Jump to content

Stam van druif afzagen

Borgh_40
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Wij hebben een prachtige druif in de tuin die het elk jaar erg goed doet. Hij heeft een flinke uitloper (de stam) naar de buren toe. Zij willen graag dat wij hem weg halen. Maar nu is de vraag kunnen wij komend weekend (6 juni) de stam/ uitloper afzagen zonder dat onze boom volledig dood bloed. Zie foto bijgaand.

Alvast bedankt.

9DFB4346-4229-4E12-BA66-CF02891C8945.jpeg

Wintersnoei: tot uiterlijk begin maart, dan is de sapstroom nog niet / nauwelijks op gang.

Later snoeien geeft bloeden. Dat bloeden zou normaal gesproken geen probleem voor de wijnstok moeten geven. 

Daarbij: nu, begin juni, zomersnoei: snoeien van overtollige ranken, dieven, en toppen van de mooie ranken: dat geeft geen bloeden.

Of je nu deze rank van vorig jaar kunt wegsnoeien? Dat durf ik niet te zeggen. Ik denk dat ik het zelf wel zou doen, maar ik heb die oude ranken allemaal begin maart gesnoeid.

Alternatieven: de 'Patrijs'-optie, of vragen aan de buren of je dat compleet wegsnoeien pas in feb 2021 mag doen. In ruil voor een aantal trosjes (die van jouw zonnige kant!). En de toezegging dat je voortaan wél netjes alles wintersnoeit.

Info over snoeiwijzen en bloeden: http://www.dewijnhoek.nl/database/info62.html 

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wegzagen kan prima. Druif zal vrijwel zeker gaan bloeden op de wond en dat kan ook behoorlijk lang aanhouden ( dagen, tot wel 2 weken ), maar is niet dodelijk voor de struik.