Jump to content

Recommended Posts

Dit jaar hebben wij ongepland 3 soorten mulch kunnen testen, te weten versgemaaid gras, houtsnippers van gemengd hout en schapenwol. Het doel van mulchen is het langer vochtig houden van de grond en het afgeven van voeding door vertering. Aan de plantgroei zie je snel genoeg of iets goed werkt of niet. Ben benieuwd of jullie ook soortgelijke ervaringen hebben opgedaan.

Mijn bevindingen zijn als volgt:

Mulch 1: Houtsnippers

Voordeel: Ziet er mooi uit.

Nadeel: Grond droogt sneller uit dan bij de andere mulchsoorten + de planten groeien beduidend slechter dan in de rest van de tuin (met of zonder mulch!). De planten blijven kleiner, groeien slechter en onkruid komt er sneller doorheen. Ook zaailingen doen het niet in deze laag.

20200525_131815.thumb.jpg.55032b3a296c4fa27c54ca271c3eedcc.jpg

Mulch 2: Grasmaaisel

Dit gebruik ik al jaren, want ik moet mijn gemaaid gras toch ergens kwijt. in ons gras zit onkruid en er staat weleens wat van in de bloei, maar dit maakt niet uit voor de resultaten.

Voordeel: Onkruid blijft goed weg! Daarnaast isoleert de graslaag beter (broei!) waardoor de grond 's nachts minder afkoelt dan bij de houtsnippers. In het voorjaar ideaal. Planten groeien goed.

Nadeel: Niet echt.

Onder de graslaag blijft de bodem gemiddeld lang vochtig en planten die ik zaai en plant in de mulchlaag groeien goed.

20200525_131722.thumb.jpg.f17abaf6b184b1eb5b80f0bad7b378ae.jpg

Mulch 3: Schapenwol

Voor het eerst geprobeerd en ben er nu al tevreden over. Normaal gesproken moet ik mijn pompoenen, courgettes en meloenen dagelijks gieten, want de bladeren hangen slap na een zonnige dag. Dat is nu in het geheel niet het geval. De bladeren hangen niet slap en de planten groeien zeer goed! Dat laatste is niet helemaal eerlijk in vergelijking tot de andere mulchsoorten in verband met de toegevoegde mest, maar dat de planten niet slap hangen na een hete, zonnige dag, is echt opvallend.

Voordeel: Grond blijft lang vochtig, dat is hier heel belangrijk, want hier regent het in de zomer heel weinig!

Nadeel: Onkruid groeit er relatief makkelijk doorheen.

1491801137_102_Lasagnabedschapenwol.thumb.jpg.ced9d89efd7d3cc669c27985728644fb.jpg

Kleine voetnoot: De foto's zijn oud, aangezien je hierop de mulchlagen nog goed ziet. Nu is dat niet meer het geval omdat de pompoenen het hele lasagnebed + flink wat eromheen hebben bedekt en ook de planten in de andere mulchlagen zijn wel wat groter geworden.

Ja leuk. Dat schapenwol lijkt me ook wel wat om te proberen, ik heb helaas niemand met schapenwoloverschot in de buurt, ik ga eens rondvragen. Nu met de droogte/ en veel bladeren aan de pompoenen nog steeds geen verslapping van het blad? Bij mij op de lasagna komt nu wel wat verslapping, ondanks de dikke laag gras en stro en ik ben begonnen met wat te gieteren, voorlopig nog maar 1 x 20 liter per plant.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Vandaag voor het eerst een beetje verslapping, maar dat is echt minimaal. Er is regen voorspeld voor vanavond, hopelijk valt die ook eindelijk.

He wat een leuke test! 

Dat houtsnippers wat nadelen hebben, was ik helaas al achter trouwens. 

Grasmaaisel laten wij vaak op het grasveld liggen, maar zo gebruiken kan natuurlijk ook.

Gaat het niet broeien / schimmelen?

@Appeltje, op MP staan in het scheerseizoen vaak zakken (vieze) wol voor niet veel. Zomaar n tippie.

wees bevriend met kleine dingen

Op 13-7-2020 om 17:23, Flup zei:

waardoor de grond 's nachts minder afkoelt dan bij de houtsnippers. In het voorjaar ideaal.

