Jump to content

Welke aardappel komt er (niet) weer in

wouttie75

Recommended Posts

We hebben het in de diverse berichten (o.a. beste frietaardappel) al over gehad maar ben nu erg benieuwd naar jullie aardappelervaringen van het afgelopen seizoen.

Om het overzichtelijk te houden maar een nieuw topic geopend.

Hierbij alvast de 3 soorten die ik afgelopen seizoen heb geteeld.

Anais AM - zeer vroege vastkoker, grote opbrengst, goede kwaliteit, iets zoetig, minder geschikt voor frituur wel lekker in de oven/koken. We kijken volgend seizoen verder naar een andere vroege.

Dore - vroege afkoker, lekker kruimig, mindere opbrengst (deze poters gekregen en dus niet voorgekiemd). Volgend jaar niet meer denk ik.

Texla AM - kruimige pieper, wel vaster in de kook,daardoor ook goed te bakken, goede opbrengst. Deze late pieper is goed phytophtora bestendig en goed te bewaren. Komt er volgend jaar weer bij !

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Ik ben erg tevreden over de Desiree. Mooie grote knollen. Ik zoek nog even op welke ook alweer een veel te kleine opbrengst had. Die komt er niet meer in, al heb ik ze nog niet geproefd.

Edit: De 'Arran Victory' levert ook veel en grote knollen. Lekkere aardappel ook.

'Red Cardinal' leverde amper knollen... en dan ook nog te klein.

Ik ben erg tevreden over de supermarkt aardappel die ik voor de grap neergezet had. die had een veel betere opbrengst als mijn 2 soorten poot aardappeltjes. Dus volgend jaar ga ik gewoon in de supermarkt kijken welke aardappel ik lekker vindt. en dan kan ik nog makkelijk biologisch kopen ook (dat had ik deze keer ook gedaan).

Jooze

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Dat is ook mijn mening Jooze: ik heb dit jaar alleen maar supermarktaardappelen ( Bestseller Lidll vastkokend) geoogst uit eigen tuin. Weet je iig van te voren dat je die hebt die je lekker vind. Over de opbrengst was ik dik tevreden!

heb dit jaar dore gehad. had een hele goede opbrengst en een mooie loskokende aardappel. kan overgehouden aardappels de volgende dag een aardappel salade van maken. heb ook wel andere rassen geprobeerd gloria frieslander eerstelingen was nooit echt tevreden. had dit jaar natuurlijk een fantastiesch voorjaar dus de piepers vroeg gepoot en mooi weer opgehad.denk toch dat ik volgend jaar weer dore neem.

Ik zal mijn geduld ook moeten bewaren, en volgend jaar aardappels poten, wilde het eerst nog vorige week proberen, maar heeft geen nut meer, ben pas bezig vanaf maart, dus moet er nog veel over weten. Maar ik hou van een vastkokende aardappel, weet iemand buiten de nicola nog een ander ras die lekker is? mijn dank is groot Jeanne

Frieslander en Agria zijn al 3 jaar onze vaste rassen. Niet het plan om volgend jaar andere rassen te kiezen. Dit jaar wel een twee tal rijtjes gepoot van aardappelen die een tuinder op de volkstuin over had: bildstar is erg gevoelig voor phytophthora. Die komt er dus niet meer in.

Bij mij is Roseval altijd de vroege aardappel..bedoeld voor friet voor de zomervakantie en hoeft niet bewaard.

Verder heb ik regelmatig ( en dit jaar weer) Charlotte, een heel erg smakelijke aardappel voor salade of gewoon gekookt, echt een fijne smaak. bewaart goed.

De opbrengst Nicola is verder erg goed. Goede smaak, maar niet zo fijn als Charlotte. Over bewaartijd weet ik nog niets te zeggen ( 1e jaar) hij werd wel aangeraden voor zijn bewaar-heid.

De Ratte komt niet terug, wel erg lekker maar weinig opbrengst, en ik zal me hier laten verleiden tot het planten van een andere aardappel

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

..... wilde het eerst nog vorige week proberen, maar heeft geen nut meer......

