Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Alles begint af te rijpen en het begint zo langzamerhand ook weer tijd te worden om zaden te oogsten. Daar ben ik ook druk mee bezig en de meeste andere moestuinders ook, gok ik zo.

Aangezien er vorig jaar geen bio zadendoos is opgestart, wil ik er wel eentje opstarten voor actieve leden van dit forum (minimaal een half jaar lid en voldoende postings). 

Zowel bloemen als groentenzaden mogen er in de doos. 

Mochten er liefhebbers zijn die ook mee willen doen, dan lees ik het hieronder graag!

Deelnemers:

1. Mellie

2. acpronk

3. Liekie

4. fre3ke

5. tielse flipje

6. SuusP

7. Arja

8. Patrijs

9. RoosDeTuinier

10. Flup

Edited by Flup
  • Like 2

Flup, leuk idee! Ik wil zeker meedoen.
Heb voldoende eigen oogst zaden maar ook genoeg bio. Count me in!

• Like 1

Top Mellie!

hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

• Like 1

Heel leuk Flup!! Ik doe ook mee, genoeg om uit te delen hier en altijd leuk om weer iets nieuws uit te proberen!

• Like 1

Mooi, ik maak gelijk een deelnemerslijst in het eerste topic. 👍

• Like 1

@Mellie als je de zadendoos krijgt, kun je er ashwaganda zaad bij doen? Die wil ik wel planten, en dan zal ik ook enkele aan Goldfish geven, die woont niet zo ver.
Desnoods wil ik er ook voor betalen hoor.

Ik heb ook onsterfelijkheidskruid (Gynostemma pentaphyllum) op mijn wensenlijst staan. Had een plantje gekocht, maar die is helaas (je verwacht het niet) gestorven...

• Like 2

Ik wil ook graag meedoen. Ik heb alleen weinig groentezaden omdat ik de tuin sinds een jaar aan het herinrichten ben. Er is wel wat verwaarloosd spul in zaad geschoten. En bloemen- en kruidenzaden heb ik ook. 

• Like 1

Als ik de zaadbolletjes aan het groeien krijg, doe ik er ashwagandha bij acpronk. En sorry, maar ik heb wel gelachen om je onsterfelijkheidskruid

• Like 1

Zeker SuusP, graag zelfs!

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Inmiddels ben ik door manlief overgehaald om me ook aan te melden voor de zadendoos. Ik heb inmiddels zoveel zaden geoogst! Vooral veel bloemen (zowel in hoeveelheden van een soort als in verschillende soorten), maar zeker ook wat groentes. 

Vraagje: hoe bio moet het zijn? Ik koop niet altijd bio-zaden, maar in mijn tuin komt absoluut geen gif (bestrijdingsmiddelen, gewasbescherming, hoe je het ook noemt). 

En wat zijn de richtlijnen voor zaden erin/eruit? 

• Like 1

Zoals jij tuiniert is goed voor de biozadendoos. Zonder bestrijdingsmiddelen. Het zou ideaal zijn als iedereen zaadgoed heeft wat uit biozaad voorkomt, maar dat is onhaalbaar, denk ik.

De richtlijnen voor de zadendoos zijn in ieder geval dat je dezelfde hoeveelheid erin stopt als dat je eruit haalt. Meer terugstoppen mag natuurlijk ook. En als er een hele zak zaden van 1 soort is, dat je daar wat uithaalt en genoeg voor andere liefhebbers overhoudt. Eigenlijk dezelfde regels zoals bij de vorige zadendoos en zadenenveloppes. Deze regels zal ik later nog in de beginpost toevoegen, zodat die voor iedereen duidelijk zijn. Wel letten op kruisbestuiving bij het winnen van zaadgoed, de zaden moeten wel soortenecht zijn. Pompoenzaad bijvoorbeeld zal ik niet toevoegen. Hier kweekt iedereen pompoen, dus de kans op kruisbestuiving is heel erg groot. 

Zelf heb ik groenten-, kruiden en bloemenzaden. Ik probeer zoveel mogelijk groentensoorten in de doos te stoppen, zodat het pakket al vanaf het begin een afwisselend pakket is. Ben nog druk bezig met het winnen van zaden. Mijn bonen zijn bijvoorbeeld nog lang niet rijp om als zaadgoed te oogsten. En dat zal bij iedereen wel zo gaan.

• Thanks 2

Hier wordt de verzameling ook aangevuld, genoeg om uit te delen straks, maar ook zoals bij Flup, nog lang niet klaar! Paprika's zullen er vooral bijkomen van mij :) 

• Like 1

Een doos vol met bio zaden van eigen oogst danwel gekocht. Je krijgt om de beurt de doos waar je wat zaden uithaalt en wat anders indoet. Heel leuk, want iedereen heeft altijd andere zaden. Doe vooral mee zou ik zeggen.

• Like 1

En nog een kleine, maar niet onbelangrijke toevoeging; geen zaden van F1-planten!

Een F1-plant is niet soortenvast, de kans dat uit de zaden van een F1-plant dezelfde vruchten groeien is heel klein. F1-zaadgoed wordt veel verkocht en het staat ook altijd op de verpakking of de zaden van een F1-soort zijn of niet. Vaak gaat het om soorten die dan bijvoorbeeld net even wat meer ziekteresistent zijn.

Jahoor en mocht je je bedenken, dan is dat ook geen probleem. De doos zal zo rond november verstuurd gaan worden.

Hoi Roos, ik beken, ik had even twijfels vanwege je geringe aantal postings, maar wat mij betreft kun je meedoen. Iedereen begint met 0 postings, maar dat zegt niks over hoe graag je moestuiniert.

Weet niet wat voor een zaden je hebt (hoeft ook niet, een verrassing voor ons allen is leuker), maar hou er met komkommer, pompoen en courgette mee dat de kans op kruisbestuiving zeer groot is, waardoor de zaden niet soortenecht zijn. 

• Like 1