Jump to content

Kippen in de moestuin

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Aha? Dan is het misschien toch wat anders bij mij? Of misschien was het brood niet droog genoeg? Enfin. Brood is naar de varkentjes gegaan en die vinden het best verder.

Gefeli met je eitje Geedee!

En mooie drinkbak Jorieke. Wij hebben zo’n systeem met een emmer, slangetje, grote rode belvormig ding dat automatisch volloopt tot de gewenste hoeveelheid, mits er water in de emmer zit.

Krijg hem alleen nog niet overtuigd van mijn gewenste hoeveelheid. Maar dat komt vast nog. Voor de mobiele eenheden (verplaatsbare hokken) ga ik denk ik voor zo’n fles-systeem. Handig!

wees bevriend met kleine dingen

Nog niet helemaal tevreden met mijn kippentraktor. Er word minimaal geploegd en maximaal stro uit de krat gewoeld (die er ligt om hun eitjes in te leggen. Kan zijn omdat ik er nu morgens 4 In doe en deze avonds weer in hun nachten doe.

Moet toch de zijkanten dicht maken en er stokken in doen zodat ze avonds op stok kunnen.dan hoef ik er niet zo mee te slepen.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Echt plaatjes om in te lijsten Nas! Wat een lief hondje en prachtige combinatie!

Hier vandaag een wat kolderig hondje, die onze dikke vedergewichten de stuipen op het lijf gejaagd heeft. We hebben voor een heel rustig kippenras gekozen dat “nauwelijks vliegt, en niet hoger komt dan 1 tot 1,5 meter”. Echter dankzij onze stuif-blaffer haalden ze vandaag de 2 meter ruimschoots. Meneer Haan was daarna erg van zijn apropos en loodste het clubje de veilige kas weer in. (Terwijl de deugniet een klein standje kreeg trouwens )

wees bevriend met kleine dingen

Wat een prachtige foto, Nasuada! En die ogen... Zo vertederend...

Na dagenlange coaching training van Haantje, heeft Trijs als capo dei capi het goede voorbeeld gegeven. Hoewel de winter nog even voor de deur staat, is bij ons toompje de lente begonnen!

eda3bbca-817a-43c8-b4b0-30d62e628ff281881521092766.jpg

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

5 veldkippenkuikens:

IMG372617321521374797.JPGIMG372817521521374799.JPG

Helaas kropen er niet meer uit het ei. We wagen vanaf dinsdag dus nog een poging, omdat 5 kuikens wel aardig weinig is. Ze krijgen nu nog kuiken opfokmeel van de Welkoop, wat ik zeer fijn maal voor ze in mijn koffiebonenmolen, want anders vreten ze om de meeste grote stukjes heen nu ze zelf nog zo klein zijn. Na een week of wat gaan we andere zaken door dat voer mengen, zoals gemalen maïs en gerst en wat we maar hebben staan (en wat een goeie mix vormt...). Ik moet nog eens even het boek van John Seymour pakken om op te zoeken wat er dan ook nog aan zout en kalk enz. in moet.

woow wat een schatjes......echt heel mooi. Wanneer zijn ze uit het ei gekropen?

Ik heb vandaag via marktplaats nog wat cenamis weten te scoren. 2 hennen en 5 kuikens , vriendjes voor ons kuiken carlitos.

Heb jij ze in de schuur of stal staan? Ik nog in de woonkamer.

Carlitos vind het maar enge beesten en weet niet hoe snel hij naar mij of de hond moet vliegen.

Tja..... nu hem er van overtuigen dat hij/zij toch echt geen stafford is maar ook een " eng kuukn

2018031813220070111521376315.jpg2018031812583035801521376328.jpgIMG2018-03-1812-22-2838761521376418.JPG

Ah mooi dat je vriendjes hebt geregeld voor jullie kuiken

Die van ons kropen woensdag/donderdag uit het ei. En ze staan in de schuur. Hier komen geen kuikens (meer) binnen hoor, al dat stof en die pluisjes. Het is nu flink fris in de schuur, maar met zo'n lamp gaat het super.

Grappig Jorieke hier is het precies anders om, eten ze juist het grote om de kruimels heen Krijgen meel en granen van Garvo.

Heb trouwens foto's in een ander topic gezet.

Mooie zwarte kippen Nasuada

Wintertijd is de tijd nemen voor de planning en voorbereiding voor het nieuwe seizoen ...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ze deden het vanaf het begin Jorieke, normaal geef ik eerst alleen meel en dan pas granen. Maar van de meel eten ze alleen de grote stukjes en laten het meel liggen. Zijn gewoon aparte kuiks dit keer, zal het een Franse tik zijn

Wintertijd is de tijd nemen voor de planning en voorbereiding voor het nieuwe seizoen ...

Impuls aankoop toen ik bij de kassa stond Kon een goede deal maken voor alles en ben zo lekker goedkoop uit en heb ik alvast spullen om later zelf broed te regelen. Soort is onbekend, het is een mengelmoes van legkippen en ik zal wel zien wat het gaat worden. Het zijn er 10 op dit moment en moet maar afwachten hoeveel hennen er tussen zitten.

IMG014438461522327080.JPG

Dus............ de eerste keer kuikens en straks kippen!

Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!

Werkoverleg, moet mijn ontwerpjes af en toe laten controleren natuurlijk.

IMG015166911522342734.JPG

Zal vanavond even kijken of ik kan achterhalen welke soorten het nu exact zijn, de persoon die er echt verstand van had was niet aanwezig vanmiddag.

Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!

Zo ongelofelijk mooi jouw Ayam Cemanis. Ik denk als ik ze in mijn tuin zou hebben dat ik ze steeds kwijt zou zijn..ze vallen helemaal weg tegen de achtergrond.

Hoe is het met mijn kippen:

We hebben dus een maand of wat geleden ons kippenhok en ren na 5 jaar intensief gebruik ( en na het slachten van de laatste twee kippen) helemaal leeggehaald. Het hok dat een oude caravan is uitgeboend met heel veel emmers vers water uit de beek. De ren hier en daar losgewoeld en geëgaliseerd. Wat hadden de kippen een kuilen gegraven. Sindsdien heb ik verschillende planten in de ren gezet, een oude witte bes en verschillende jostabes- en braamstekken. Enkele grote pollen munt. Hier en daar wat pollen gras die ik ergens anders heb uitgewied. idem brandnetel en melkdistel.

Bij Jorieke zag ik dat bij haar de kippen niet aan de topinamboer kwamen en dus heb ik op 3/4 plekken een stuk of 6 knollen geplant. Alles om het groen terug te krijgen in de ren die helemaal kaal was geworden.. alleen de boompjes en struikjes hadden nog wat groen.

We hebben de vloer van de ren bestrooid met het zaad van de grote vossestaart en met graszaad. Er groeit wat, ik zal later even foto`s maken.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!