Jump to content

Mollen/woelmuizen oid

Senna
 Share

Recommended Posts

• 6 months later...
Hoi, Ik heb ook dat Tupoleum spul gekocht. Inderdaad blijven de muizen weg. we hadden onze bedenkingen maar het werkt

En m'n buurman heeft er ook baat bij.... de geur waait ook over zijn volkstuintje.

Wat Zijn dat ik vind er niets van terug op internet?.

• 11 months later...

Is tupoleum het wondermiddel tegen de woelmuis of kan ik mijn geld beter op iets anders zetten? M'n hele achtertuin is ondertunneld, geen plant is meer veilig en al m'n tegels beginnen nu toch wel erg te verzakken Er vallen er steeds meer om.. Een paar pogingen om alles onder water te zetten heeft niet veel succes gehad, ik blijf proberen tot er iets beters is. Er zijn te veel gangen vermoed ik. De slang ligt nu al zeker 20 minuten in een nieuw gat en er overstroomt nog niks

• 4 weeks later...

Elke keer als ik mijn rozen water geef, eindig ik met een groot gat waarachter een gangenstelsel te zien is. Na wat Google werk dacht ik dat het woelmuizen waren. Methode carbid is uitgevoerd. De lavendel heeft daarbij het loodje gelegd maar de overige planten (Incl rozen!) gelukkig niet. Ik had me er een beetje bij neergelegd dat de rozen jaarlijks 100'liter tuinaarde erbij krijgen. Echter.... gisteren was ik 10 meter verderop in de moestuin. Ik was onkruid aan het wieden bij de bessen en wat zie ik tot mijn grote schrik! Een gangenstelsel

Wat moet ik in hemelsnaam doen? Ze nemen steeds meer stukken tuin in beslag. Kun je er überhaupt van afkomen? Ik heb geen moeite met gif, maar rattengif.. werkt dat bij woelmuizen en kan ik dan nog wel uit de tuin eten?

Watermethode van Thea: werkt dat?

Veel vragen! Wie helpt me uit de brand?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik zou ook wel wat meer van dat Tupoleum willen weten dat hier genoemd wordt. Begrijp ik het goed dat je de geurstof moet kopen en daarbij nog een zuil of koker om het in te doen? (Zoals hier staat: http://www.t-f.nl/producten/tupoleum/.) Of kan je de geurstof op de een of andere manier ook rechtstreeks toepassen op de gangenstelsels?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Ik zie bij de Tupoleum tekst verder geen woelmuizen staan waartegen het wordt gebruikt.

Ik weet niet eens zeker of het woelmuizen zijn. Ik heb ze nooit gezien. Heb alleen last van de gangen. Als ik op de juiste plek sproei, heb ik ineens een gat in de grond...

Hier lijken ze (woelmuizen, fantoombeesten, anderszins gangenmakende gravers???) hun territorium flink te vergroten.... de foto's zijn niet bijster duidelijk, ik zal het proberen uit te leggen.

Sommige plekken in de tuin voelen extreem luchtig aan als ik in de grond werk. Als ik dan in de aarde por, stort de boel in en ontdek in een gangenstelsel. Zo ook met bewateren. Op sommige plekken leg ik dan gangen bloot met de tuinslang.

Ik heb er nog nooit iets in zien gaan, noch uit zien komen. De buren hadden veel mollen en een paar maanden geleden hadden ze de oversteek naar onze tuin gemaakt. Er zit een zwembad van 2 m diep tussen... ze (het??!) hebben dus ook flink moeten graven om hier te eindigen. Bij de eerste molshoop heb ik de gekochte carbid tegen de woelmuizen gebruikt en voila. Niks meer van gezien. De gangen zijn echter van 1 plek in de voortuin nu ook op veel plekken in de achtertuin. Zou het nog van de mol geweest kunnen zijn?

Ik weet niet hoe ik ervan af kom. Flessen/buizen in de gangen?

Heeft iemand een idee hoe ik op zn minst kan bijhouden of de gangen niet verder uitgegraven worden? Maar vullen met tuinaarde en hopen op het beste of zijn er betere tips?

Zucht

Mellies strijd tegen een onzichtbare vijand...

Edited by Guest

• 4 years later...

Voor degenen die gaas gebruikt hebben. Heb je de plaag hiermee onder controle gekregen?

Wat voor gaas heb je dan gebruikt? polyester of gegalvaniseerd gaas? Welke maas breedte gebruik je best? En is een diepte van 50 cm (rondom de tuin, eens de huidige populatie verjaagd / uitgeroeid is) voldoende?

Edited by sirslunse