Jump to content

Olifanten knoflook

Persica († december 2016)
 Share

Recommended Posts

Gisteren heb ik hem geprobeerd. Helaas wederom bitter. Hetzelfde bitter als bij wilde sla, of stengelsla als je niet schilt.

Ik heb nog een derde in de grond, en een aantal broedbollen die aangeslagen waren. Ik laat ze zitten, misschien dat ze een jaar langer moeten groeien. Het is in ieder geval te proberen. En omdat er nog genoeg reserve is, kan ik er dan ook een paar als prei eten, zoals Jorieke123 doet. 

Ik weet alleen niet of ik ze kan laten zitten, of tussentijds moet uitgraven en elders herplanten ivm ziektes/plagen. Weet iemand dat?

• Like 1

Niet dat ik weet.

Gisteren ook een teen van een groen geoogste bol gegeten (loof was groen, bol gewoon wit).
Eerst klein stukje rauw, geen lekkere smaak en wat bitter.
Maar gekookt was de bitterheid weg, en rauw met wat eten proef je ook niet echt iets bitters.

• Thanks 1

Geoogst solo bolletjes en nieuwe broedbolletjes. 
Allemaal direct weer gepoot op een nieuw vak. De broedbolletjes dit keer niet geschild omdat ze vers uit de grond kwamen. We zullen zien of dat werkt. 

Doen jullie nog iets speciaals qua bemesting?

2022-07-30 15.58.00.jpg

• 2 months later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Kan iemand mij vertellen waarom solo's gerooid moeten worden en daarna in oktober weer gepoot worden. Dan kun je de solo's toch beter gewoon laten staan. 

Als je weet dat alleen bloeiende OK uiteenvallen in tenen, dan weet je ook wat je kunt oogsten. 

Of is dit een rare gedachte? 

Ik denk dat je solo's ook gewoon in de grond kunt laten. In mijn geval zie ik vaak pas dat het solo's zijn op het moment dat ik ze boven de grond wip. Ik oogst meestal als het loof verwelkt en haal voordien de bloeiwijzen meestal weg. Van de solo's eet ik ook een aantal, dus zolang ik genoeg tenen, broedbollen en solo's overhoud om me weer van OK te voorzien in het volgende jaar maakt het me niet zoveel uit.

Als je de solo's laat zitten in de grond, dan blijven de aanwezige broedbolletjes ook langer in de grond en vergroot dat misschien de kans op succes om een broedbolletjes uit te laten groeien tot volgroeide OK (inclusief tenen). 

Het maar een ideetje. 

Broedbolletjes onttrekken wel voedsel aan de solo, want eigen wortels hebben ze nog niet. 

Wil je een grote knoflook dan misschien beter om toch de solo' te rooien, broedbolletjes verwijderen en in oktober de solo's opnieuw poten. 

Sorry Loes

Dat had ik even gemist. 

Mijn eerste bijdrage was gewoon eigen nieuwsgierigheid, niet als reactie op een andere bijdrage. 

Mijn laatste bijdrage zou je voortschrijdend inzicht kunnen noemen. 

Ik moet nog even wennen op het forum. Beginneling eigenlijk. 

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image