NIET dus, Flup. In het voorjaar moet de grond opwarmen. Deze mulchlaag van gras houdt de zonnestralen tegen en zorgt ervoor dat je grond slecht zal opwarmen. daarom wordt aanbevolen om andere mulch dan bruinzwarte compost (die warmte opneemt) in het voorjaar een aantal maanden te verwijderen, zodat de bodem eerder opwarmt en je eerste gewassen beter groeien.

Nog een mogelijk misverstand = dat de mate waarin onkruid wordt tegengehouden, niet zozeer afhangt van het materiaal (gras of hout) maar de dikte of massa van de laag. Dat geldt ook voor vocht vasthouden. Hout kan vocht absorberen, gras zal dat niet of maar enkele dagen bevatten.

Hout is zeer geschikt bij vaste planten en fruit e.d. Om te verteren heeft het stikstof nodig en die onttrekt het aan de omgeving. In de grond zal het dus - tijdelijk - stikstof wegtrekken van je planten. Zolang het boven op de grond blijft, geen probleem maar inwerken is ongewenst daarom. Dat merk je met een moestuin snel. Werk je het niet in dan zal het zeer lang duren voordat het vergaat...het is daarmee een lang-blijvende bodembedekker. Ideaal voor onder vaste planten, fruit en gewassen met een lagere voedingsbehoefte in korte tijd. Vooral schimmels zijn actief en bijdrage aan bodemgezondheid en bodemleven is hoog. 

Gras bevat veel stikstof. Het verteert heel snel, zal gauw een koek vormen als het nat wordt (geen lucht voor je planten, pas dus op!), de verteringswarmte is van heel korte duur (bacterieen zijn actief, dat geeft de warmte..grote zuurstofbehoefte!) en het zal snel verteren. Het zal dan ook even je planten van stikstof voorzien als het - zeer snel - verteert. Daarom kan het in een moestuin, die veel meer voeding vraagt. Maar het overgrote deel van de stikstof verdwijnt helaas als ammoniak in de lucht (milieu!!) en komt NIET ten goede aan je tuin. In het verterende gras zijn vooral bacteriën actief. Het draagt weinig bij aan het leven in je bodem en de bodemstructuur. Bovendien een broedplaats voor slakken e.d. 

Het ligt er dus deels aan waar je wat inzet en hoe je dat doet. Maar als je meer dan een momentopname (die ook nog veel kan bedriegen, omdat veel aspecten NIET zichtbaar zijn) wilt kunnen zien van wat de effecten zijn en je weer hoe zeer de gezondheid van bodem en planten ook weer afhankelijk zijn van je bodem, dan is hout of een (goed gecomposteerd liefst) mengsel van hout met het gras te prefereren als bijdrage aan een gezonde tuin. Zeker in een moestuin zou dat de meest efficiente aanpak zijn. Voor een tuin waarin minder intensief geoogst wordt (siertuin, fruit, bomen en struiken, vaste planten) kun je ook koolstofrijk materiaal zonder te composteren direct gebruiken voor opbouw van bodemgezondheid en bodemvruchtbaarheid. 

Ik zal eerlijk zijn. Leuk dat je ervaring opdoet en van alles uitprobeert. Prima ook dat je naar eigen voorkeurtjes zoekt en kijkt wat jij prettig vindt....dat kan ook weer veranderen als je gaandeweg meer kennis en ervaring opdoet. Daar moet je zeker mee doorgaan! Maar aan de conclusies die je trekt hecht ik weinig waarde. Die zou je echt eens moeten onderzoeken met wat meer kennis ter zake en meer achtergrond. Je probeert het wiel opnieuw uit te vinden en door van allerlei (verkeerde vaak) veronderstellingen en het ontbreken van achterliggende kennis, zie je van alles niet en/of neem je het anders waar dan het is. Dat zeg ik niet om flauw te doen of je af te kraken, maar om te voorkomen dat je je conclusies als grote waarheden ziet en schijn-kennis wordt verspreid, terwijl er goede en wetenschappelijk onderbouwde kennis hierover volop beschikbaar is. Helaas staat het internet  al vol met allerlei onzin...daar hoeven te grote conclusies die op een te weinig gedegen önderzoek"zijn gebaseerd niet weer bij. Als je te veel en grote conclusies trekt uit dit geheel onwetenschappelijk "onderzoek" en die ook weer rondstrooit als waarheid, dan bevorder je geen kennis maar maakt van goede kennis niet meer dan een vrijblijvende vervangbare mening. En dat is goede wetenschap zeker niet! 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wauw wat een uitgebreide reactie. Netjes hoor.
Daarop aanvullend: Wij houden wel van testjes en vinden het leuk om over een ieders ervaring te lezen. Zo leren we samen. Met vallen en opstaan soms, maar dat mag ook.

