Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

welk grondmengsel / bemesting voor tomaten in potten - buiten in de open lucht

ijsselg

Recommended Posts

Het seizoen 2021 komt er aan.  Omdat al mijn tomaten (volle grond) eind augustus al gesneuveld zijn door ziektes (aardappelziekte, kurkwortels) wil ik het dit jaar beter aanpakken. Om te beginnen in emmers van 20 liter met flinke tussenruimte om te drogen.  Mijn eerste vraag is welk grondmengsel doe ik in de emmers.  En hoe vaak bemest ik waarmee? Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie. 

Je kan niet vroeg genoeg beginnen. 😉

20L moet wel genoeg zijn.

Ik had ze dit jaar met succes in gaten in de grond gevuld met zelfgemaakte compost.

Bijmesten hoeft dan niet. Je zou een lading kunnen halen op de gratis compostdag in je gemeente.

In Apeldoorn zijn ze daar gul mee: https://indebuurt.nl/apeldoorn/acties/topactie-hier-in-apeldoorn-haal-je-dit-weekend-gratis-compost-op~70797/

Wel hopen dat het in 2021 door gaat.

Wil je phytophthora bij je tomaten voorkomen zet ze dan droog onder een afdakje.

Edited by Patrijs

Aardappelziekte maakt geen onderscheid tussen potten of volle grond, kurkwortel komt als je altijd op dezelfde plaats moet zetten maar bij jou is het buiten dus kan je wisselen? . Hou er rekening mee als je in pot kweekt dat je meer moet water geven en alles iets delicater wordt.  Een andere optie voor kurkwortel is enten ( populaire rassen zijn online te koop) of de grond ruim uitgraven en nieuwe voorzien.  Ik moet @Patrijs volgen en beter investeren in afdakje dan kweken in potten.