Jump to content

Olifanten knoflook

Persica († december 2016)
 Share

Recommended Posts

Ja, elk jaar wel wat, in een enkele van de  andere knoflook hier zat  ook wat preimineervlieg (dat zijn nu poppen en komen pas einde zomer terug), met heel  beperkte of geen schade voor de bol. Het gekrulde blad bij deze is uit 1 van die nieuwe bijbolletjes, de rest van het blad is gewoon aan het verdrogen. 

De broedbolletjes hebben echter een geheel andere vorm als degene die ik hier zie bij olifantenknoflook, die hangen zowat los van de bol ze horen ook nog geen bladgroen aan te maken.

De andere knoflook had ik vroeger geoogst, omdat met de extreme regen een paar weken geleden alles had ondergestaan ivm met kans op rotten.

Ik had ook een solo verwacht dit jaar met eventueel enkele broedbolletjes niet een cluster zoals bij oerprei. Deze foto's zijn van vorig weekend, zal een betere posten dit weekend, met het geheel opgesplitst.

Voor de zekerheid ga ik ze nu voor volgend jaar hier bestellen https://www.vers-bestellen.nl/a-53394921/knoflook/reuzeknoflook-olifantenknoflook-1-bol/#description

dat zijn volledige olifantenknofloken  en de naam  "de gezonde apotheker" zag dacht ik hier meermaals voorbijkomen in het olifantenknoflooktopic.  (daar wordt dan wel weer gesproken over wit/gele bloemen ? )

Edited by redzebra

Dit topic weer terug gevonden.

Ik vind dat ik mooie grote knoflook heb.

Ik ben begonnen met oogsten, aangezien de preimineervlieg rond gaat op het volkstuincomplex.

Bij zo ongeveer iedereen is de uienoogst vergaan.

Ik heb 14 fantastische knoflook met mooie grote tenen.

1 is klein gebleven en is een bolletje van 4 cm.

3 kleine knoflookjes in een groepje en 3 "problemen".

Is dit allemaal preimineervlieg?

Het zijn 3 verschillende bollen

Foto 1:20220622_214119.thumb.jpg.4643af84f1dbcff1fec9fb5f0adc305a.jpg

Hier lijkt weer wat nieuws uit te groeien.

Ik heb de bol niet geschilt. Hij is op deze manier uit de grond gekomen

Foto 2 en 3:

Hele rare lange tenen20220622_215058.thumb.jpg.555e716b873cb88dced6b2346b8c70d3.jpg

20220622_215054.thumb.jpg.2b59ed89c4630dc632696ec40d101125.jpg

Foto 4:

Zo is deze uit de grond gekomen. Alsof hij uit zijn voegen is gescheurd.

Vocht tekort, net als bij de aardappel?

20220622_215846.thumb.jpg.60e78b3b4ea1a271a6218381df2f21d9.jpg

Als jullie enig idee hebben, hoop ik daar weer van te leren.

Volgend jaar gaat er in april en mei een vliesdoek over de knoflook heen. Scheelt een hoop preimineervlieg. Hoop ik.

En nog een vraag over de broedbolletjes.

Wanneer kan ik deze het beste terug in de grond doen, nadat ze geschild zijn?.

In oktober, net als de grote tenen, of nu al.

Edited by Plotiemoos
  • Like 1

Raar, die lange tenen. Geen idee waar het door komt. 

Broedbolletjes stop ik vaak gelijk de grond weer in. Maar ik heb ook wel eens gewacht. Zolang het niet volledig uitgedroogt is, loopt ie wel uit. 

Duurt wel lang, opkweek uit broedbolletjes.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@woldistel

Oké. Dank, ik ga de broedbolletjes pellen en in de grond doen.

ik weet dat het twee jaar kan duren, maar geeft niet.

Ze krijgen een mooi plekje op de moestuin en dan zie ik wel of er überhaupt wat komt!.

Niet geschoten is altijd mis.

• Like 1

Heb de olifantenknoflook ook geoogst. Op 1 mooie bol met tenen na, heb ik allemaal solo's geoogst. Heb een paar broedbollen weer direct ergens anders gepoot. En ga er nog een paar elders poten.

Heb nog genoeg broedbollen over, dus mocht er iemand nog broedbollen willen hebben van de olifantenknoflook, stuur maar een pb. Dan verstuur ik ze wel. Ik zal ze wel in een pakket versturen, want tegenwoordig moet zaadgoed als pakketpost verstuurd worden. Dus meerdere pakketjes wordt gewoon te duur. 

Bij geen reactie gaan ze in de biozadendoos, maar dan zijn de broedbollen een stuk meer uitgedroogd en is blijkbaar de kans op kiemen kleiner.

1464313488_54_broedbollenolifantenknoflook.thumb.jpg.d99847e28d2c1f475fbeeb2172cf8109.jpg

• Like 4

Absoluut oerprei die bol @redzebra.  En die Egyptische ui kan ik niet helemaal thuis brengen hoor..lijkt wel op een kruising van kraai look en laatstgenoemde. Ik heb een behoorlijke opbrengst in zicht, help me herinneren dan stuur ik je wat tenen. ( of kom 21 augustus naar onze open dag van het voedselbos en dorp) 

Edited by appelvrouw
  • Like 3

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image