plaatsen waar een blad zit of zat. In de bladoksel zit een knop, deze kan weer uitlopen.

Je mag ook wel meer ogen nemen, maar je Ficus ziet er uit alsof deze lichtgebrek heeft/had. Dan liggen de ogen verder uit elkaar en krijg je misschien weer zo'n slungel na uitlopen. Zeker als je bovengronds zo'n lang eind hebt. Ondergronds heel lang is ook niet zo praktisch, dan heb je een diepe pot nodig.