Jump to content
jasmin

Nieuwe uitdaging: Loefa

Recommended Posts

Late reactie, sorry Van de 3 vruchten had ik uiteindelijk maar 1 echt goeie spons. De 1e was klein en te snel te hard gaan rotten. Het is wel een sponsje geworden, maar heel dunnetjes en breekbaar. De 2e is echt mooi stevig en goed gedroogd, daar had ik ook foto's van gepost. De 3e hangt nog En is zwart en zompig maar ik laat hem hangen bij wijze van experiment. Wie weet...

Ik heb spons nummer 2 nu in stukken geknipt ('schijven'), en ik gebruik er nu 1 voor als ik hele vieze handen heb. Nu is dat in de winter niet heel vaak, in de zomer wel. Dus ik gebruik hem nog niet veel. Het duurde wel even voordat alle pitjes er uit waren. En net kwam ik er toch nog weer 1 tegen.

De andere schijven wil ik nog in zeep gaan verwerken, zodat ze scrubben en zepen tegelijk

Aha?! Spannend experiment. We volgen je weer op de voet zoals gewoonlijk

wees bevriend met kleine dingen

Hier dit jaar ook aan de Loefa. In de kas, net voor onze vakantie nog snel ff in de grond gestopt. Verder door alle drukte weinig in de kas geweest. De Loefa vond het best en wist zich via de tomaat die er naast stond prima omhoog te werken.

Ergens eind augustus spotte ik het eerste vruchtje. Helaas maar 1. Vandaag nog even gekeken. Het vruchtje was enorm geworden maar voelde zeer hol aan. Omdat ik nu verderop ook nog een klein vruchtje zag deze grote er maar afgehaald. Na wat lees werk, direct maar geprobeert te schillen en dat ging eigenlijk heel erg makkelijk! Nu nog drogen en dan kijken of er een spons overblijft

20181002151047-784x161314091538486988.jpg

20181002152220-784x161328651538487011.jpg

Interessant topic. Ik ga dit jaar ook proberen om sponskomkommers te kweken. Ben benieuwd of het lukt!

Weet iemand of er kruisbestuiving met gewone komkommers plaats vindt? Ik wilde n.l. ook gewone komkommers zetten dit jaar.

Weet iemand of er kruisbestuiving met gewone komkommers plaats vindt? Ik wilde n.l. ook gewone komkommers zetten dit jaar.

Daar hoef je niet bang voor te zijn, het zijn andere families:

Loefa : Luffa aegyptiaca

Komkommer : Cucumis sativus

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

5 luffahs gezaaid, 4 opgekomen. Ze staan hier heerlijk binnen achter een raam.

Nu nog bedenken waar ik ze laat straks 😄 Ik heb geen kas dus waarschijnlijk wordt het een grote pot op een zonnig plekje in de tuin.

Oh ik dacht ze gewoon in de volle grond te zetten, te laten klimmen naast de chayote...
De eerste heb ik al gezaaid, de tweede binnenkort.d7c7b8cb359ee18edd9c0e88211d75e9.jpg69cce1e2eac8ad841f6796afa368f030.jpg

Grappig, dat lijkt mij ook wel leuk om te proberen (niet dit jaar). Maar dan ook om gewoon zo te eten. Smaken ze ook goed?

Ik heb ze nooit eerder gegeten, gezaaid, en niet eens gezien...

Hmm..kan ik vast een luffa reserveren als er veel aankomen? Bij mijn staan vijf plantjes, meer wit als groen, dunne iele takjes....tssss☹️

Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

In dik een maand zijn die van mij wel hard gegroeid. Ze zijn al bovenaan hun klimrek en ik heb er een paar langs een draad gedraaid die horizontaal in de kas is gespannen (om tomatenspiralen aan vast te maken..) 

Maar ik heb nog geen bloemen gezien... (die bloem daar links is van de komkommer ;) )

IMG_1745.JPG

IMG_1743.JPG

Die bloemen dat kan niet lang meer duren. Waarschijnlijk zie je in de oksels van de bladeren al iets groeien?

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Mijn luffa (zowel de gevleugelde als de gladde) zijn bijna geheel mislukt. Van beide iets van 6 planten geplant, in mei, maar vanwege het onverwachte koude weer (nachten) en de vele harde wind zijn er enkele gesneuveld. Onder andere vanwege breken. De meesten waren toen toch al een halve meter in mei.
Toen kwam de overvloedige regen met het pijlsnel groeiende onkruid er bovenop.
Nu heb ik nog een paar plantjes over, die niet hoger dan 30cm zijn. Eentje bloeide al eerder met mannelijke bloemen, en gisteren de eerste open vrouwelijke bloem gezien maar geen man...

Bloempjes zijn makkelijk te herkennen, de mannelijke in bosjes, ze bloeien omdebeurt, de vrouwelijke met een vruchtbeginsel.

Heb je een foto van het littekenweefsel?

Een foto hoe het er hier uitziet in ieder oksel te zien. 1 vrouwelijke en meerdere mannelijke bloemen bij elkaar in een oksel.

loefa.JPG

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Geen flauw idee hoe dat komt, maar op die plek horen de bloempjes te zitten.

De mijne schijnt mogelijk toch bevrucht te zijn, is inmiddels al iets gegroeid.

Ik weet niet welke het is, op de verpakking staat alleen dat het een F1 hybride is. 314201bdd240a5ca12bdba14b000ee80.jpg

87b066bc83dff6179a6c7e1ae66da40c.jpg

Hier lijken ze nu ineens goed te gaan. Ik had al eerder vruchtbeginsels maar die verschrompelden. Maar nu zijn er een stuk of 4 in de race om door te groeien! 

IMG_3697.JPG

IMG_3698.JPG

IMG_3699.JPG