Jump to content

Het grote kiwibessen topic


Jooze
 Share

Recommended Posts

De katten uit de hele buurt weten mijn Siberische kiwibesplanten alweer goed te vinden. De planten beginnen nu uit te lopen, dat ruikt vast heel aantrekkelijk. Of je heel blij moet zijn met de aantrekkingskracht op katten is de vraag, de katten slopen takjes en blad waar ze bij kunnen ook gerust. Ik heb daarom gaas rondom de stammetjes staan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ik wil graag mijn kiwibes (issai) tegen de schutting laten groeien in de volgende vorm (plaatje). volgens mij is dit het beste om veel kiwibessen te krijgen. Ik vroeg me af hoe ik zo efficiënt mogelijk de plant kan laten groeien.

 

Nu lopen er bijvoorbeeld meerdere takjes met blad uit (andere plaatje). Is het dan verstandig om alle uitlopende takjes af te knippen en slechts 1 hoofdtak naar boven te laten gaan? Of maakt het eigenlijk niet uit als er meerdere takken groeien, ik zou natuurlijk ook in de herfst alles kunnen snoeien op 1 tak na.

 

 

IMG_20210403_165601~2.jpg

IMG_20210403_170029.jpg

Edited by Robinvijg
Link to comment
Share on other sites

De gekozen kerstboomvorm is voor kiwibes niet zo geschikt. Wil je veel oogst, dan maak je best een of evt. 2 stammen ZONDER zijtakken en op de gwenste hoogte (rond de 2.oo meter) een soort parasolvorm of dakvorm Daarin komen de vruchten die je dan boven je hoofd plukt. In het door jou gekozen model, als je de plant al in die vorm geduwd zou krijgen, zullen alle zijtakken nauwelijks of geen vruchten dragen behalve de bovenste. Daarop vormen zich de vruchtloten, Reken dat die dak- of parasoltakken jaarlijks gemakkelijk 3 meter uitgroeien...vaak op meerdere punten. De gekozen plek lijkt me veel te smal dus bovendien.Zo eenschot is 1,80 breed...je hebt er aan elke kant van de plant zeker 1,5 nodig...nog beter 2. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Zit er dan erg veel verschil tussen de parasol vorm en de leiboom/kerstboom vorm?

Ik las in deze link die al een keer eerder op dit forum voorbij kwam dat leiboom vorm ook prima zou kunnen.

https://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/kiwibes.php

 

De kiwibes zou eventueel wel nog een heel stuk naar naar rechts kunnen groeien via de bovenkant van de schutting als hij echt zo groeikrachtig blijkt

Link to comment
Share on other sites

Je hebt het verkeerd geïnterpreteerd. De kerstboomvorm is van bovenaf gezien. Dus geen kerstboom.

Je kan de tweede leivorm kiezen, meerdere verticale gesteltakken.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Weknow, denk je dat een Ken's Red en Weiki man op een bouwhek als leivorm dan ook niet zo'n slim plan is? Waarbij de Ken's Red 2/3 tot 3/4 van het bouwhek als ruimte krijgt en de Weiki man meer als kolom een smaller stuk van het hek mag begroeien zodat deze wel voldoende stuifmeel maakt voor de bestuiving. Parasol of dakvorm gaat mij helaas niet lukken op de moestuin. Het bouwhek is een normaal bouwhek van 3,40m breed en +/- 2,00m hoog.

Link to comment
Share on other sites

@tielse flipje dat ziet er netjes uit! Hoeveel oogst had je vorig jaar?

 

@Robinvijg Vorig jaar was mijn kiwibes zo groot als de jouwe, dan kan je zien hoe snel deze groeit(zelfs in pot). En dan is deze hoe je hem nu ziet ook hevig gesnoeid. Hele berg slierten van een meter of langer weggenomen. 

Ik heb hem gewoon laten gaan, achteraf niet de mooiste keuze.