Ik heb zelf ook goede ervaringen met gras, rond mijn vaste planten. Ik gooide het gemaaide gras een tijd op een hoop. Toen die droog was, heb ik daar 5 cm dikke plakken afgehaald, en overlappend als mulch gebruikt. Het functioneert erg goed. Er zitten enorm veel wormen onder, er komt weinig onkruid door en het houdt de grond goed vochtig. Ik denk dat het de grond zo goed isoleert, qua temperatuur en vochtigheid, doordat het een dichte structuur heeft met veel kleine luchtkamers, net als wol. 

Het verteert langzaam, het ligt nu meer dan een jaar en de onderkant begint humus geworden, volgend jaar komt er vast meer onkruid door. Helaas heb ik dit jaar geen gras (door droogte en luiheid).

Houtsnippers heb ik alleen op worteldoek liggen. Ik denk dat ik dat zo houd, als ik de ervaring van Flup lees.

Posted (edited)

Aan de vaste planten leg ik alle snoeiafval en voornamelijk takjes. Dit gaat super aan de fruitstruiken. 

Het gras komt hier tussen de planten in de serre en de boontjes. Ik vind dat gras in de moestuin het fijnste werken. De grond eronder droogt veel minder uit, dit merk ik goed aangezien ik te weinig gras heb om alles te doen. 

@weknowik vind dat jij in dergelijke materie altijd met veel kennis spreekt maar de reactie vind ik te negatief naar Flup toe. De  wetenschap is niet heilig en praktijk en theorie verschillen soms, We werken met wat we beschikbaar hebben en dat is vaak niet het ideale. Dergelijke testen zijn voor mij dus ook nuttig naast het wetenschappelijke . 

Edited by simonvb

Dat weknow negatief is en zich baseert op wat hij kent, dat mag. Ik baseer mij op wat ik zie in mijn tuin en daar is duidelijk te zien dat houtsnippers (ongeacht een dunne of dikke laag) bij mij niet goed werken. Ook bij fruitbomen. Dat weknow mij onwetend en dom vindt op dit gebied, mag ook. Zelf ga ik uit van wat ik zie in mijn tuin, heb al vaak genoeg meegemaakt dat de theorie in het geheel niet werkt in mijn moestuin. Dus ik experimenteer. Soms werkt dat en soms ook niet.

Grasmulch en de schapenwol werken tot nu toe prima, het scheelt enorm veel gieten, zeker met de schapenwol bij mijn pompoenen! En die verbruiken normaal gesproken veel water. Over het opwarmen van de bodem in het voorjaar kan ik nog geen uitspraken doen, zolang ligt het er bij mij nog niet. Dat komt vanzelf wel, want de test loopt gewoon door. 

@weknow weet misschien van een aantal aspecten, maar er zijn meerdere aspecten die samenwerken. Hoe precies, plus aspecten die een mens bij de theorie over het hoofd ziet, merk je pas in de praktijk. Daarnaast hebben moestuinders andere belangen dan degenen die grote wetenschappelijke onderzoeken uitvoeren. Daarom is wat @Flup schrijft wél relevant. Heel erg zelfs, want ik had ook al twijfels aan houtsnippers. 

@weknow wilde ik nog zeggen dat als je wilt bijdragen aan kennis, je zorgvuldiger moet formuleren. Je schrijft dat de aard van het materiaal, en niet de dikte van de laag, uitmaakt voor de mate van onkruidonderdrukking maar ik denk dat je het omgekeerde wilt zeggen. Als ik naar betekenis moet gaan raden, haak ik af. Geen kennisoverdracht dus.

Idem bij massa, dat is iets anders dan volume of inhoud, waar jij op lijkt te doelen. 

