Jump to content

Vlierbessen

jootje

Recommended Posts

Ik heb wat vragen over vlierbessen. Op vakantie ben ik ontzettend veel van deze struiken/bomen tegen gekomen,( in de vrije natuur) vol met mooie bessen. Mijn handen jeukten om zakken vol te proppen en mee te nemen om er sap enzo van te maken. Maar...klinkt ietwat truttig misschien, ik durfde niet. Zijn het wel de " goede" vlierbessen? Zijn er ook " foute" vlierbessen? Hoe herken ik een en ander? Is dus echt een geval van, wat de boer niet kent, dat durft ze niet!

Zijn er ook " foute" vlierbessen?

Fout in de zin van giftig/dodelijk e.d. dat geloof ik niet (maar wie weet?), fout in de zin van slechte smaak - dat denk ik wel. Of zoals de engelsen zeggen 'it's an acquired taste'. Ik heb me laatst ook weer laten verleiden en jam gemaakt - dat sap vind ik sowieso alleen te drinken met flink wat alcohol erin - en ik heb alle potjes weggegeven. Getsiederrie, ik vind er niets aan. Maar er zijn ook mensen die erbij zweren....

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Hey Jootje,

Toevallig zit ik nou ter plekke vlierbessen te rissen... ik hoop dat je ze kan zien: rode steeltjes, slappe trossen, die ook aan de struik lullig naar beneden hangen....

dscn7461.jpg

Maar ook bij de 'goeie' vlierbes moet je opletten: de onrijpe rode en groene bessen er uit vissen... De bessen moeten altijd gekookt worden voor gebruik, in verband met het giftige blauwzuur.

De 'foute' vlier is de kruidvlier... daar staan de trossen omhoog, strak en sterk... als je eenmaal het verschil hebt gezien, twijfel je nooit meer...

Edited by Guest