Als je een koude bak hebt, of kunt improviseren, dan kun je nog een gokje wagen met een vroeg ras (en duimen voor een fijne nazomer): post46171.html#p46171 In die draad staan nog meer tips.

Radijsjes, veldsla, winterpostelein en snijbiet zou je ook nog kunnen proberen. Sla misschien ? Wie niet waagt.... En dan knoflook poten, stengelui en roodlof (verona) zaaien voor volgend voorjaar.

• 7 years later...

Een aardappel die bij mij terug zal komen is de Skouer. Ik had mij er weinig bij voorgesteld, want hij zou 'zeer vastkokend' zijn, en ik hou van het tegenovergestelde. Ik nam de aardappel omdat die als één van de weinigen nog beschikbaar was op de moestuindag in Drachten die ik bezocht.

Maar... vastkokend?

Skouer72491565201385.jpg

Het kan zijn dat ik het begrip niet snap, maar ik hou er juist van dat ze een beetje kapot koken, zoals deze. Ik blij. Ook helemaal blij met de smaak. Terwijl ik deze aardappel normaal toch echt niet genomen had met die omschrijving.

Natuurlijk at ik er nog wel wat bij hè? Want het is hier tuinbonen-tijd en ook de tomaatjes zijn er. Spekjes en wijn zijn niet van eigen tuin.

SkouerenBeane15961565202358.jpg

Roeier, kan het zijn dat het poot-tijdstip, grond, weersinvloeden, toch van invloed zijn op de ontwikkeling van het type, dus dat ze inderdaad kunnen afwijken van de omschrijving? De omschrijving zijn natuurlijk gebaseerd op ideale teelt.

Ik had dit jaar voor het eerst:

Tiamo - zeer vroege aardappel, redelijke opbrengst maar had meer grotere verwacht. Misschien te vroeg gezet? Stevige schil. Maar niet heel vastkokend zoals de omschrijving. Bij mij ietsje bloemiger maar goede smaak. Gekozen ivm phytophthora resistentie. Gaat terug komen.

Roseval - Welke zowieso terugkomt omdat ze gewoon te lekker zijn om het niet te doen zijn de Roseval. Heerlijke bakaardappel, vroeg, goede opbrengst. Alhoewel dit jaar ietsje minder goed ging dan vorig jaar. Ietwat vorstschade opgelopen door een onverwachte vorst, terwijl de plantje 15cm hoog waren. Geen hele volle bossen planten zoals vorig jaar. Vorig jaar had ik veel meer opbrengst, ook omdat ze wat groter waren.

Vitabella - Komt terug. Lekkere aardappel, mooi glad, maar net als bovenstaande bij de roseval, ik had ietwat meer kleinere aardappels dan verwacht terwijl de planten al helemaal verdorden. Maar ook wel mooie formaten er tussen. Alle 3 de soorten ook niet in de bloemetjes geweest.

Sevilla - pootgoed van collega tuinder gekregen, die had een keer de kiemen eraf gehaald omdat het nog te vroeg was. Helaas is dit van de 12 maar 1 of 2 plantjes uiteindelijk opgekomen, overwoekerd door een lading bloemen en onkruid, als dit uitgebloeid is, ga ik kijken of ik die enkelen kan terug vinden. Geen ervaring dus nog, maar collega tuinder vond ze wel heel lekker.

Vorig jaar

Obama - vroege aardappel, goede opbrengst maar niet echt bijzonder in de smaak, deze komen niet terug.

Van een collega tuinder is heel tevreden over de latere Mozart, deze overweeg ik volgend seizoen, als ik een stukje tuin mag lenen van buren, zoniet dan niet (ik houd van vroege, en heb niet een goede koele plek om lang te bewaren. En na vroege, houd ik van andijvie en sla telen)

Onkruidmanager 1.0

• 2 weeks later...
  • 3 months later...

Heeft iemand ooit sayada of sante gehad?

Heb volgend jaar een nieuw stuk erbij van 20x5 meter en de grond toestand is slecht, vol kweek en klei.

Dus eerste jaar helemaal vol met aardappels. Kan ik ongeveer 33 rijtjes zetten, en wil wat extra rassen proberen.

Onkruidmanager 1.0