 

Ik had misschien beter 1 hoofdtak met zijtakjes kunnen maken? Het rond gaan om de bambi ziet er denk ik over een paar jaar veel minder mooi uit, dan een recht omhoog geleide stan met zijtakjes? 

Misschien kan ik beter de middelste groei wegknippen, dit jaar recht omhoog leiden en dan zijtakken. En dan jaar erna de buitenste wat omhoog gegroeid is wegnemen? 

Dit omdat ik natuurlijk wel bessen wil dit jaar. 

DSC_0220.JPG

Link to comment
Share on other sites

Geen oogst, bevroren ondanks afdekken. De oogst is voor mij ook niet zo van belang, het is meer een experiment met geleide groei in een plat vlak.

Het wikkelen rondom de steun is niet aan te raden in verband met de groei in de dikte van de kiwibes.

Link to comment
Share on other sites

10 uren geleden, Robinvijg zei:

Zit er dan erg veel verschil tussen de parasol vorm en de leiboom/kerstboom vorm?

Zoals Fre3ke al aangeeft neem je de pergolavorm-beschrijving over tegen een muur, maar je moet er van bovenaf naar kijken hoe daar geleid wordt. Dat staat op die tekeningen ook wat onduidelijk op de website van de proeftuin. Er zijn in Vlaanderen enkele grotere professionele telers die overal die vorm toepassen omdat het het meeste efficient (minder werk, machinaal te onderhouden en meeste opbrengst) werkt. Als ik me niet vergis staat die pergolavorm ook niet in de proeftuin in Zomergem. 

 

Zelf heb ik die vorm ook niet voor mijn planten:

De meeste rassen (ik heb er 8 of 9 staan) gebruik ik langs het gaaswerk rondom mijn moestuin aan huis waarbovenlangs ik met lange en dikkere bamboestokken een raamwerk gemaakt heb. Op ca. 1,70 en op ca. 2,00 meter lopen er horizontale bamboe verbindingen waarlangs de vruchtdragende twijgen geleid zijn. Dat is dus een leivorm waarbij ik de scheutjes waaraan de vruchten komen vrij kort hou en ieder winter terugsnoei op 2 a 3 knoppen. 

 

Alleen de Issai, 2 stuks, die heel veel kleiner blijft en veel minder groeit, staat bij mij aan 2 zijden van een rozenboog van een 30 cm. breed en een 2,00 meter hoog en ik schat ca. 1,20 tussen de poten. Daar komen de vruchttakjes van laag naar hoog op het stukje van 30 cm breed op 4 etages en bovenin de boog. Ook die houd ik kort en snoei ik elke winter op 2 of 3 knoppen (en moet ik ook uitdunnen om een te grote wirwar te voorkomen). Dat lijkt dus wat meer op de paalcultuur die als 3e methode wordt beschreven. 

 

Gedurende het seizoen is het toch een keer of 4 nodig op meterslange nieuwe scheuten die alle kanten opspringen weg te snoeien. Los van dat ze echt in de weg zitten hebben die scheuten de neiging om overal in te groeien en te slingeren...als je ze niet weghaalt loop je kans dat plant zichzelf wurgt. 

6 uren geleden, Stan W zei:

Hoi Weknow, denk je dat een Ken's Red en Weiki man op een bouwhek als leivorm dan ook niet zo'n slim plan is? Waarbij de Ken's Red 2/3 tot 3/4 van het bouwhek als ruimte krijgt en de Weiki man meer als kolom een smaller stuk van het hek mag begroeien zodat deze wel voldoende stuifmeel maakt voor de bestuiving.

Zo te lezen lijkt dat veel op hoe mijn planten groeien. Tussen de planten is telkens ca. 2,50 meter zodat ze ongeveer 1,50 met dubbele lopers naar links en naar rechts kunnen groeien. 

 

Mijn mannelijke plant hou ik laag en ik heb er een vrouwtje ingeent (oculatie) op ca. 1,20 hoogte dat ik mee leid in de bamboeconstructie zoals boven beschreven. Het mannetje hoeft maar te bloeien en kan tot wel een meter of 10 bestuiven door insecten. Dat hoeft geen grote plant te worden. In navolging van wat ik weer in de Proeftuin zag ben ik nu nog een 2e mannetje in een pot van ca. 60 liter aan het kweken dat kan dienen als een mobiele bestuiver. Ik kan die zetten aansluitend waar een vrouwtje m.i. wat bestuivingshulp kan gebruiken en na de bloei verhuizen naar een achteraf-plekje. De moestuin waar ze staan is een 180 m2 en ik wil er veel...dus proberen om de beperkte ruimte slim te gebruiken daar. 😉 

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Op 4-4-2021 om 11:05, Robinvijg zei:

Zit er dan erg veel verschil tussen de parasol vorm en de leiboom/kerstboom vorm?

Ja, er zit veel verschil in.

Ik heb hier op de onderste uitlopers van een volgroeide plant ongeveer 200-300 gram aan bessen. De bovenste uitlopers moet ik stutten want daar hangt makkelijk 4-5 kg aan

Groetjes,

Bram

Link to comment
Share on other sites

Op 4-4-2021 om 19:51, tielse flipje zei:

Het wikkelen rondom de steun is niet aan te raden in verband met de groei in de dikte van de kiwibes.

Een kiwibes die zich wikkelt wordt in de groei geremd. Wil je meer groei om hem bijvoorbeeld de hoogte in te krijgen dan kan je hem beter opbinden en niet laten wikkelen

Groetjes,

Bram

Link to comment
Share on other sites

@Weknow

Mooi, dan ga ik het gewoon zo uitvoeren als gepland. Bedankt voor het advies Weknow. Ik las dat de jonge scheuten en/of planten wel gevoelig zijn voor de vorst, dus denk dat het beter is om het paartje kiwibessen pas eind april/begin mei uit te planten?

Link to comment
Share on other sites

Je kunt een jaar hebben dat de jonge bladeren zwart worden...Issaii is wat gevoeliger.

 

Mijn struiken zijn nu mooi aan het uitlopen. Zelfs tussen de hagelbuien van al de hele middag staan ze nog mooi. Zal wel meevallen met een beetje nachtvorst. 

Als het weer volgende week bijtrekt kun je zeker planten. Ze wortelen breed en ondiep...dus een lekker laagje mulch (ik gebruik hakselhout of gecomposteerde bladeren) vinden ze erg fijn. Reken wel op een jaar of 3 a 4 voor ze gaan dragen en eerste jaar weinig groei te verwachten.

  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik heb een vraag over de Siberische kiwibes, de actinidia kolomikta. Ik heb een rijtje van ongeveer 7 stuks waarvan de meeste zelfbestuivende, en 2 vrouwelijke en 1 mannelijke. De mannelijke is blijkbaar overleden. Kunnen de zelfbestuivende de bestuiving nu op zich nemen, of kan ik beter weer een man terugzetten?

 

Ik heb wel eens gelezen, misschien op dit forum, dat zelfbestuivend tegen kan vallen bij kolomikta. De zelfbestuivende zijn Annikki en Dr. Szymanowski. Van die laatste had ik 1 plant te veel besteld dus die zou ik kunnen neerzetten als er geen man meer nodig is. 

 

 

 

 

Edited by fre3ke
Link to comment
Share on other sites

Zelfbestuivendheid is vooral een probleem bij gewone Kiwi Fre3ke!  De cultivar Jenny is daar zeer berucht om.   

 

Bij gewone kiwibes (Issai, en 2 andere cultivars) speelt dat probleem niet. 

 

Dr Szymanowski wordt in de kiwibesbijbel die ik had, omschreven als redelijk goed zelfbestuivend.  Maar omdat ik ook een hele sterke man had (een Belgische selectie van Dhr de Kezel) kan ik niet weten hoe goed Dr S is om zuivere vrouwtjes te bestuiven.   Als je durft te enten of te stekken ben ik bereid hout van mijn overblijvende man (Adam) te nemen.   Mijn andere 8 meer speciale Sib kiwibessen uit o.a. het Arboreatum te Kaunas (Litouwen) zijn door verwaarlozing op 1 na kassiewijlen. 

