manolito Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 ik heb ergens eind mei/begin juni een bak aardbeienplanten gekocht bij de tuinland, ze hebben ongeveer tot eind juli aardbeien gegeven en toen was het over. wel mega veel uitlopers, ik had zes plantjes nu heb ik er bijna 30, maar nu vraag ik mij af is er een manier om te achterhalen welke soort het is? op het doosje stond geen naam en tuinland heeft verschillende rassen verkocht... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 nou lijkt me heel moeilijk zo niet onmogelijk daarom koop ik ook geen aardbeien planten bij particulieren deze vergeten of plakken zomaar naam ergens op. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Begin al met de rassen die ze verkocht hebben te achterhalen. Dan een foto plaatsen van de plant en als je die moest hebben van de vruchten. Kijk anders bij http://www.vissers.com/?/nl/aardbeiplanten Met die gegevens kunnen er mogelijk rassen geëlimineerd worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted September 30, 2011 Author Share Posted September 30, 2011 heb net reactie van het tuincentrum, ze hebben dit jaar drie soorten verkocht: koronasenganaostara en zei dacht dat het bijna wel de ostara moest zijn... kan het zijn doordat ik de planten verplaatst heb ik ervoor gezorgd heb dat de planten stopten met bloeien en vruchten dragen? op die site staat dat de ostara door kan dragen tot in november... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Waarschijnlijk is het Ostara, is een doordrager. De andere 2 zijn 1 maaldragers, die geven zeker geen 2 maanden aardbeien zoals je aangaf. Mijn doordragers Evie 2 hangen momenteel nog met vrachten aardbeien aan.Geplant op 11 juni en beginnen te oogsten op 4 augustus.Enkel bij doordragers! dien je de eerste bloemstengels weg te knippen tot midden-eind mei zodat de plant bossig kan opgroeien. Ik heb ze ook te laat geplant, anders waren ze vlugger in productie gekomen.momenteel pluk ik tussen de 0.5kg en 1kg per dag van de doordragers, het zijn 90 planten.Hebben tot vandaag net geen 40 kilo geplukt van de doordragers Evie 2. Doordragers geven tot het vriest, of ze bij lage temperaturen nog goed en zoet afrijpen is een andere vraag. Ik heb de mijne in volle bloei een 3 weken geleden verplant naar andere hangbakken, ze hebben daarvan geen hinder ondervonden, integendeel ze geven precies ineens nog meer en dikkere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted September 30, 2011 Author Share Posted September 30, 2011 ah, dat ging mijn volgende vraag worden! welk ras zouden jullie aanraden om er volgend jaar bij te nemen? klinkt goed die evie2! dus waarschijnlijk zijn mijn planten gestopt met vruchten dragen omdat ik ze 'gestoord' heb? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted September 30, 2011 Author Share Posted September 30, 2011 ik zag net de foto's hier: nieuw-aardbei-project-t2035-100.html wow! is dat enkel voor eigen gebruik!? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 Ja dat is voor eigen gebruik, maar geef er ook veel weg hoor. Is te zien hoe je ze verplant hebt.Ik moest ze enkel verplanten van een lange bak naar een kortere bak.Dus de wortels zijn niet echt beschadigt, enkel tussen 2 planten en daar hebben ze zelfs totaal geen hinder van ondervonden.Was 1 blok substraat doorwortelt. Normaal komen er nog wel nieuwe bloemstengels aan je planten, je moet wel de oude uitgeoogste bloemstengels wegknippen, dit bevordert de aanleg nieuwe. En hebben ze voeding genoeg, of net teveel.Aardbeiplanten zijn gevoelig voor zouten, dus teveel mestsstof is nadelig, beter met mondjesmaat te weinig dan teveel. 1 klein theelepeltje per plant is meer dan genoeg. Ik geef Muticote is goekoper dan Osmocote, zijn gecoate meststoffen die volgens coating hun meststof afgeven volgens duur coating dus bv 4 maanden en 12 maanden enz.... Koemestkorrels ofzo zijn ook prima, wel altijd met mate geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted October 2, 2011 Author Share Posted October 2, 2011 bij mij zijn ze vanuit de volle grond (border) naar een grote pot gegaan omdat ik in de volle grond veel gedoe had, beesten (aangevreten aardbeien) en ze deden het niet zo goed. dus wel wat meer te lijden gehad met verplanten. op zich trokken ze vrij snel bij in de pot, nog twee weken kunnen oogsten denk ik en toen was het over en begonnen de uitlopers. oude bloemstengels heb ik gelijk weggesnoeid. omdat ik die uitlopers wilde laten wortellen heb ik ze weer uit de pot gehaald en weer in de volle grond gezet. kon wel met potjes rond die pot maar mijn dochtertje speelt ook veel in de tuin en ik denk dat dat niet goed was gegaan. hier heb ik na een tijdje wel potjes tussen gezet omdat het stukje waar ik ze neer heb gezet al snel vol was met aardbeienplantjes en dat gaat als een trein. toen ze in de pot gingen heb ik ze in potgrond gezet en verder hebben ze volgens mij nooit voeding gehad... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 Je geeft het zelf aan, je hebt ze 3 keer verplant, dus normaal dat ze geen vruchten meer geven.En ook geen voeding, je had beter toen ze in pot stonden omhoog gehangen zodat je dochtertje er niet aan kon en daar dan op de 1 of andere manier de uitlopers in potjes gestekt hangend aan de moederplant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted October 2, 2011 Author Share Posted October 2, 2011 ja, hangen heb ik bewust niet gedaan omdat mij dat onhandig leek. bijkomend dat ik de planten gekocht heb met mijn dochtertje en het haar plantjes waren om te verzorgen wat op zich ook wel super goed ging. dit was ook mede de reden dat we ze verhuisd hebben naar de grote pot omdat zij ze zo beter kon verzorgen. ik vroeg me nog wel af of ik zodra een stek geworteld is, ik deze het beste zo snel mogelijk los kan knippen van de moederplant zodat deze niet 'onnodig' energie vreet van de moederplant. of maakt dit niet uit? (sommige uitlopers wortelden en vanuit daar kwam weer een nieuwe uitloper) nu zit alles nog vast aan de moederplanten hoewel het meeste wel goed geworteld is. ik zit erover te denken om volgend jaar een 'kast' te maken met 4 a 5 verdiepingen aardbeien, een aardbeien-schutting zeg maar. dit was mijn eerste jaar en heb veel geleerd en volgend jaar ga ik heel veel dingen heel anders aanpakken. ben al weken druk aan het inkopen en kan niet wachten op het volgend seizoen! Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 Het is in ieder geval zeker niet de ostara, je schrijft over uitlopers en die heeft de ostara niet! Blijven er nog twee over en is het dus geen doordrager! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 Suggestie: Misschien eens vragen aan Jan Robben van de aardbeienacademie ? Even op zijn site kijken voor e-mailadres. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts