Jump to content
Erny

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Recommended Posts

Wat is dit schattige onkruidje? Iemand een idee? Ik vind de rode blaadjes heel mooi.

IMG_20210330_133832.jpg

Dat was ook mijn idee.

De bloeiwijze en het blad.

Ik heb ook nog gezocht of ze net als winterpostelein kunnen verkleuren door de kou of door een gebrek maar niets gevonden.

Even proeven misschien?

(Op  eigen risico......)

Kleine veldkers kan ook paars gekleurd zijn dus zou kunnen

• Like 1

Ja, het is kleine veldkers denk ik, dank jullie. Ik had een blaadje geproefd maar het heeft niet dat scherpe van bijvoorbeeld tuinkers. Maar toch, in de determineren-video zag ik een jong plantje met ook rood blad en die ronde vlekken. Ik houd in de gaten of hij nog naar groen gaat verkleuren. 

Posted (edited)

@rorror

Betreft geur sierbes:

Geur komt als je de prachtige takken, in een vaas binnen zet. Doe je daarna niet meer 😅

Edited by Amrutten

Hallo, iemand een idee welke plant dit is? Het kan zijn dat ik dit als bol heb geplant maar ik kan het me niet herinneren...

Hij is vrij snel gegroeid.

Bedankt alvast

20210406_163343.jpg

Ja, dat denk ik ook @Tobias en @Amrutten, een scilla. Waarschijnlijk een Scilla Campanulata. 

Het zijn planten die makkelijk broedbolletjes maken waardoor ze zich snel vermeerderen, maar ook door zaad verspreiden ze zich makkelijk. Ze bloeien prachtig met trossen van hangende klokjes, blauw - wit - roze, in mei., als hyacinten waarvan de bloemen wat meer uit elkaar staan.

Het minpunt van de plant is dat de bloei kort duurt en dat het loof tijd nodig heeft om voedsel op te slaan voor volgend jaar. Je kijkt dus maar kort naar mooie bloemen, en je kijkt lang naar blad dat langzaam weg kwijnt.

De typisch Engelse 'woodland plants', de 'blue bells' , zijn ook scilla's. 

Laat je plantje staan @Tobias, en kijk hoe het gaat bloeien. Als je het mooi vind, dan kun je de plant bewaren. Wees dan voorbereid op spontane opkomst van het plantje overal in je tuin, over een paar jaar, door zaad en broedbolletjes. 👍

@Vinky

Bedankt, verspreidt dat zaad zich ook makkelijk, want ik weet vrij zeker dat ik dat niet gezaaid of geplant hebt en ook nergens anders in de tuin hebt staan.

Edit: Zou het niet alium globemaster kunnen zijn, want die moet wel nog ergens opkomen hopelijk?

Clematis.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.