Link to comment
Share on other sites

Dank voor het aanbod @Goldfish, maar ik heb zelf nog een Adam staan. In een ander rijtje, naast 2x Dr. Szymanowski. Ik had hem daar gezet omdat ik dus dacht dat dat zelfbestuiven een beetje kan tegenvallen. Maar als Dr. S zichzelf goed zelfbestuift, dan kan ik de Adam daar weghalen in de herfst/winter, en op die plaats de extra Dr. S zetten. Ook deze Adam is trouwens bijna dood, maar het lijkt erop dat één knop toch nog gaat uitlopen. Als deze het niet redt, probeer ik volgend jaar misschien het stekhout, of ik ga voor het eerst van mijn leven enten want dat is inderdaad een goede oplossing voor bestuiving. 

Link to comment
Share on other sites

Hoi allemaal, ik heb in mei 2016 2 kiwibessen geplant tegen een oostmuur: De Scarlet  Septrmber Mirzan en een Weiki. Qua takken en blad groeit ie goed. Maar tot op heden geen enkele bloem in beide planten gehad. Wel dopluis. Vorig jaar uren erin gestoken om ze allemaal weg te plukken. En ik heb ergens in 2018 te laat gesnoeid waardoor hij hing bloeden. 

 

Blad genoeg, maar bloemen dus niet. Weet iemand of die er ooit nog gaan komen?

Link to comment
Share on other sites

Kiwibessen zijn extreem gevoelig voor late nachtvorst (nachtvorst in april/mei). Het kan zijn dat de minuscule bloemknoppen (verscholen in de bladknop) zijn geraakt door de late nachtvorst. Ze komen dan doorgaans niet meer uit, heel soms zie je later nog een spaarzaam bloemetje verschijnen. Wij hebben nu al een aantal jaren achtereen last van late nachtvorst. Als die late nachtvorst een jaarlijks terugkerend fenomeen is dan zijn kiwibessen niet geschikt voor ons klimaat. Het beste plant je kiwibessen op een koele, niet al te donkere standplaats. Ze lopen dan hopelijk wat later uit waardoor ze misschien minder last van late nachtvorst hebben.

Link to comment
Share on other sites

Hm.....hier toch heel andere ervaringen dan Brabantse Tuinprins blijkbaar heeft. 

 

- Inderdaad kan het vijf jaar of zelfs langer duren voordat een kiwibes gaat bloeien, na aanplant. (Dit is de belangrijkste verklaring voor dat weinig agrariers de stap naar commerciele kiwibessenteelt gezet hebben....grote investering en lang wachten op eerste oogst.....hoe dat economisch te overbruggen?) Issai is hierop een uitzondering, bloeit vaak al jaar na aanplant. 

 

- Ik heb intussen 12 planten staan en hoewel het aan de kust misschien ietsje milder is dan in Brabant, is dat geen enorm verschil. Als na een aantal jaren de planten inderdaad gaan bloeien en worden bestoven dan dragen ze hier ook zo goed als jaarlijks en ook ieder jaar beter. Dat bladeren bevriezen (of door koude uitdrogende wind) zwart worden herken ik......maar dan toch gewoon bloei ELK JAAR en vruchten vanaf dan. Zelfs de Issai die duidelijk een stuk gevoeliger lijkt voor vorst heeft mij sinds 6 jaar nog nooit geen fruit gegeven. Intussen ook 4 andere rassen die bestuiving nodig hebben van een mannetje die nooit gemankeerd hebben sinds de eerste bloei. Een struik heb ik afgelopen winter opgeruimd...die bloeide al 4 jaar op rij goed als vrouwtje maar gaf nooit vruchten.... De andere planten zijn nog jonger....staan 1, 2 of 3 jaar...dus daar is zeker geen bloei nog van te verwachten.  

