Borsalino Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Gisteren winterui gekocht Radar en meteen stukje omgespit en uitgeplant op ruime afstand om er nog degelijk tussen kunnen te schoffelen.Rijtjes op 40 cm en met de preiplanter van 12.5 gaatjes gedrukt en om en om dus op 25 geplant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margareth Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 waar koop je die plantuien eigenlijk? ik heb tot nu toe alleen internetopties gezien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Ik ga ze ook poten, zodra ik het veldje een beetje kweek-gras-wortel-vrij heb. Ik zit op zandgrond, mooi waterdoorlatend zoals de uitjes graag willen in de winter. Maar waar kan ik de grond nog mee verbeteren voor ze er in gaan? Ik werk liever niet met patentkali, kan er gewoon wat compost of mest bij? Niet teveel toch? Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Geen mest bij de uien. Trekt de uienvlieg aan. Tenminste... in elk geval in de zomer. In de winter durf ik dat niet zeker te zeggen. Ik had dit jaar prachtige uien zonder mest. Wel 1 x licht patentkali gestrooid. Weet niet of dit invloed heeft gehad of niet. Het ging toch al goed met de uien. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 As van onbehandeld hout heeft toch het zelfde nut als patentkali? Ik heb hier nog een hele zak van de openhaard staan. En is het erg als er het jaar ervoor paardenmest heeft gelegen? er licht nu nog 1 a 2 cm verteerde mest(dus compost achtig) op de grond. @Margareth Ik heb ze bij zaadhandelvanderwal.nl besteld, goedkoop en goede kwaliteit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 As van onbehandeld hout heeft toch het zelfde nut als patentkali? Oh? Dat zou ik wel zeker willen weten ja Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 ik heb het ergens gelezen dus ik ga even op google zoeku of ik het terug kan vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Dit vond ik: Met houtas is het mogelijk dat je een tè hoge concentratie - het is ook nooit goed.... - mineralen in de grond krijgt. Dat is met stalmest haast onmogelijk. Houtas moet dus met terughoudendheid worden gestrooid. De maximale dosis van 15 kg / are is een gegeven. (Een are = 100 m2.) In onze moestuin zijn de bedden ca. 7½ m2. Dit betekent 1 kg as per bed. De half gevulde cementemmer op de foto bevat ca. 1,8 kg as. WortelgroentenWortelgroenten, ui en andere knolgewassen, zoals aardappel, houden van kalium. Strooi houtas dus op deze bedden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted September 16, 2011 Author Share Posted September 16, 2011 Ik geef ze niks, ze groeien toch elke jaar mooi uit, als ik zo lang kan wachten en niet begin te trekken als ze beginnen te bollen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Ik heb het stuk grond omgespit en er as op gegooid, het zag er net uit of het licht gesneeuwd had Dus de uitjes kunnen er zometeen in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 19, 2011 Share Posted September 19, 2011 Nou, ze staan er in hoor. Wat een gepiel toch altijd, ik moet nodig iets fröbelen om makkelijker een reeks gaatjes in de gront te prikken. Op de juiste afstand enzo... Ik had natuurlijk een touwtje kunnen spannen, maar daar had ik geen zin in Nu is alles lekker schots en scheef. Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Schots en scheef, t groeit toch wel Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 kun je die winteruien gewoon als plantjes kopen? ik heb ze gezaaid ze komen nu net boven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Hoi, even op het voorgaande bericht, of je ze kan kopen, maar stel dat jezelf uien in huis hebt met enorme uitschieters,kan je dan ook poten, en dan nu nog en zo ja, wanneer zijn ze dan oogst klaar? bedankt alweer voor jullie antwoorden Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Uitgelopen uiten (uit de supermarkt bijv.) gaan mooi bloeien als je die in de grond zet (al is het nu al wat laat). Maar ze maken geen ui meer. Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 kun je die winteruien gewoon als plantjes kopen? ik heb ze gezaaid ze komen nu net boven.Je kunt beter plantuitjes kopen Rommert. Met dat zaaisel komt het wel goed (te vroeg zaaien is namelijk ook niet goed). Beste tijd om te zaaien is 15 en 25 augustus. Probeer volgend jaar gelijk in de volle grond te zaaien, op jou grond kun je de methode van frans eens proberen: het zaad laten kiemen in vochtig zand en zodra de kiempjes zcihtbaar zijn verdelen in de volle grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 heb ze vorig jaar gezaaid ging uitstekend had toen wel een tunneltje van plastic eromheen want ze stonden in de volle wind. en nu heb ik ze in de kas is wat zware grond door al dat regen (kas is nogal lek ) maar die komen straks ook wel boven want hij is nu voor de zoveelste keer gemaakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 1, 2011 Share Posted October 1, 2011 Sommige uitjes staan al zo'n 10 cm hoog, wist niet dat dat zo snel en makkelijk ging! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 2, 2011 Author Share Posted October 2, 2011 Jaja, hier staan ze ook al boven en hoog.Zal wel mede door het mooie nazomerweer zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts