Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olifanten knoflook


Persica († december 2016)

Aanbevolen berichten

Ik had er nog nooit over gelezen dus ja voor mij was het echt helemaal nieuw. Het is in ieder geval leuk om te experimenteren (en dan ook nog met een hele groep). Laten we het eens van de andere kant bekijken, mocht er uit deze solo's wel Olifanten knoflook groeien (wat waarschijnlijk is) dan is het echt een gouden tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie dat er nog geen reactie is op deze vraag. Daarom ik nog even.

 

De keuze tot wanneer ze de grond in kunnen is geheel aan jou.

Wat wil je ermee? Een kleine bol, grote bol of een superbol ?

Afhankelijk wanneer je hem plant is bepalend wat je oogst, later dan half maart zou ik zeker niet meer doen, tenzij je een nonchalante tuinder bent, met het idee we zien wel wat het doet.

 

Optimaal is rond half oktober, maar daar hebben we het hier al eerder over gehad.

Vergelijk knoflook maar met een tulpenbol of verdiep je eens verder via google dan kom je ook wat meer over de groeiwijze van de plant te weten,..altijd handig.

vr.gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwachten is veel gezegd.

Maar ik gebruik wel heel veel look en we eten het dan ook wel heel graag vandaar de vraag want look zou ook nog wel in onze kruidentuin kunnen passen.

 

Hebben jullie eigenlijk een soort zaai- plantkalender of weten jullie dit gewoon allemaal zomaar van buiten?

 

Misschien nog niet ver genoeg gezocht maar bestaat er ergens op het net zoiets waar je je persoonlijk zaai-, plant-, oogstkalender kan aanleggen?

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees het hier op t forum of zoek het op(internet) en schrijf het dan op het zaaizakje erbij..(op gekocht zaadgoed staat de info meestal erop)..maar ben nu van plan om een agenda aan te leggen ( zie : post54533.html?hilit=agenda#p54533 ) omdat ik dan geen zakjes meer vind in mei, die al in maart de grond in moesten.

 

Ga in die planner alleen maar mijn eigen "belangen" noteren dus persoonlijker kan het niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week hier bij Lidl look gekocht.

Op het labeltje dat aan het netje hangt, staat niets van naam/"merk" op, enkel dat het look is van Alicante, Spanje. Ik heb in de winkel dan een doos eerst helemaal leeggemaakt (angstig rondkijkend of de winkelbedienden mij daarvoor niet terecht zouden gaan wijzen ), langs boven en langs onder, de zijkanten... alles maar SOLO stond er niet op. Zou het mogelijk zijn dat Lidl hier niet helemaal hetzelfde verkoopt dan in Nederland?

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier precies nog nooit look in een mandje gezien bij Lidl. 'k Zal er in andere supermarkten eens naar uitkijken.

De look die ik kocht, is wel goeie maar ik zou graag eens zo'n paar knollen in de grond steken zoals hier gezegd wordt.

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ hilde: Als die look er uit ziet als een ui en niet verdeeld is in teentjes...heb je een solo en waarschijnlijk de olifantenknoflook . Gewoon 1 bolletje op een eierdopje met water zetten en binnen 5 dagen zie je of er worteltjes komen...dan snel een paar in de grond (10 cm diep) stoppen zolang het nog niet zo koud is. Een mandje kost hier ongeveer 2 euro ( 12 bolletjes)...dus is experiment wel waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier nog NOOIT en NERGENS look tegengekomen dat niet uit een knol met verschillende teentjes bestond. 'k Geef toe dat ik tot het tegenkomen van dit forum ook nog nooit echt look bestudeerd hebt...

Ik ga eens rondkijken en anders mijn nederlandse buurvrouw eens vragen om voor mij eens rond te kijken. Ze gaat toch nog heel vaak naar NL en doet daar ook nog veel aankopen.

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier komen ze nog niet op....

De olifanten zitten ca. 10 cm diep in zandgrond en ik heb ze niet getest op bewortelen. Ging maar hopen dat ze het zouden doen. De gewone knoflook is pootgoed dus die zou het echt wel moeten doen.

 

Misschien speelt wel mee dat mijn moestuin in late herfst/winter maar 1 uur zon heeft met alle huizen die er omheen staan. Straks in voorjaar en zomer is het wel weer volle zon.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan ze inderdaad langer in de zon...de eerste kwam binnen een week al boven piepen, anderen iets later....

 

anders graaf voorzichtig 1 olifantje uit...(voorzichtig voor z'n slurfjes ) kun je zien of er iets gebeurd benedengronds..

 

Ik heb geen idee of ze in het voorjaar al verrot zullen zijn als er de hele winter niks gebeurd..geen beworteling of zo....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal komt knoflook na 1 maand boven de grond, ik heb dit jaar de OK goed diep gezet tussen de 15 en 20 cm diep dit met idee dat we dit jaar een strenge winter krijgen, hier en daar staat toch al een spriet van 5 cm lengte, nu de hongerige beesten ervan weghouden,..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

de chinezen zijn dus wakker inmiddels...moet ik de bodem nu nog iets ophogen??

 

Ligt eraan hoe diep je ze hebt geplant? OK. moet op 15 a 20 cm diepte, als je ze ondiep hebt gezet zou ik ze zeker proberen aan te aarden, anders wordt het een teleurstelling, planten waaien om, slechte verankering van de wortels.

 

Franse knoflook, lautrec's komen langzamer tot kieming, zeer ongelijkmatig in het opkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...