 

Mijn conclusie is dus dat kiwibessen aanplanten geduld vraagt, maar ook dat late nachtvorst nooit een echt probleem is geweest. Bloei is pas eind mei en ook dit jaar ben ik volstrekt niet bang dat bloemen bevroren gaan zijn, hoewel hier afgelopen 2 weken toch zeker al 5 nachten onder de 0 graden kwamen. Dat je minstens 5 jaar moet wachten op eerste bloei en soms nog enkele jaren langer lijkt me de gewone verklaring.

 

Overigens snoei ik gedurende  het hele groeiseizoen bij en hou de twijgen die te lang worden een keer of 4 a 5 bij. In het late najaar of begin winter snoei ik alles terug en alle vruchthout op 2 a 3 knoppen hooguit. Ik heb nooit enig probleem gehad met bloeden van een kiwibes....hoewel ik niet bepaald terughoudend ben met ze in toom te houden. Je weet toch dat vruchthout vooral ontstaat aan liggende takken van het gestel die op enige hoogte groeien...dat zijn ook de twijgen die ik steeds terugzet op enkele knoppen en om de paar jaar verjong. 

 

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Aan de kust in Zeeland is een totaal andere wereld dan in Midden Brabant op zandgrond.  Hier zijn de afgelopen drie jaar de kiwibessen bevroren. In Duitsland idem dito (lees de ervaringen op het Duitse tuinforum Garten-pur). Twee weken geleden hadden wij hier -4 graden op neushoogte, net toen de kiwibessen aan het uitlopen waren. Dat is ze niet goed bevallen: ontluikende bladeren zwart.  Naast Actinidia arguta soorten hebben ik ook nog Actinidia kolomikta soorten staan. Deze zijn net zo gevoelig voor late nachtvorst als Actinidia arguta.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de reacties. Ik laat ze dan maar gewoon staan, misschien dat ze dan toch binnen nu en een paar jaar ineens gaan bloeien. De rode bladstelen icm de groene blaadjes is ook heel mooi.

 

Een paar blaadjes hebben een klein zwart randje van de vorst. Geen hele plant vol zwarte bladeren. Hij was amper uitgelopen. Ik heb oprecht geen idee hoe een bloemknop eruit ziet, dus ik weet niet of die bevroren zijn. 

Link to comment
Share on other sites

Astrid13, het zou kunnen dat het  feit dat jouw kiwibessen niet bloeien meer te maken heeft met hoe ze geleid en gesnoeid zijn, dan met nachtvorst.  Bij mij in de buurt staat er ook een die al zeker meer dan zes jaar oud is en nooit bloeit. Deze is verticaal geleid en wordt rigoreus kort gehouden, met als gevolg elk jaar krachtige nieuwe scheuten en nooit bloei.

Link to comment
Share on other sites

Ze bloeien op 2jarige takken, maar het duurt ook wel even. Zes jaar is vrij normaal om te wachten. Verder bevriezen de uitlopende knoppen gemakkelijk en dan krijg je dat jaar geen bloemen meer. Op het platteland is oogst niet snel te verwachten, tenzij je kunstmaatregelen neemt. Tot nu toe heb ik nog uitloop met knoppen die goed zijn, maar het duurt nog wel even en meestal krijgen we nog wel een goede nachtvorst voor ijsheiligen. 

Link to comment
Share on other sites

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum.

 

Eind maart heb ik mijn eerste kiwibes gekregen. Hij groeit behoorlijk hard. Ik zie (met name dat bovenste stukje) met de dag groeien.

 

Ik heb niet eerder een kiwibes gehad dus tips zijn welkom.

Hij staat overigens in een pot en krijgt elke dag zeker 5 uur zon.

 

20210430_184958.jpg

20210430_184948.jpg

20210430_184942.jpg

Edited by Samantha05
Verkeerde foto toegevoegd
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...