Jump to content

Het grote kiwibessen topic

Jooze
 Share

Recommended Posts

hallo

is er hier al iemand die de vitikiwi heeft kunnen proeven uit eigen tuin

ben toch wel zeer benieuwd welke beter is issai of vitikiwi

en is de gewone kiwi man atlas ook geschikt als bestuiver voor de vrouwelijke kiwibessen?

groet john

• 5 months later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Vind het wat optimistisch, Goldfish. Hoewel het natuurlijk aan de grootte en leeftijd van de gekochte plant ligt. Ik heb 4 Issai's staan uit diverse bronnen, waarvan een verplante grote struik, 2 in hun 4e jaar hier en 1 in het 3e seizoen. (Telkens geplant in het najaar, de 4e jaars zijn dus geplant in oktober en november 2012) ) Het 3e jaar na aanplant had 1 jonge plant ongeveer 5 bloemetjes en 1 vruchtje. De rest nog niets in jaar 3. Nu in het vierde jaar hebben er 2 een 50 a 80 -tal bloemen op dit moment. Overigens is de nu 3 jarige aanzienlijk forser en grootbladiger en meer rood in nerven dan de andere 3....ik twijfel dus of het wel een Issai is. Afgelopen najaar nog 4 andere soorten geplant, die harder en mooier (voller, makkelijker, frisser groen) groeien dan de Issai's, maar ze worden natuurlijk ook forser.

P.S. De 3 Siberische kiwibessen die ik van je overnam staan nu in het bos, vrij schaduwrijk en staan er - ondanks de droogte - prachtig op!

Had ze eerst in mijn tuin willen zetten, maar in het bos zijn er geen katten, dus dat is veiliger....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Fijn dat de Siberische variant het gelijk goed doet!

Elke plant is anders inderdaad zoals je terecht constateert maar mijn ervaring bevestigt tot nu toe de boekenwijsheid.

Mijn Issai staat sinds voorjaar 2013 in volle grond en had in 2014 iets van 20 bessen gegeven ware het niet dat de plant in Juli door stress alles liet vallen. Dit jaar heb ik zeker 100 bessen in wording.

IMG-20150611-WA00055782143448522197821512929894.jpeg

Mijn Vitikiwi ® -een doorontwikkelde Issai- staat sinds april 2015 in een grote pot en geeft deze zomer al 10 besjes.

Daar tegen laten mijn drie vier meter hoge gewone kiwibessen (april 2012) het nog afweten qua bloemvorming. Alleen t mannetje heeft nu voor het eerst een schamele twintig bloemetjes gemaakt.

Mijn kiwibes gaf het eerste jaar dat ik hem plantte al vruchten (bij een tuincentrum gekocht) het jaar erop niets.

Dit jaar zit hij vol met bloemen en ook die ik van Willy heb gekregen op de MTFD zit vol met bloemen, maar de bloemen zijn deze week pas open gegaan.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Najaar of evt. vroege winter, Jens, als ze blad verloren heeft en de struik in rust gaat. Na planten maakt ze al vast nieuwe wortels en is ze al gesetteld voordat ze weer begint te groeien in maart/april.

Heeft deze plant dan geen last van eventuele vroege vorst? want ik had ergens gelezen dat je aalbessen, kruisbessen,... best wat vroeger kunt planten zodat ze last zouden hebben van de vorst. Geldt dit dan niet voor de kiwibes?

De kiwibes is kwetsbaar voor late nachtvorst. Zowel de jonge blaadjes als ook de bloesem (een half uurtje -0.5c is al dodelijk voor de bloemen). Dat is de reden dat mocht iemand in mrt/april een plant nog in een pot hebben, hij dan beter kan wachten tot half mei met uitplanten. Maar eind sep/okt/november is het beste om de reden die Weknow hierboven vertelt.

In de proeftuin raadde men oktober - maart aan om ze te planten. Ik heb mijn 2 kiwibessen vorig jaar pas eind maart in de grond gestoken en zijn dat jaar nog ongeveer 2 meter geworden. Ondertussen staan beiden al hoger dan 3 meter (zijn in de winter nog gesnoeid geweest). Vorig jaar had ik uiteindelijk 1 vruchtje dat ik waarschijnlijk te vroeg geprobeerd heb want het was nog niet volledig rijp. Nu hangen er al redelijk wat vruchten aan, de bijen hebben goed werk geleverd

Ik had toen ( en nu ook weer bij de nieuwe groei) enkele bladeren met wat zwarte randen, volgens de kweker was dit windschade. Kan wel kloppen want er zit hier redelijk veel wind.

