Jump to content

Saffraan kweken

Addie
 Share

Recommended Posts

@fre3ke, dat

1 uur terug, fre3ke zei:
13 uren geleden, HuubvG zei:

Wat nu, kan het mislukken

Ik denk het niet want je kan de bollen ook laten zitten.

schoot me even later ook te binnen. Vorig jaar heb ik ze ook laten zitten. Komt vast wel weer goed.

In een pot zetten nu, door Lia56, kan natuurlijk ook. Had ik ook niet aan gedacht. Leve het forum en het wijzer worden van elkaar.

En onder je pad is niet zo handig nee. Ik had ze vorige jaar gedeeltelijk onder de kruiptijm, die er overheen gegroeid was, maar daar kwamen enkele niet doorheen, die was ik kwijt: verrot. Toch wel moeilijk om een geschikte tussenteelt te vinden. Ik denk weer aan ijsbloemen, of zeeschuim, iets dat nog kan blijven staan als de bollen alweer opkomen. Tenzij je de bollen eruit haalt, dan moet de grond weer overhoop begin september.

• Like 1

• 4 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@Arja, had je ze opnieuw gepoot en zo ja, wanneer? Of laten zitten, ik kon het zo gauw niet terugvinden.

Ik heb ze 2, 3 september gepoot en de witte stengeltjes zitten nog 2 cm onder het maaiveld.

Even voorzichtig gekeken nu net, zowel in bak als grond.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Nu al in bloei, mooi!

Hier is het nog niet zover, maar ze komen eraan.

s1.jpg

En de allerkleinste bolletjes in een bak.

s2.jpg

Ik ben nog wel op zoek naar bodembedekker die de grond niet ondoordringbaar maakt met hun wortelgestel, opdat de saffraan er wel doorheen kan groeien elke keer weer. Ze kunnen/moeten dan wel in de grond blijven zitten.

Met kruiptijm gaat dat niet, de bollen sterven daaronder af. Misschien lukt het met de pratia en isotoma wel. Daar ga ik komende tijd mee experimenteren.

• Like 3

Die tijd moet ik denk ik ook nog eens halveren, de sprietjes krimpen enorm bij het drogen. 😆

20221012_181253.thumb.jpg.05443ca12ec6984539ace6b6b24895f4.jpg

Op de foto zie je het verschil tussen nieuwe en een paar dagen oude draadjes. 

• Like 1

Ze zijn toch boven gekomen, en ik heb nu ook bloemen. Ze blijken alleen midden in het pad te zitten, dus heel onhandig.

IMG_20221016_160530.thumb.jpg.1380c8240720990b49bfa8dd9ea06298.jpg

Ik had geprobeerd ze in augustus op te graven, maar toen kon ik ze niet terugvinden. Volgende zomer gaan ze er alsnog uit, en dan naar een nieuwe plek 

• Like 2

Op 2 september berichtte ik "saffraan alert, wordt nu tijd ...

Maar voor mezelf kwam het poten er een tijdje niet van.

Nog geen twee weken geleden eindelijk wel.

En vandaag:

20221018_saffraan.jpg

Er staan er ruim veertig. en derde van de bollen was vóór poten al uitgelopen, dus heel voorzicht gepoot.

Met de vrij hoge dag- en nachttemperaturen de komende twee weken gaat het nog goedkomen, denk ik.

Ze hebben wel een krom nekkie, door de lage stand van de zon.

• Like 5

1120183653         2022_teeltlijst (.xlsx)

Mooi!

Ik heb er vandaag eentje mogen oogsten. De allereerste van het jaar en de vroegste ooit. Geen idee waarom, maar ik kan altijd pas in het nieuwe jaar oogsten ipv rond okt zoals het hoort. Ik graag ze overigens nooit op. Gepoot is gepoot.

En hoe ruikt dat? Ongelooflijk, wat een kapitale oogst ligt daar!

Ik heb vorig jaar op 30 oktober in 'waar ruikt je huis nu naar' bericht dat mijn huis naar saffraan rook. De saffraan lag te drogen. Nu ook weer, het is dus wat eerder dan vorig jaar. De stampers liggen voor me op het bureau te drogen, luchtvochtigheid is 43 %. Temperatuur 21°. Licht van buiten.

Is dat wel de juiste manier van drogen? Of moet dat op een andere manier? Ik heb nu het idee dat de saffraan het aroma aan het afgeven is aan de lucht. Het blijft maar doorgaan, ik zit hier al een paar dagen te trippen van die geur haha.

• Like 2

Saffraan heeft wel een typische geur. Ruikt zoet, maar is het niet. Maar ik heb nooit grote hoeveelheden te drogen. Ik heb zo’n 200 bollen in de tuin, maar er zijn er nooit meer dan 8 tegelijk open geweest. Dus heel gefaseerd allemaal. Ik gebruik het ook niet vaak. Soms peertjes met saffraan. Soms in de risotto of paella of in een gebakje. Heel matig, want ben zunig

Haha maar denk idd dat er een kapitaal aan saffraan ligt in dat bakje. Zo heb ik ook een kapitaal aan okrabloemknopjes liggen. Het is maar net wat het je waard is uiteindelijk. Als je het nooit gebruikt, is het sowieso waardeloos.

• Like 3