Ook lijk je te stellen dat het beter is om de grond zich te laten opwarmen door directe instraling in het voorjaar. Heb je een vergelijkend onderzoek, uit betrouwbare bron, waaruit blijkt dat dat aspect zwaarder weegt dan het isolerend vermogen van de mulchlaag? En of dat dan loont ten opzichte van het extra werk? Want dat zijn de relevante vragen.

Op 27-7-2020 om 14:56, weknow zei:

Nog een mogelijk misverstand = dat de mate waarin onkruid wordt tegengehouden, niet zozeer afhangt van het materiaal (gras of hout) maar de dikte of massa van de laag.

Kwestie van goed lezen dus, fre3ke 

Dat weknow mij onwetend en dom vindt op dit gebied, mag ook

zei Flup. Ik vind je niet onwetend of dom, Flup. Dat je niet overal alles van kunt weten lijkt me heel normaal. Ik pretendeer dat ook niet zelf, dat ik alles helemaal zou weten.  Over heel veel zaken niet! Zelfs niet over bodemgezondheid, vruchtbaarheid, bemesting e.d. Toch is dat iets waarin ik probeer zeer goed op de hoogte te zijn en de relevante kennis bij te houden. En als docent in deze materie probeer ik niet alleen kennis, maar vooral inzicht, over te dragen. Maar er zijn ongetwijfeld heel veel dingen waar ik weinig of niets van weet en ongetwijfeld zullen er dingen zijn waar jij bijvoorbeeld veel meer verstand van hebt dan ik. Het negatieve of respectloze naar Flup van wat ik schreef zie ik dus niet zo....ter vergelijking: een docent kijkt toch niet neer op zijn leerlingen omdat hij ze onderwijs geeft?!! Zo heb ik in ieder geval nooit mijn leerlingen gezien in de bijna 40 jaar dat ik lessen gegeven heb....in tegendeel zelfs, ik zie mijn leerlingen als zeer waardevolle mensen die recht hebben op mijn uiterste inzet om zo  veel te leren. Natuurlijk was ik niks beter dan elk van mijn leerlingen, maar ik zou een waardeloze docent zijn als ik niet met een hoge mate van kundigheid les zou geven en hen zou aanreiken wat ze nodig hebben om zelf ook meer inzicht en kennis op te doen. 

Veder heb ik denk ik vrij precies verteld wat ik bedoel. Ik volg met belangstelling wat Flup doet en schrijft in dit topic en waarschuw voor te grote conclusies die dan ook nog als algemene waarheden zouden kunnen rondgaan. Ik merk dat die te grote conclusies al getrokken worden en gebaseerd worden op veronderstellingen die niet kloppen en dat algemene kennis die helpt om dingen te begrijpen niet wordt gebruikt.  Jij niet Flup , maar wel een aantal andere reacties doen daar wel erg lichtzinnig over...precies waar ik voor wil waken en waarschuw. Een kleine illustratie die dit misschien verduidelijkt: Laat ik een heel klassiek voorbeeld geven van hoe "wat je waarneemt", zonder de achterliggende werkelijkheid te zien, mensen totaal op het verkeerde been zet. Vanaf de (enorme grote) aarde zie je de kleine zonneschijf rond de aarde draaien elke dag. Pas door vanaf een afstand te kijken en de samenhang van planeten met sterren te begrijpen, kun je "zien" dat dat niet zo is. Maar dat de aarde een miniplaneetje is dat op zeer verre afstand verhit wordt door de zon, waardoor ons leven hier mogelijk is. 

Het allereerste wat een wetenschapper (in de betekenis van: verzamelaar van goede kennis en inzicht) zeer goed moet weten is, zijn eigen beperktheden om die kennis op een goede manier te verkrijgen....wat kan je wel en niet echt weten. Over de manier waarop je kennis verwerft (de "methode") zeer kritisch te zijn en elkaar daar op te bevragen en controleren is een van de belangrijkste dingen die goede wetenschap moet doen....doe je dat onvoldoende dan levert al je onderzoek helaas niets op. 😉 Dat ik probeerde bij te dragen aan dat juist op dit forum mensen leren "kennis" op haar waarde te schatten, is toch niets negatief?.  Daar heeft iedereen hier veel meer aan dan als ik op een goedkope manier enthousiast zou doen over waar ik zie dat  iets niet klopt.  