Jens schreef:

Heeft deze plant dan geen last van eventuele vroege vorst? want ik had ergens gelezen dat je aalbessen, kruisbessen,... best wat vroeger kunt planten zodat ze last zouden hebben van de vorst. Geldt dit dan niet voor de kiwibes?

Niet direct last van een zeer lage temperatuur op zich, daar kunnen die bessen e.d. wel tegen. Het probleem kan zijn dat een plant die nog niet goed in de grond wortelt bij (koude) oosten en noordenwind uitdroogt (en zo kwetsbaar wordt voor zware vorst) en het loodje legt. Een gekend verschijnsel bij nieuwe aanplant van allerlei struiken en bomen. Door al in het late najaar te planten, wil je dat de plant nog een aantal weken alvast goede wortels maakt om daarmee de eerste winter sterker door te komen. In november of zo kan het wel 's nachts wat vriezen, maar niet lange tijd en nog niet zo hard....in die tijd groeit de plant ondergronds nog volop.

In de koude winter van enkele jaren terug, doorstonden de meeste planten de heel lage temperaturen van januari en februari wel, maar toen het eind maart tot half april guur en droog was met matige vorst, zijn er heel wat gesneuveld. (ook verhalen hiervan op dit forum).

Bedankt allemaal voor de antwoorden, het is nu duidelijk. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik er wil planten maar als ik het doe zal ik het waarschijnlijk in september of oktober doen.

grts jens

• 1 month later...
Dachtvdat de kiwibes juist veel warmte en zon nodig heeft?

Zoals je zelf al merkte: Niet echt een "druivenplek". Half zonnig voldoet beter...hebben zeker wat zon nodig om te rijpen voor de winter, maar een oostmuur of westmuur voldoen beter, of wat beschut - uit de koudste wind - gewoon in de tuin.

De Siberische kiwibes-soorten kunnen zelfs toe met bos-omstandigheden...enkele uurtjes zon per dag is eigenlijk al de max voor die soortjes.

Bij een hittegolf eventueel wat vitrage helpt wel tegen brand. De directe zon is het grote probleem, niet zozeer de warmte dan.

• 8 months later...

Ik heb een vraag over de Kolomikta.

Mijn Adam lijkt het niet gered te hebben, maar de andere 2 wel. Zou een Kolomikta van het tuincentrum ook volstaan ter vervanging van Adam?

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

@ Deborah, Je bedoelt dan waarschijnlijk een Act. Kolomikta die als "sierkiwi" verkocht wordt. Ik denk dat dit misschien het zou kunnen lukken ook al worden deze eerder voor de mooie verkleuring geselecteerd dan voor de kwaliteit van het stuifmeel. Dat in tegenstelling tot Adam of de beste mannelijke bestuiver Vladdy.

Ik zou beide via afleggers kunnen proberen te vermeerderen voor je (stekken gaat nu niet) voor de MTFD van dit najaar, maar wil je dit jaar bessen hebben dan zou ik gewoon weer een Adam online bestellen bij de adressen die jij al kent. De vraag daarbij is wel of ie in jaar nul van aanplant zal willen bloeien.

Maar wellicht heb je mazzel en vormt Dr. Szymanovski genoeg fertiel stuifmeel voor beide overgebleven planten.

Om dat de vraag over een kiwibes gaat plaats ik hem maar hier.

Ik heb een kiwibes staan (vitikiwi) die vorig jaar netjes tot bovenop de pergola is gegroeid. Het is een enkele stengel zonder zijvertakkingen. Bovenop de pergola heb ik meerdere goede knoppen die uitlopen. Echter aan de opgaande stam beginnen nu ook volop scheuten op uit te lopen. Ik wil de kiwibes op een pergola systeem kweken dus dat betekend aan de stam geen zijtaken. Is het nu verstandig om de uitlopers op de stam eraf te halen of is het beter om die nog even te laten zitten als een soort saptrekkers?

Ik wil voorkomen namelijk dat de groei helemaal stil valt als ik de stam leeg haalt.

Groetjes,

Bram

• Goldfish changed the title to Het grote kiwibessen topic