Jump to content

Winterajuin geplant

Borsalino

Recommended Posts

Ik ga ze ook poten, zodra ik het veldje een beetje kweek-gras-wortel-vrij heb.

Ik zit op zandgrond, mooi waterdoorlatend zoals de uitjes graag willen in de winter. Maar waar kan ik de grond nog mee verbeteren voor ze er in gaan? Ik werk liever niet met patentkali, kan er gewoon wat compost of mest bij? Niet teveel toch?

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Geen mest bij de uien. Trekt de uienvlieg aan. Tenminste... in elk geval in de zomer. In de winter durf ik dat niet zeker te zeggen.

Ik had dit jaar prachtige uien zonder mest. Wel 1 x licht patentkali gestrooid. Weet niet of dit invloed heeft gehad of niet. Het ging toch al goed met de uien.

As van onbehandeld hout heeft toch het zelfde nut als patentkali? Ik heb hier nog een hele zak van de openhaard staan. En is het erg als er het jaar ervoor paardenmest heeft gelegen? er licht nu nog 1 a 2 cm verteerde mest(dus compost achtig) op de grond.

@Margareth

Ik heb ze bij zaadhandelvanderwal.nl besteld, goedkoop en goede kwaliteit.

Dit vond ik:

Met houtas is het mogelijk dat je een tè hoge concentratie - het is ook nooit goed.... - mineralen in de grond krijgt. Dat is met stalmest haast onmogelijk. Houtas moet dus met terughoudendheid worden gestrooid. De maximale dosis van 15 kg / are is een gegeven. (Een are = 100 m2.) In onze moestuin zijn de bedden ca. 7½ m2. Dit betekent 1 kg as per bed.

De half gevulde cementemmer op de foto bevat ca. 1,8 kg as.

Wortelgroenten

Wortelgroenten, ui en andere knolgewassen, zoals aardappel, houden van kalium. Strooi houtas dus op deze bedden.

Nou, ze staan er in hoor. Wat een gepiel toch altijd, ik moet nodig iets fröbelen om makkelijker een reeks gaatjes in de gront te prikken. Op de juiste afstand enzo... Ik had natuurlijk een touwtje kunnen spannen, maar daar had ik geen zin in

Nu is alles lekker schots en scheef.

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

kun je die winteruien gewoon als plantjes kopen? ik heb ze gezaaid ze komen nu net boven.

Je kunt beter plantuitjes kopen Rommert. Met dat zaaisel komt het wel goed (te vroeg zaaien is namelijk ook niet goed). Beste tijd om te zaaien is 15 en 25 augustus. Probeer volgend jaar gelijk in de volle grond te zaaien, op jou grond kun je de methode van frans eens proberen: het zaad laten kiemen in vochtig zand en zodra de kiempjes zcihtbaar zijn verdelen in de volle grond.

heb ze vorig jaar gezaaid ging uitstekend had toen wel een tunneltje van plastic eromheen want ze stonden in de volle wind. en nu heb ik ze in de kas is wat zware grond door al dat regen (kas is nogal lek ) maar die komen straks ook wel boven want hij is nu voor de zoveelste keer gemaakt.

• 2 weeks later...