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

2 hours ago, weknow said:
On 7/27/2020 at 2:56 PM, weknow said:

Nog een mogelijk misverstand = dat de mate waarin onkruid wordt tegengehouden, niet zozeer afhangt van het materiaal (gras of hout) maar de dikte of massa van de laag.

Kwestie van goed lezen dus, fre3ke

Ha, ga zelf eens goed lezen. Daar staat dat het een misverstand is dat de mate waarin onkruid wordt tegengehouden wordt bepaald door de dikte van de laag. Met andere woorden: de dikte van de laag maakt niets uit, het gaat om het materiaal. Als je dat niet wilde zeggen, ben je verstrikt geraakt in de dubbele ontkenning. Zozeer dat je het nog steeds niet ziet als anderen je erop wijzen. 

Zo. Geloof dat iedereen z’n zegje nu wel gedaan heeft. Vanaf nu weer positief verder.

Posted (edited)

Dan gooi ik er een andere vraag in met betrekking tot de diverse soorten mulch.  Hoe zijn jullie ervaringen met betrekking tot slakken icm mulch. Ik zie sommige soorten mulch ook als een ideale omgeving voor slakken om zich te verschuilen.  Hoe zijn jullie ervaringen hiermee. Ik heb zelf geen ervaring met het op grote schaal gebruiken van mulch in de moestuin en de eventuele slakkenoverlast is ook 1 van de redenen waarom ik het nog niet gepobeerd heb ( wel bij fruitbomen en struiken maar niet in de moestuin zelf) 

Edited by tuinLB

Ik heb meer slakken waar ik mulch, zowel waar er houtsnippers liggen (enkel bij vaste planten) als waar er gras ligt. In deze periode van het jaar vormen deze niet zo'n probleem. In het voorjaar leg ik geen mulch, dat doe ik pas vanaf het warmer en droger wordt en de groenten al opgekomen zijn. Het is hier al maanden te droog en ik zit op zandgrond dus de droogte is mijn grootste probleem.

De slakken lijken bij mij ieder jaar hand over hand toe te nemen. Maar ik heb ook terpbedden, dus veel organisch materiaal onder de grond, en ik heb het hele jaar door dingen op de tuin staan. Om me heen zijn volkstuintjes die driekwart van het jaar kaal zijn. Die mensen hebben minder last van slakken.

Als ik niet zoveel blad, riet en wat al niet meer op mijn tuin zou gooien zou ik denk ik ook nog de meeste slakken hebben, omdat er bij mij altijd wel wat te halen valt.

Wat wel eens wordt beweerd, is dat als je met mulchen begint, je in eerste instantie meer slakken krijgt, maar dat gaandeweg het natuurlijk evenwicht wordt hersteld en het weer minder wordt. Die vlieger zie ik niet opgaan bij de Spaanse slak. Ik twijfel er niet aan dat het zo zal werken bij inheemse soorten onderling, en dat bv. een muizenpiek tot een toename van roofvogels zal leiden die helpen de muizen er weer onder te krijgen, maar een exoot wil het natuurlijke evenwicht nog wel eens verstoren omdat die geen natuurlijke vijanden heeft - inheemse soorten zijn er vaak niet op ingesteld.

Die Spaanse slak schijnt erg bitter te zijn, en wordt vrijwel ongemoeid gelaten door hier aanwezige predatoren. Dit is volgens mij het probleem waar we mee zitten. Zo'n huisjesslak, die hier altijd al was, is het probleem niet. Heeft ook een ander voedingspatroon trouwens.  

Ik zelf heb bedenkingen met de wol . 

Het blijft er langer vochtig onder . Mijn vraag is dan waarom ? Het onkruid groei er wel gemakkelijk door ? Is het daarom niet juist door het witte dat zonlicht weerkaatst word ? Waardoor het er minder warm onder is dus minder verdamping ? Wat zouden resultaten zijn moest je wol van zwarte schapen gebruiken ?

Daarom vraag ik me af is dit vooral niet geschikt in zomer door weerkaatsing warmte ? En dat we in het voorjaar de warmte vooral willen aantrekken ? Als je het enkel in de zomer gebruik waar opslagen tijdens rest van het jaar mij lijkt het lang te duren eer het verteerd is ? En mogelijke aantrekkingskracht van ongedierte tijdens opslag en (ongewenste) schimmels als het niet volledig droog is bij opbergen  .