Jump to content

1 jaar overslaan bemesting moestuin.

Gregorius

Recommended Posts

Wij zitten te denken om de bemesting volgend jaar over te slaan, (i.v.m. problemen met in maken van de sperziebonen (weck)). Heeft iemand ervaring met het overslaan van de bemesting van de moestuin, wat is het gevolg voor de opbrengst van de groenten, en het inmaken van groenten.

Gevolgen zijn niet groot hoor zeker als jaren steeds bemest is, je kunt bv ook een zak koemestkorrels kopen en meer gericht mest gaan geven na het planten, bv de groente die meer bemesting vragen en de rest gewoon overslaan.

Je kan ook mulchen of groenbemesting toepassen met plantengieren werken of net wat je wilt, maar in iedergeval meer gericht per gewas ipv alles

tegelijk er is nu eenmaal verschil in behoefte van mest per plant.

Players only love you when they're playing.

Het bed waar ik de bonen op ga kweken, mest ik nooit met stikstofhoudende stof. Hier reken ik het bloedmeel van ecostyle ook onder. Bonen maken zelf stikstof dus extra besmesting is eigenlijk "overvoering". Zoals Hansm schrijft om meer gericht per gewas te mesten, lijkt mij zeer doeltreffend. Koolplanten, sla, andijvie en prei kunnen als ze uitgepoot worden, een schepje extra krijgen.

Je kunt er ook voor kiezen , die groenten die je het meeste eet, meer te zaaien als je er de plaats voor hebt. Je kunt zo het mesten overslaan en hebt toch voldoende opbrengst.

Ik doe dat zo met sperziebonen en pluk ze ook nog eens erg jong; vinden we lekker

Ik heb ze niet geweckt maar ingevroren.

De oplossing is heel simpel, even een bodemtest laten doen en je weet precies waar je aan toe bent! In het voorjaar vaak gratis te doen bij een boerenbond bv. bij de intratuin volgens mij het jaar door, voor een tientje kun je dan een envelop halen en die weer inleveren. Voor een echt professionele bodemtest:

http://www.gaiabodem.nl/

Even a broken clock is right twice a day