Jump to content

wegrottende courgette

Kamilla

Recommended Posts

Er staan 2 zelf opgekweekte courgetteplanten naast elkaar in de tuin. Ze zijn vanaf het begin op dezelfde manier behandeld en krijgen evenveel zon. De ene geeft regelmatig een courgette. Bij de andere plant worden de jonge courgettes aan de uiteinden geel en rot op het moment dat ze nog maar 10 tot 12 CM lang zijn. Volgroeien kunnen ze niet. Heeft iemand een idee wat daar de oorzaak van kan zijn?

Geen idee. Ik heb hetzelfde voor met twee patissons. De ene geeft patissons dat het geen naam heeft, de andere geeft massa's mannelijke bloemen en af en toe een vruchtje dat verpietert...

Samen gezaaid en opgekweekt, staan anderhalve meter van elkaar, evenveel zon en evenveel regen

Met courgettes ook al voorgehad dat ze niet uitgroeien, maar door zelf wat te helpen met de bestuiving, ging het toen beter. Misschien eens proberen of dat verschil uitmaakt?

De uiteinden gaan rotten als de courgette (vrouwlijke bloem) of patisson (teelt is hetzelfde) niet bevrucht is. Soms produceren planten overwegend mannelijke of vrouwelijke bloemen. Met twee planten naast elkaar heb je meer kans op bevruchting, maar het weer van de afelopen weken was natuurlijk niet best. Misschien eens proberen ze met de hand te bestuiven? Zie: https://www.moestuinforum.nl/bestuiven-cougettes-t2756.html Normaal gesproken doen de insecten dat voor je.

Het verhaal van Jorg is compleet nieuw voor mij. Ik dacht dat iedere ontluikende courgette per definitie voortkwam uit een bevruchting. Dus Claudia, we zullen het werk van de bijtjes over moeten nemen.

Heeft het zin om de mannelijke bloemen eruit te halen om de plant meer energie te laten geven aan de vrouwelijke? Of klinkt dit oneerbiedig?

:Ik dacht dat iedere ontluikende courgette per definitie voortkwam uit een bevruchting.
Het is zelfs zo dat er rassen bestaan (overigens niet alleen bij courgettes) waarvan de vruchten geheel volwaardig kunnen uitgroeien zonder dat er een bevruchting hoeft plaats te vinden. Zoiets noem je een parthenocarp ras . Het zijn in de tuinbouw ontwikkelde F1 hybriden waarvan de zaden ook via de gewone zaadhandel verkrijgbaar zijn.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ja, en als er per ongeluk toch een bevruchting plaats vindt dan worden de courgettes bitter. En ik me maar verwonderen waarom ik de laatste jaren in de supermarkt bijna altijd maar bittere courgettes krijg... Dat koop ik dus niet meer.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Het lijkt me dat je met die methode geen zaadgoed over kan houden voor het volgende jaar.
Klopt Kamilla maar dat is ook onbelangrijk. Het zijn sowieso hybrides en van hybrides kun je toch al geen zaden oogsten die planten opleveren met dezelfde eigenschappen als van de ouderplant. Verder heeft een vrucht van een parthenocarp ras nauwelijks volgroeide zaden en die zaden zijn , voor zover ik weet , ook nog eens onvruchtbaar .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --