Jump to content

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Erny
 Share

Recommended Posts

Aha. Gewoon zonder de mei.
Ik dacht ook dat een meiraap veel paarser is, maar had een vermoeden dat het zoiets moest zijn.

Super.
Dat moet ik dus gaan telen! Weet ik wat voor zaden ik moet gaan bekijken. Dank voor het meedenken.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ja die heb ik ook gevonden. €7 verzendkosten.
Heb ook een nl bedrijf. Daar moet je weer minimaal 5 stuks afnemen en ze leveren pas over minimaal 2 weken ivm bevoorrading. Grrrr. Altijd balen dit soort dingen.

Ja, het is niet zo'n hippe groente.

Misschien kun je aan een Belgische forummer vragen het naar je op te sturen. Hoewel, dan heb je ook twee keer portokosten. Tenzij die forummer het lokaal kan kopen. Gedoe...

Wat je ook kan doen is een andere soort raap uitproberen. De Bolster heeft een paar soorten. En volgens mij heb ik nog zaad liggen van Soester knolletjes, uit de ruildoos. Hebben? 

Misschien wil je dan ook wat Meiraapjes / Meiknolletjes - zaad @Mellie ?

Die kun je nu zaaien en dus redelijk klein oogsten. Groot is niet lekker bij deze raapjes.

Heb net een nieuw zakje van Van Der Wal binnen. De Platte Witte.

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/zaadgids-online/groentezaden-fijnzadig/rapen-of-knollen/platte-witte-mei

Edited by Erny
  • Like 1

• 1 month later...

Heeft iemand een idee watvoor Roos ik heb? Ooit gekregen en kortgeknipt tot op kniehoogte, dat jaar en het jaar ernaar hadden ze geen bloemen. Laatste 2 jaar heb ik alleen de uitgebloeide bloemen weggeknipt. Bloemen komen als trossen (3-5) bij elkaar en in het najaar komen er bottels aan. Kortknippen als een trosroos geeft dus dat jaar geen bloemen. Ik wil graag weten hoe ik ze wel moet snoeien want ik ben nu ook niet heel tevreden over de hoeveelheid bloemen. Ze bloeien wel heel lang door, regelmatig zitten er eind oktober/november nog bloemen aan.

IMG_20220321_142559.jpg

IMG_20220321_142639.jpg

IMG_20220321_142704.jpg

IMG_20220321_142739.jpg

c655ca2f04e86838fe4e54c572f5a1ab.jpg

451f534c4686ddf8aa2a66bf3d0185b6.jpg

Iemand enig idee wat dit is?
Heb dit 2 jaar geleden voor het eerst gespot in de tuin. De dochter vond het net kleine waterlelies en vond ze heel mooi. Blad is ook exact dat van een waterlelie, maar dan inie minie. Zijn allemaal bundeltjes blad en af en toe wat gele bloemetjes. Omdat ze ze zo leuk vond en ach, ik had er geen last van, heb ik ze laten staan. Hoe little did I know…. Het neemt nu de hele tuin over. Het komt overal op. Ben nu begonnen met de grote opruim. Maar nog best wat lastiger dan ik dacht.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik zag iets onkruidigs, maar bij het uitgraven bleek er een dik stuk wortel onder te zitten, waar de blaadjes aan ontspruiten. Ik herinner me geen aanplant op deze plek. Iemand een idee wat het is?

IMG_20220329_151351.thumb.jpg.6aaef94066612e34f65c785155325805.jpg

IMG_20220329_151341.thumb.jpg.8e1016ca67feffa1c064dc77e74f55d4.jpg

IMG_20220329_151324.thumb.jpg.7859f4d904a69142d3d555130cb44d53.jpg

Lijkt wel op schorseneren maar volgens mij moeten ze dan puntiger zijn en heb je dan minder blad als ze nog zo klein zijn. Lijkt er wel op, maar denk dat het wat anders is.

• Thanks 1

Klopt als een bus. Dank. Hier stonden ooit schorseneren, en eentje kwam ieder jaar weer terug. Vorig jaar heb ik geprobeerd hem uit de grond te halen. Blijkbaar is er toch een stuk blijven zitten.

Edited by fre3ke
  • Like 1

• 2 weeks later...

Het staat in de kruidentuin, maar er zijn wat naambordjes aan de wandel gegaan. Het is meerjarig, kwam dit voorjaar gewoon weer terug. Het ruikt en smaakt een beetje fris/zoetig, ergens tussen venkel en munt in, ik kan het totaal niet plaatsen. Iemand enig idee wat het is?

20220413_132817.thumb.jpg.4856aa829820fab10d177c8a7bd88d61.jpg

• Like 1